الکتروتراپی

الکتروتراپی و مزایای استفاده از آن

الکتروتراپی نوعی فیزیوتراپی است که از تحریک الکتریکی برای کاهش درد، بهبود قدرت عضلانی و بهبودی هر چه سریعتر استفاده می‌کند. الکتروتراپی را می‌توان برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسیب‌های اسکلتی عضلانی، اختلالات عصبی و دردهای مزمن استفاده کرد. در این مطلب مروری بر الکتروتراپی و انواع مختلف آن می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

الکتروتراپی چیست؟

الکتروتراپی یک درمان ایمن و مؤثر برای بسیاری از بیماری‌هاست. این درمان غیرتهاجمی و بدون درد است و عوارض جانبی کمی دارد. در واقع الکتروتراپی با ارسال تکانه‌های الکتریکی از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار می‌گیرند، عمل می‌کند. این تکانه‌ها اعصاب و ماهیچه‌ها را تحریک می‌کند و باعث انقباض و شل‌شدن آنها می‌شود که به کاهش درد، بهبود قدرت عضلانی و بهبودی کمک می‌کند.

فواید استفاده از الکتروتراپی

الکتروتراپی سال‌هاست که مورداستفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر به‌عنوان نوعی فیزیوتراپی یک درمان محبوب در بین بیماران به حساب می آید. در زیر به فواید این روش درمانی اشاره می‌کنیم…

۱_ درد را کاهش می‌دهد

مزیت اصلی الکتروتراپی توانایی آن در کاهش درد است. از تحریک الکتریکی می‌توان برای کاهش التهاب، شل کردن عضلات و کاهش اسپاسم استفاده کرد. این روش می‌تواند به کاهش درد بیماری‌هایی چون آرتریت، فیبرومیالژیا و کمردرد مزمن کمک کند. همچنین می‌توان از تحریک الکتریکی برای کاهش درد ناشی از بهبودی پس از جراحی استفاده کرد.

۲_ عضلات را قوی می‌کند

فیزیوتراپ از الکتروتراپی برای بهبود قدرت عضلانی استفاده می‌کنند. از این روش می‌توان برای تحریک انقباضات عضلانی استفاده کرد که به تقویت عضلات ضعیف کمک کند. این درمان برای افرادی که آسیب‌دیده‌اند یا شرایطی دارند که بر قدرت عضلانی آنها تأثیر می‌گذارد مفید باشد.

۳_ سرعت درمان را افزایش می‌دهد

تحریک الکتریکی می‌تواند جریان خون را در ناحیه بیماری افزایش دهد و باعث تسریع روند سلامتی می‌شود. 

۴_ الکتروتراپی و کاهش استرس 

در نهایت می‌توان از الکتروتراپی برای کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو استفاده کرد. تحریک الکتریکی می‌تواند به کاهش هورمون‌های استرس کمک کند که می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب کمک کند. این روش درمانی برای افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند مفید است.

کاربرد الکتروتراپی برای آسیب‌های ورزشی

الکتروتراپی دهه‌هاست که برای درمان آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود و به‌عنوان جایگزینی برای درمان‌های سنتی مانند جراحی یا داروها به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود. در واقع، الکتروتراپی را می‌توان برای درمان انواع آسیب‌های ورزشی از جمله کشیدگی عضلات، تاندونیت و رگ‌به‌رگ شدن رباط استفاده کرد. 

رایج‌ترین نوع الکتروتراپی مورداستفاده برای آسیب‌های ورزشی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) است. در این نوع الکتروتراپی از جریان‌های الکتریکی کم ولتاژ برای تحریک اعصاب و عضلات استفاده می‌شود. معمولاً برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به بهبود قدرت عضلانی کمک کند. 

انواع دیگر الکتروتراپی شامل جریان تداخلی (IFC) است که برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود و تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES) که برای بهبود قدرت عضلانی استفاده می‌شود.

نکته قابل‌توجه این است که هنگام استفاده از الکتروتراپی برای آسیب‌های ورزشی، پیروی از دستورالعمل‌های یک فیزیوتراپیست واجد شرایط بسیار مهم است. درمانگر نوع الکتروتراپی را که برای آسیب مناسب‌تر است و همچنین شدت و مدت درمان را تعیین می‌کند.

الکتروتراپی برای چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

در زیر به بیماری‌هایی که الکتروتراپی به روند درمانشان کمک می‌کند اشاره می‌کنیم. 

۱_ آرتریت روماتوئید

آرتریت یک بیماری شایع است که باعث التهاب و درد در مفاصل می‌شود. از الکتروتراپی می‌توان برای کاهش درد و بهبود تحرک مفاصل استفاده کرد. این روش با تحریک عضلات اطراف مفصل آسیب‌دیده عمل می‌کند که به کاهش التهاب و بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند. الکتروتراپی همچنین می‌تواند به کاهش سفتی و بهبود عملکرد کلی مفصل کمک کند.

۲_ فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد و خستگی گسترده می‌شود. برای کاهش درد و بهبود قدرت عضلانی می‌توان از الکتروتراپی استفاده کرد. در واقع، این روش با تحریک عضلات کار می‌کند که به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند. الکتروتراپی همچنین می‌تواند به کاهش خستگی و بهبود عملکرد کلی عضلات کمک کند.

۳_ درمان درد های مزمن با الکتروتراپی 

درد مزمن ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند آسیب و یا بیماری ایجاد شود. برای کاهش درد و بهبود قدرت عضلانی می‌توان از الکتروتراپی استفاده کرد. 

۴_ نوروپاتی

نوروپاتی وضعیتی است که بر اعصاب تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و گزگز شود. برای کاهش درد و بهبود عملکرد عصبی می‌توان از الکتروتراپی استفاده کرد. الکتروتراپی به کاهش بی‌حسی و بهبود عملکرد کلی اعصاب کمک کند.

۵_  درمان سکته مغزی با الکتروتراپی

سکته یک وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به مغز قطع شود. از عوارض این عارضه ی ناگهانی میتوان به از کار افتادن اندام های بدن و صورت اشاره کرد. فیزیوتراپی سکته مغزی بهترین در مان برای این عارضه به حساب می آید. برای کاهش درد و بهبود قدرت عضلانی می‌توان از الکتروتراپی استفاده کرد.

انواع الکتروتراپی

انواع مختلفی از الکتروتراپی وجود دارد که می‌توان از آنها برای درمان شرایط مختلف بسته به نظر مختصص یا فیزیوتراپیست استفاده کرد، که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم: 

۱_ تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) 

که نوعی الکتروتراپی است که از جریان الکتریکی با ولتاژ پایین برای تحریک اعصاب استفاده می‌کند. برای کاهش درد با مسدودکردن انتقال سیگنال‌های درد به مغز استفاده می‌شود. از TENS می‌توان برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله درد مزمن، اسپاسم عضلانی و آرتریت استفاده کرد.

۲_ درمان مداخله‌ای

در درمان تداخلی (IFT) جریان الکتریکی با فرکانس بالا برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود. این روش برای کاهش درد و بهبودی با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. از درمان مداخله‌ای برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله آسیب‌های اسکلتی عضلانی، درد مزمن و آسیب عصبی استفاده می‌شود.

۳_ تحریک عضلانی

تحریک عضلانی (MS) نوعی الکتروتراپی است که برای بهبود قدرت عضلانی و کاهش اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود.

۴_ سونوگرافی اولتراسوند

این روش از امواج صوتی برای تحریک بافت‌ها استفاده می‌کند. برای کاهش درد و بهبودی با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کند. سونوگرافی را می‌توان برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله آسیب‌های اسکلتی عضلانی، تاندونیت و بورسیت استفاده کرد.

۵_ لیزردرمانی

لیزردرمانی هم نوع دیگری از الکتروتراپی است که از انرژی نور برای تحریک بافت‌ها استفاده می‌کند. لیزردرمانی را هم می‌توان برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله آسیب‌های اسکلتی عضلانی، درد مزمن و آسیب عصبی استفاده کرد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *