راه رفتن بعد از عمل مینیسک زانو

بعد از عمل مینیسک زانو چه باید کرد؟

جراحی مینیسک زانو به سه طریق قابل انجام است که با توجه به شرایطی مانند میزان آسیب‌دیدگی مینیسک، ناحیه دقیق آسیب‌دیده و غیره، بهترین روش جراحی را انتخاب می‌کند. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، مراقبت‌های بعد از عمل مینیسک زانو است؛ زیرا اگر شما عملکرد درستی در دوران نقاهت این جراحی نداشته باشید مینیسک زانو بخوبی ترمیم نمی‌شود و شما باید با مشکلات دیگر نیز دست‌وپنجه نرم کنید. در ادامه همراه ما باشید تا متوجه شوید که بعد از عمل مینیسک زانو چه باید کرد؟!

مینیسک بخش مهمی در ساختار کلی زانو است که بافتی غضروفی و هلالی شکل دارد. این بخش باعث استحکام زانو شما می‌شود، اما ضربه‌های وارد شده به زانو نیز جذب این بخش خواهد شد؛ بنابراین ممکن است آسیب ببیند و باعث اختلال در عملکرد زانو شود. 

پارگی مینیسک می‌تواند از خفیف تا شدید باشد که این موضوع باید طبق تشخیص پزشک مشخص شود. حال اگر معاینه‌های لازم صورت گرفت و میزان آسیب‌دیدگی شدید تشخیص داده شد، انجام عمل مینیسک زانو برای شخص ضرورت پیدا خواهد کرد.

راه رفتن بعد از عمل مینیسک زانو

به‌احتمال زیاد پزشک از شما می‌خواهد که برای چند وقت هنگام راه رفتن از عصای زیر بغل و زانو بند استفاده کنید. تمرینات روزانه نیز نباید فراموش شوند، زیرا در این صورت بازیابی عملکرد زانو دچار اختلال می‌شود و شخص در ادامه احساس درد بیشتری در زانوهای خود خواهد داشت. 

فیزیوتراپی و برنامه‌های توانبخشی نیز از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به بعد از عمل مینیسک زانو هستند که در ادامه به‌طورکامل راجع‌به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل مینیسک زانو

مراقبت‌های بعد از عمل مینیسک زانو

زمانی‌ که عمل مینیسک زانو به پایان می‌رسد، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد و چند ساعت در این اتاق تحت مراقبت خواهد بود. 

در این بازه‌ی زمانی مواردی چون وضعیت تنفس، فشار، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی چک می‌شوند؛ سپس اگر مشکلی وجود نداشت، بیمار به بخش هدایت می‌شود تا پس از ۲۴ ساعت به‌طورکامل مرخص شود. مهم‌ترین بخش مراقبت بعد از جراحی مربوط به خانه می‌شود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

۱_ پانسمان به‌موقع زخم

پیش از آنکه مرخص شوید، پزشک پانسمان اطراف زانو را عوض می‌کند و نحوه‌ی انجام این کار را نیز به شما می‌گوید. بنابراین شما باید طبق دستور پزشک، پانسمان خود را در زمان‌هایی مناسب تعویض کنید. دقت داشته باشید که زخم ناشی از عمل مینیسک زانو به‌هیچ‌وجه با آب تماس نداشته باشد و اگر چنین اتفاقی افتاد سریع پانسمان را تعویض کنید تا محل زخم خشک و تمیز نگه داشته شود.

۲_ ضرورت فیزیوتراپی بعد از جراحی مینیسک زانو

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از عمل مینیسک زانو انجام دهید، مراجعه به فیزیوتراپیست است. تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل مینیسک زانو کمک می‌کنند تا دامنه‌ی حرکتی زانو گسترش یابد و شما مشکلی در خم و راست کردن زانوی خود نداشته باشید.

همان‌طورکه می‌دانید در فیزیوتراپی از جریان برق (الکتروتراپی) و تمرین‌های فیزیکی (منوال تراپی) استفاده می‌شود و فیزیوتراپیست یا استفاده از راه های مختلفی توانایی زانوی شما را به قبل از آسیب برمیگرداند. 

فیزیوتراپی همچنین درد و تورم ناشی از جراحی را نیز برطرف کرده و طول درمان شما را کوتاه تر خواهد کرد.

۳_ کنترل میزان درد

طبیعی است که شما پس از جراحی مینیسک زانو برای چند وقت احساس درد داشته باشید؛ البته شما باید این درد را تسکین دهید. کمپرس یخ راهکاری مناسب برای کنترل درد است و شما می‌توانید روزانه چند بار و هربار ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید. داروهای مسکن نیز برای تسکین درد بعد از جراحی مناسب هستند و داروهایی مانند آسپرین احتمال لخته شدن خون را نیز کاهش می‌دهند.

خطرات احتمالی پس از جراحی مینیسک زانو

عمل مینیسک زانو از جمله عمل‌های کم تهاجم و ایمن است، اما با این حال مانند هرجراحی دیگری با یکسری عوارض و خطرات احتمالی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱_ آسیب‌دیدگی اعصاب و رگ‌های خونی

درست پشت مفصل زانو، رگ‌های خونی و اعصاب وجود دارد که مسئول حس قسمت بالای مچ هستند؛ حال اگر این اعصاب و رگ‌ها طی عمل آسیب ببیند شما توانایی حرکت دادن زانوی خود را از دست خواهید داد.

فیزیوتراپی مینیسک زانو

۲_ سفتی مفصل زانو

از دیگر خطرات و عوارضی که ممکن است بعد از عمل مینیسک زانو پیش آید، سفتی مفصل زانو است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که اطراف زانو بافت اسکار شکل گیرد؛ البته این مشکل با انجام تمرینات فیزیوتراپی قابل درمان خواهد بود.

۳_ عفونت

از دیگر خطرات نادر و غیرمعمول جراحی مینیسک زانو می‌توان به عفونت اشاره کرد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که اطراف برش‌های جراحی یا حتی در مفصل زانو عفونت جدی و عمیقی ایجاد شود. حال از آنجایی که این عارضه می‌تواند با خطرات و مشکلات بزرگتری همراه باشد، توصیه می‌شود درصورت مشاهده عفونت سریعا مشکل را با پزشک درمیان بگذارید.

علت درد بعد از عمل مینیسک زانو چیست؟

عمل مینیسک زانو نیز مانند سایر جراحی‌ها با درد همراه است، زیرا پزشک برای انجام این جراحی برش‌های کوچکی را اطراف ناحیه زانو ایجاد می‌کند تا بتواند از طریق برش‌های ایجاد شده آرتروسکوپی که یک وسیله جراحی محسوب می‌شود را وارد بدن کند و میزان آسیب‌دیدگی را تشخیص دهد.

در ادامه براساس میزان آسیب‌دیدگی پزشک درمان را انجام می‌دهد و کار جراحی را به اتمام می‌رساند. مسلما تمام این مراحل پس از به هوش آمدن یا از بین رفتن بی‌حسی با درد همراه هستند و فرد باید با استفاده از داروهای مسکن و کمپرس درد را تسکین دهد. 

دوران نقاهت بعد از عمل مینیسک زانو چقدر طول می‌کشد؟

از دیگر مواردی که برای بسیاری از متقاضیان سوال ایجاد می‌کند، این است که دوره نقاهت جراحی مینیسک زانو چقدر طول می‌کشد که در پاسخ به این سوال نمی‌توان نظر قطعی و دقیقی داد، زیرا مدت زمان این دوره به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که این فاکتورها عبارتند از:

حال اگر تمام فاکتورهای بالا نرمال و معمولی باشد، طول دوره نقاهت عمل مینیسک زانو بین ۴ الی ۶ هفته خواهد بود؛ اما به ‌شرط آنکه به مراقبت‌های بعد از جراحی توجه شود و بیمار حتما در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.

آسیب‌دیدگی و پارگی مینیسک زانو از جمله مشکلاتی محسوب می‌شود که ممکن است برای هرکسی رخ دهد؛ از همین رو آشنایی با روند درمان و همچنین کارهایی که باید بعد از جراحی انجام داد مهم است. لذا ما در این مقاله به تمام شرایط بعد از عمل مینیسک زانو اشاره کردیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بهترین عملکرد را از خودتان نشان دهید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *