ماساژ صورت برای درمان فلج بلز

بدون‌شک یکی از بدترین اتفاق‌هایی که امکان دارد برای یک شخص رخ دهد، بد فرم شدن صورت است. تغییر حالت چشم و لبخند بشدت روی زیبایی صورت تاثیر می‌گذارد. در صورت آسیب دیدن عصب ۷ صورت این اتفاق رخ میدهد. این وضعیت فلج بلز (Bell’s Palsy) نامیده می‌شود که می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولا افراد آن را در ۱۶ تا ۶۰ سالگی آن را تجربه می‌کنند. درمان فلج بلز با فیزیوتراپی معمولا اولین پیشنهاد پزشک معالج میتواند باشد، اما ما در این مقاله، راه های درمانی مختلف از جمله ماساژ صورت برای درمان فلج بلز را مورد بررسی قرار داده ایم… 

فلج بلز چیست؟

صورت انسان دارای دو عصب ۷ است که هریک در یک سمت صورت قرار گرفته‌اند و پیام‌رسانی به ماهیچه‌های صورت که وظایفی چون باز و بسته کردن چشم، کنترل ابروها و بالا و پایین کردن لب را برعهده دارند را انجام می‌دهند. حال فلج صورت یا بلز زمانی اتفاق می‌افتد که به عصب ۷ آسیب وارد شود. این عصب درون یک کانال به نام فالوپین که درون جمجمه است قرار گرفته و از زیر گوش تا زیر ماهیچه‌های صورت کشیده می‌شود.

اگر عصب ۷ آسیب ببیند، انتقال پیام از این عصب به ماهیچه‌های صورت مختل خواهد شد، در نتیجه فلج عضله‌های صورت و بی‌حسی صورت اتفاق خواهد افتاد. البته این مشکل معمولا برای یک سمت صورت رخ می‌دهد و باگذشت زمان و انجام روش‌های درمانی برطرف می‌شود. در ادامه با علائم، راه‌های درمان فلج بلز و تمام موضوعات مربوط به این عارضه آشنا خواهیم شد تا در صورت مواجه با آن بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارید.

علت ابتلا به فلج بلز 

تابه‌حال دلیل قطعی برای فلج بلز مشخص نشده است، اما طبق بررسی‌های صورت گرفته شایع‌ترین علت فلج صورت مکانیسم ایمنی التهابی ویروسی است؛ البته نارسایی عروق کوچک، واکنش‌های اتوایمیون و نوروپاتیک ایسکمیک نیز می‌توانند باعث بروز این عارضه شوند. ویروس و باکتری‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند احتمالا ابتلا به این عارضه را افزایش دهند که عبارتند از:

ماساژ صورت برای درمان فلج بلز بهتر است یا طب سوزنی

بدون‌شک تغییر ناگهانی در هریک از اعضای صورت برای هرشخصی ناراحت‌کننده است، از همین رو برای بسیاری از افراد در رابطه با درمان فلج بلز سوال پیش می‌آید که در پاسخ باید گفت این بیماری در بیشتر مواقع بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کند؛ اما در برخی از مواقع ممکن است درمان هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. انتخاب نوع درمان برای فلج صورت به شرایطی مانند میزان درگیری، مدت زمانی که از ابتلا میگذرد و نتایج معاینه ی اولیه بستگی دارد. از جمله روش‌های درمانی که برای این بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ درمان با دارو 

داروهای کورتیکواستروئید، داروهای ضد ویروسی و ضد باکتری و داروهای ضد درد از اصلی‌ترین مواردی هستند که در درمان دارویی فلج بلز، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

۲_ درمان فلج بلز با فیزیوتراپی

زمانی که این عارضه رخ می‌دهد عضلات صورت دچار مشکل می‌شوند، در نتیجه لازم است که به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با تحریک‌های الکتریکی و ورزش‌های کششی و برنامه‌ی مخصوص عملکرد عضلات صورت را به حالت عادی برگرداند.

۳_ مراقبت در منزل

کارهایی که شما در طول روز در منزل انجام می‌دهید نیز در درمان فلج بلز اهمیت دارد. شما باید از قطره‌های چشمی مانند اشک مصنوعی و پماد چشمی استفاده کنید. ماساژ دادن عضلات صورت نیز می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند. از دهان خود نیز به‌ خوبی مراقبت کنید، زیرا خوردن و آشامیدن در این دوران برای شما سخت خواهد شد.

۴_ درمان فلج بلز با طب سوزنی

با مراجعه به کلینیک های تخصصی فیزیوتراپی میتوانید از طب سوزنی برای درمان فلج بلز بهره مند شوید.فیزیوتراپیست مجرب با قرار دادن سوزن در برخی نقاط صورت، اعصاب و عضلات را تحریک می‌کند تا مشکل پیش آمده برطرف شود. در این تکنیک هیچ ماده‌ای به بافت تزریق نمی‌شود و تنها اعصاب و عضلات تحریک می‌شوند و همین موضوع مانع از آسیب‌دیدگی بیشتر عصب‌ها می‌شود.

مراحل درمان قطعی فلج بلز 

از زبان مزین بشنوید مراخل درمان فلج بلز را در کلینیک خانه سلامت …

علائم و نشانه‌های فلج بلز

بیماری بلز از جمله بیماری‌هایی است که به‌صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و ممکن است شخص یک روز صبح متوجه شود که نیمی از صورتش فلج شده است. با توجه به این موضوع آشنایی با علائم و نشانه‌های فلج صورت حائز اهمیت خواهد بود تا بتوانید در صورت مشاهده آن‌ها سریعا مشکل را تشخیص دهید و به پزشک مراجعه کنید:

چه افرادی بیشتر به فلج بلز مبتلا می‌شوند؟

فلج شدن صورت ممکن است برای هرکسی پیش آید، اما در این میان برخی افراد با توجه به شرایطی که دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از جمله فاکتورهایی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماساژ صورت برای درمان فلج بلز

تشخیص فلج بلز چگونه انجام می‌شود؟

اولین مرحله روند تشخیص این بیماری، معاینه فیزیکی توسط پزشک است، بنابراین میزان ضعف و آسیب‌دیدگی عضلات صورت را اندازه ‏گیری می‌کند و سپس انجام انواع آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز خواهد کرد. این آزمایش‌ها معمولا آزمایش خون، سی تی اسکن، ام آر آی و … هستند و هرکدام کمک می‌کنند تا پزشک علت بیماری را تشخیص دهد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد