پرسش و پاسخ فلج بلز

پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز

فلج بلز نوعی بیماری است که به واسطه آن عضلات یک سمت صورت به طور ناگهانی فلج یا ضعیف می‌شوند. این بیماری در بازه سنی بین ۱۶ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد و هنوز علت مشخصی برای بروز آن کشف نشده است.  در ادامه به سوالات متداول شما در زمینه بیماری فلج بلز پاسخ خواهیم داد.

برخی از ان بر این عقیده هستند که احتمال دارد، این مرض به خاطر عفونت‌های ویروسی یا تورم اعصاب کنترل کننده عضلات صورت فرد، پیش بیاید.

در بعضی از افراد به خاطر وجود یک‌سری ریسک فاکتورها احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است. از جمله این ریسک فاکتورها می‌توان به دیابت، فشار خون بالا، دارا بودن سابقه خانوادگی، چاقی و همچنین بارداری اشاره کرد.

مدت زمان درمان فلج بلز؟

معمولاً ۷۵ درصد از کسانی که به بیماری فلج بلز مبتلا می‌شوند، دو هفته پس از آغاز آن، اولین نشانه‌های بهبود را مشاهده می‌کنند. البته روند بهبودی کامل ممکن است بین سه تا شش ماه به طول بیانجامد. ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد نیز در بازه زمانی کمتر از یک سال می‌توانند بهبودی کامل خود را به دست بیاورند.

 البته لازم به ذکر است در صورت شدت بیماری، احتمال این‌که پروسه درمان فلج بلز بیشتر طول بکشد، وجود دارد. حتی در برخی موارد نادر نیز احتمال دارد، علائم بیماری مجددا عود کنند و یا حتی ممکن است عضلات به صورت دائمی فلج شوند.

آیا درمان فلج بلز کهنه امکانپذیر است؟

شرایط خاصی مانند حاملگی یا بیماری‌هایی همچون عفونت ریه و دیابت می‌توانند خطرات ناشی از فلج بل را افزایش دهند؛ بنابراین درمان به موقع، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روش‌های درمانی مختلفی از راه‌کارهای ساده و پیش‌ پا افتاده گرفته تا استفاده از داروهای خاص برای برطرف کردن بیماری فلج بلز از سوی ان پیشنهاد می‌شود. به منظور تشخیص بهترین روش درمان بیماری بهتر است به مراجعه کنید و مطابق توصیه‌های وی عمل نمایید.

کسانی که چندین سال است از زمان ابتلا آن‌ها به بیماری فلج بلز گذشته، می‌توانند از فیزیوتراپی برای درمان کمک بگیرند. روش‌های تخصصی فیزیوتراپی در بسیاری از موارد منجر به نتایج شگفت‌انگیزی در درمان فلج بلز کهنه می‌شود.

فیزیوتراپیست ابتدا شرایط و شدت بیماری فرد را ارزیابی کرده و با توجه به آن یک برنامه مخصوص در اختیار وی قرار می‌دهد. از جمله موثرترین و بهترین راه‌کارهای فیزیوتراپی، می‌توان موراد زیر را نام برد. 

ماساژ صورت برای درمان فلج بلز

فردی که دچار فلج بلز شده بهتر است از طریق ماساژ به تحرک عضلات صورت خود کمک کند. این روش موجب بازگرداندن حس به عضلات فلج شده و در تسریع فرآیند بهبود، تاثیر غیرقابل انکاری دارد. ماساژ دادن صورت ضمن آرامش بخشیدن به فرد بیمار، در کاهش التهابات و درد او نیز موثر است. توصیه می‌شود که جلسات ابتدایی ماساژ صورت، توسط فیزیوتراپی انجام گیرد. پس از آن خود بیمار نیز می‌تواند این تراپی محبوب و پرطرفدار را در خانه نیز تست نماید.

ماساژ دادن عضلات بخش‌های پایین صورت، به این‌ صورت است که ابتدا لب‌ها به حالت خنده در آورده شده، سپس با دو انگشت شست و اشاره بخش‌های جانبی دهان نیشگون گرفته می‌شود. بعد از آن از فرد خواسته می‌شود که دو طرف لب خود را به سمت مرکز صورت بکشاند و بعد لب‌ها را به سمت بالا کشیده و حالتی شبیه خنده به وجود بیاورد.

برای ماساژ بخش‌های بالایی صورت نیز فیزیوتراپیست انگشت خود را بر روی قسمت بالایی ابروهای بیمار قرار می‌دهد. سپس این حرکت در طرف برگشت هم انجام شده و سپس انگشتان به طرف ابروها برگردانده می‌شود. ماساژ چرخشی گونه‌ها نیز به تحریک عضلات این بخش کمک می‌کند، زیرا با این کار عضلات این ناحیه با گذشت زمان دچار تحلیل نمی‌شوند.

مالش صورت با پماد نیز یکی از روش‌های درمانی است که برای از بین رفتن عوارض ناشی از فلج بلز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری موارد آن دسته از عضلات صورت که در نتیجه بیماری فلج شده‌اند، به دلیل عدم تحرک کافی به مرور تحلیل رفته و دچار آتروفی می‌شوند. مالش صورت با پمادهای مخصوص باعث حرکت کردن این عضلات شده و آن‌ها را نسبت به فعالیت تحریک می‌کند.

درمان فلج بلز کهنه

درمان قطعی فلج بلز

روش‌های متفاوتی برای درمان قطعی فلج بلز از سوی پزشکان توصیه می‌شود. اگر بخواهیم روش‌های درمان این بیماری را بیان کنیم، به طور خلاصه می‌توان به طب سوزنی، الکتروتراپی و فیزیوتراپی اشاره کرد. در مواردی نیز گرما درمانی و پیلاتس بالینی در بهبود بیمار و رفع علائم ناشی از مرض تاثیر بسزایی دارند.

مصرف داروهای ضد ویروس یکی از این راه‌کارهای درمان قطعی فلج بلز است؛ زیرا عفونت‌های ویروسی از جمله مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری هستند. داروهای ضدویروس مانع از تکثیر ویروس‌ها در بدن بیمار شده و به بهبود او کمک شایانی می‌کنند. 

طبق توصیه ان بهتر است که بیمار علاوه‌بر داروهای ضدویروس از داروهای استروئید هم استفاده نماید. معمولاً یک دوره ۱۰ روزه برای مصرف داروهای استروئیدی از سوی پزشکان درنظر گرفته می‌شود. این قرص‌های استروئیدی به میزان زیادی التهابات صورت شخص را کاهش داده و نتایج شگفت‌انگیزی را به همراه دارند.

مراقبت از چشم‌ها و حفظ رطوبت آن نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که لازم است بیماران به آن توجه ویژه داشته باشد. به این منظور لازم است که پمادهای تجویز شده از سوی پزشک در طول شب مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در طول روز برای مرطوب نگه داشتن چشم‌ها به کار بردن قطره چشم مصنوعی مفید واقع می‌شود. استفاده از پد و عینک نیز برای محافظت از چشم‌ها گزینه‌ای عالی است.

درمان خانگی فلج بلز

درمان خانگی نیز در بهبود علائم ناشی از بیماری فلج بلز تاثیر غیر قابل انکاری دارند. برای مثال بیمار می‌تواند یک حوله گرم و مرطوب را بر روی صورت خود قرار دهد؛ این کار در کنار تسکین درد به آرامش فرد نیز کمک می‌کند. به کار بردن پد چشمی، تمرینات فیزیوتراپی و ماساژ صورت نیز از دیگر درمان‌های خانگی هستند که از سوی ان توصیه شده‌اند.

بیمار می‌تواند در داخل منزل و با انجام حرکات کششی و همچنین ماساژ، عضلات صورت را تحریک کرده و آن‌ها را وادار به حرکت کند. انجام حرکات انقباض و رها کردن عضلات صورت در تقویت آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد و مانع از این می‌شود که ماهیچه‌ها با گذشت زمان تحلیل بروند.

همچنین فیزیوتراپیست یک‌سری حرکت‌های ورزشی را در طول جلسات درمانی به شخص آموزش می‌دهد. انجام این حرکات در جلوی آیینه کمک می‌کند که پروسه بهبود فلج بلز با سرعت بیشتری صورت پذیرد. برای انجام حرکات ورزشی جلوی آیینه بایستید و با انگشتان خود فشار ملایمی را به نواحی پیشانی، ابروها، گونه و دهان وارد نمایید. در طول انجام حرکات ورزشی پیوسته باید تلاش کنید که ماهیچه‌های افتاده صورت را با دست در جهت بالا هدایت کنید.

به منظور تقویت عضلات ناحیه بینی نیز یکی از سوراخ‌های بینی را با انگشت بگیرید، سپس بینی را باد کنید و همزمان با آن ابروهای خود را بالا ببرید. یکی دیگر از حرکات ورزشی توصیه شده این است که چشم‌ها را به مدت ۵ ثانیه باز و بسته نمایید؛ البته به مرور زمان می‌توانید این مدت را افزایش دهید.

گنجاندن مواد غذایی مفید در رژیم غذایی نیز به تسریع روند بهبود فلج بل کمک شایانی می‌کند. یک رژیم غذایی که حاوی مقادیر فراوانی پروتئین، چربی‌های سالم، پروبیوتیک،‌ ویتامین‌ و مواد معدنی باشد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به دنبال آن تقویت ماهیچه‌های صورت و اعصاب را به دنبال دارد.

آیا در طول فلج بلز باید از کمپرس گرم در سمت آسیب دیده استفاده کنم؟

بله، یکی از روش‌های درمانی توصیه شده از سوی پزشکان برای درمان فلج بلز استفاده از کمپرس گرم مرطوب در سمت آسیب دیده صورت است. کمپرس گرم مرطوب یا حوله خیس شده را چندین مرتبه در طول روز بر روی قسمت فلج صورت قرار دهید تا علاوه‌بر تسکین درد به بهبود ماهیچه‌های این ناحیه کمک کند. حتی می‌توانید بعد از تمرینات کاردرمانی نیز کمپرس گرم را به منظور آرامش بخشیدن به خود، به کار ببرید.

جویدن آدامس به درمان فلج بلز کمک میکند؟

یکی از درمان‌های کمکی برای فلج بلز جویدن آدامس با شدت زیاد است، زیرا این کار در بازتوانی و تقویت عضلات صورت نقش دارد. البته دقت داشته باشید که جویدن آدامس به تنهایی کفایت نمی‌کند، بنابراین در کنار آن باید حتماً به تمرینات فیزیوتراپی هم بپردازید.

من بیش از ۲ ماه است که از فلج بل رنج می برم. تحت درمان قرار گرفتم اما فقط حدود ۱۰ درصد بهبود یافتم. چه می توانم بکنم؟ آیا این دائمی است؟

طول دوره درمان بیماری فلج بلز به شدت آسیب وارده بستگی دارد در بسیاری از افراد پس از دو هفته علائم بهبود ظاهر میشود در بعضی از بیماران نیز ممکن است که طول دوره درمان سه تا شش ماه طول بکشد بنابراین جای نگرانی نیست و هنوز فرصت برای بهبودی دارید.

اینکه علائم بیماری فلج بل به طور دائم ماندگار شوند به ندرت اتفاق می‌افتد، البته لازم به ذکر است افرادی که سن آنها از سال بیشتر برند شانس کمتر برای بهبودی دارند.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *