درمان وز وز گوش

درمان وز وز گوش و علت ابتلا

در این مقاله میخوانید

تینیتوس یا صدا دادن گوش به صدای غیرواقعی گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند عفونت‌، کم شنوایی و حتی فشار خون بالا باشد. درمان وز وز گوش بسته به علت ابتلا متفاوت است که می‌تواند شامل فیزیوتراپی، استفاده از سمعک و تجویز یا تغییر داروها باشد.

همچنین، روش‌های طب سنتی مانند مصرف سیر و چای زنجبیل نیز می‌تواند به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند اما درمان ثابت شده و بی خطری نیست. از درمان‌های فیزیوتراپی می‌توان به الکتروتراپی، لیزرتراپی و منوال درمانی اشاره کرد که توسط فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌شوند و نتایج فوق العاده مثبتی در کاهش علائم وزوز گوش دارند، اشاره کرد.

تینیتوس چیست و چه علائمی دارد؟

تینیتوس یا وزوز گوش به شنیدن صدا یا زنگ در گوش گفته می‌شود، بدون اینکه منبع خارجی وجود داشته باشد. این صداها می‌توانند به شکل‌های مختلفی مانند زنگ زدن، وزوز کردن، هیس هیس کردن یا حتی ناله‌هایی باشند که افراد به صورت مداوم یا متناوب می‌شنوند. تینیتوس می‌تواند در یک گوش یا هردو گوش احساس شود و شدت آن ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

علائم تینیتوس معمولا شامل شنیدن صداهایی است که هیچ منبع خارجی ندارند. این صداها می‌توانند در محیط‌های ساکت بیشتر احساس شوند و خواب، تمرکز و کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علائم دیگر ممکن است شامل حساسیت به صدا، کاهش شنوایی و گاهی احساس ناراحتی یا درد در گوش باشد.

در ویدئو زیر صحبت های سعید مزین در رابطه با درمان وز وز گوش را مشاهده می کنید:

انواع درمان برای وز وز یا صدا دادن گوش

درمان وزوز گوش به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی از این روش‌ها به تجهیزات پیشرفته نیاز داشته و برخی دیگر تنها با دارو و زمان مشخص بهبود پیدا می‌کنند؛ اما یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های درمان وزوز گوش، فیزیوتراپی است.

۱_ فیزیوتراپی وز وز گوش

فیزیوتراپی به ‌عنوان یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش‌های درمان وزوز گوش شناخته می‌شود. این روش شامل تکنیک‌های مختلفی ازجمله حرکات کششی و تمرینات مخصوص است که به کاهش علائم وزوز گوش کمک می‌کند. علاوه‌بر این، استفاده از طب سوزنی به‌ عنوان یک درمان مکمل در فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود وضعیت گوش و کاهش وزوز آن کمک کند.

تکنیک‌های فیزیوتراپی به طور ویژه با تمرکز بر بهبود عملکرد عضلات و سیستم عصبی به درمان وزوز گوش می‌پردازند و با توجه به تحقیقات، می‌توانند تأثیرات مثبتی در کنترل و کاهش این عارضه داشته باشند.

۲_ الکتروتراپی

این روش شامل استفاده از سیستم‌های پیشرفته تحریک الکتریکی است. بیمار معمولا در طول ۱۰ تا ۱۵ جلسه درمان می‌شود. الکتروتراپی با استفاده از جریان‌های الکتریکی به تسکین علائم وزوز گوش کمک می‌کند.

۳_ لیزرتراپی

در این روش لیزر با نفوذ به بافت‌ها، سلول‌های میتوکندری را تحریک کرده و جریان خون در سلول‌های مویی حلزونی را افزایش می‌دهد. این افزایش جریان خون به بهبود سیگنال‌های الکتریکی که دچار اختلال شده‌اند، کمک می‌کند و وزوز گوش را کاهش می‌دهد.

۴_ طب سوزنی و Dry Needling

این روش‌ها شامل تحریک نقاط خاص با سوزن‌های ظریف هستند. طب سوزنی به ‌طور طبیعی و بدون عوارض جانبی به تنظیم انرژی بدن کمک می‌کند، درحالی که Dry Needling با تحریک نقاط خاص درد و مشکلات عضلانی را کاهش می‌دهد. ترکیب این روش‌ها با جریان الکتریکی (الکترواکوپانچر) می‌تواند تأثیر بیشتری در کاهش علائم وزوز گوش داشته باشد.

۵_ منوال درمانی

در این روش فیزیوتراپیست با لمس و ارزیابی دقیق عضلات ناحیه گردن و فک، نقاط دچار گرفتگی را شناسایی کرده و با تکنیک‌های دستی به آزادسازی این نواحی و بهبود عملکرد گوش می‌پردازد.

۶_ برداشتن جرم گوش

اگر وزوز گوش ناشی از انسداد موم گوش باشد، پاکسازی جرم گوش می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. این عمل باید توسط پزشک انجام شود تا گوش آسیب دیگری نبیند.

۷_ استفاده از سمعک

در صورتی که وزوز گوش به دلیل کم‌شنوایی مرتبط با سن یا آسیب ناشی از سروصدا باشد، استفاده از سمعک توصیه می‌شود. سمعک به بهبود شنوایی کمک کرده و ممکن است وزوز گوش را کاهش دهد.

۸_ تغییر دارو

اگر وزوز گوش ناشی از مصرف دارویی باشد، پزشک ممکن است توصیه کند که دارو قطع یا دوز آن کاهش یابد، یا داروی دیگری تجویز شود که تأثیر کمتری بر وزوز گوش داشته باشد.

۹_ ایمپلنت ‌های حلزونی

ایمپلنت‌های حلزونی به‌ عنوان راه‌حلی برای ترمیم کم‌شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند. این دستگاه به مغز شما این امکان را می‌دهد تا بخش آسیب‌دیده گوش را دور بزند و به بهبود شنوایی کمک کند. یک میکروفون که در بالای گوش شما کاشته می‌شود، با مجموعه‌ای از الکترودها که درون گوش داخلی قرار دارند کار می‌کند.

ایمپلنت سیگنال‌های موردنیاز برای پردازش صدا را به عصب شنوایی ارسال می‌کند. این دستگاه با استفاده از تحریک الکتریکی مغز شما را در درک بهتر صداها یاری می‌دهد.

درمان ‌های دارویی وز وز گوش

برای کاهش شدت علائم وزوز گوش، پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند. این داروها می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با وزوز گوش یا درمان بیماری‌های زمینه‌ای کمک کنند.

درمان ‌وز وز گوش در طب سنتی

برخی گزینه‌های طب سنتی برای درمان سوت کشیدن مغز وجود دارند که هیچ کدام از آنها مورد تایید نبوده اما برای اگاهی در این مقاله به شرح آن پرداخته ایم و شامل موارد زیر هستند:

همچنین، گیاه جینگو بیلوبا و مکمل‌های حاوی ویتامین B12 به عنوان درمان‌های جایگزین مورد توجه قرار دارند. با این حال، هیچ‌یک از این روش‌ها توسط شواهد علمی قوی پشتیبانی نمی‌شوند و قبل از استفاده از آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

علت سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن گوش می‌تواند به طور موقتی یا دائمی افراد را تحت تأثیر قرار بدهد. از علت سوت کشیدن گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ کم شنوایی مرتبط با افزایش سن

با افزایش سن بسیاری از افراد دچار کم شنوایی می‌شوند که معمولا از سن ۶۰ سالگی به بعد آغاز می‌شود و هردو گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲_ صدا های بلند

مواجهه با صداهای بسیار بلند مانند کنسرت‌ها، رویدادهای ورزشی و صدای ماشین‌آلات صنعتی می‌تواند باعث آسیب به گوش و سوت کشیدن آن شود. این آسیب می‌تواند دائمی یا موقتی باشد.

۳_ جمع شدن موم گوش

موم یا جرم گوش به محافظت از گوش و جلوگیری از ورود مواد خارجی کمک می‌کند؛ اما تجمع زیاد یا خروج ناقص موم می‌تواند منجر به کاهش شنوایی و سوت کشیدن گوش شود.

۴_ دارو ها

برخی داروها مانند آسپرین، دیورتیک‌ها، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث سوت کشیدن گوش شوند. این مشکل معمولا پس از قطع دارو برطرف می‌شود.

۵_ عفونت گوش و سینوس‌ ها

عفونت‌های گوش و سینوس‌ها می‌توانند بر فشار هوای سینوس‌ها تأثیر گذاشته و موجب سوت کشیدن گوش شوند. این وضعیت معمولا پس از یک هفته بهبود می‌یابد.

۶_ مشکلات فشار خون

فشار خون بالا یا افزایش موقتی آن به علت مصرف کافئین، الکل یا استرس می‌تواند موجب سوت کشیدن گوش شود.

۷_ مشکلات مفصل تمپورومندیبولار (TMJ)

مشکلات در فک و مفصل گیجگاهی فکی می‌توانند باعث وزوز و سوت کشیدن گوش شوند. درد و شنیدن صدا هنگام جویدن یا صحبت کردن از علائم این مشکل است. در ویدئو زیر درمان صدا دادن گوش ناشی از مشکل (TMJ) را مشاهده می کنید:

۸_ استرس و اضطراب

وضعیت‌های اضطراب‌آور امکان دارند موجب شنیدن صدای وزوز از یک یا هردو گوش شوند که معمولا با تغییر وضعیت بهبود می‌یابد.

۹_ تصلب شرائین

با افزایش سن، رگ‌های خونی مجاور گوش ممکن است خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و تجمع رسوبات کاهش پیدا کند که می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

۱۰_ سرطان

برخی سرطان‌ها یا درمان‌های آنها می‌توانند منجر به کاهش شنوایی یا وزوز گوش شوند. این کاهش شنوایی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است در یک یا هردو گوش ایجاد شود.

۱۱_ آلرژی

افراد مبتلا به رینیت آلرژیک بیشتر در معرض اختلال عملکرد شیپور استاش (ETD) هستند که می‌تواند منجر به وزوز گوش و افزایش عفونت‌های سینوسی شود.

۱۲_ خم شدن موی گوش داخلی

با افزایش سن یا قرارگیری مداوم در معرض صداهای بلند، موهای کوچک در گوش داخلی ممکن است خم شوند. این موها مسئول انتقال تکانه‌های الکتریکی به مغز هستند و خم شدن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد صداهایی در گوش شود.

وزوز گوش مغز و اعصاب یا وز وز گوش ذهنی

وزوز گوش مغز و اعصاب یا وزوز گوش ذهنی به حالتی گفته می‌شود که تنها فرد مبتلا قادر به شنیدن صدای وزوز است. این نوع وزوز که رایج‌ترین نوع آن محسوب می‌شود، می‌تواند به دلایل مشکلاتی در گوش بیرونی، میانی یا درونی بروز کند. همچنین، ممکن است به علت اختلالات در اعصاب شنوایی یا بخش‌های خاصی از مغز که مسئول تبدیل سیگنال‌های عصبی به صدا هستند، ایجاد شود.

علائم وزوز گوش چیست؟ 

وزوز گوش نشانه چیست؟ صدا دادن گوش به معنای شنیدن صداهای غیرواقعی و آزاردهنده‌ای است که در حقیقت وجود خارجی ندارند. این صداها می‌توانند شامل زنگ زدن، خرخر، صدای باد یا کلیک کردن باشند. از علائم وزوز گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ سرگیجه و سردرد

وجود وزوز گوش همراه با سرگیجه و سردرد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلاتی مانند فشار در سر یا سینوس‌ها باشد که ممکن است بر فعالیت‌های روزانه افراد تاثیر منفی بگذارد.

۲_ وزوز گوش پس از ابتلا به کرونا

برخی از بیماران مبتلا به کرونا، صدا دادن گوش را تجربه کرده‌اند. این عارضه ممکن است ناشی از فشار ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی و درنتیجه فشار بر گوش باشد.

۳_ بعد از شستشو و ساکشن

اگرچه شواهد محدودی وجود دارد، اما میکروساکشن یا شستشوی گوش ممکن است باعث تشدید یا ایجاد وزوز گوش جدید شود.

۴_ وزوز گوش بعد از عفونت

پس از بهبود عفونت، زنگ زدن گوش معمولا برطرف می‌شود. با این حال عفونت‌های مکرر یا عفونت‌هایی که مایع گوش میانی را تحت تاثیر قرار بدهند، می‌توانند منجر به وزوز گوش مداوم و کاهش شنوایی شوند.

۵_ حالت تهوع

اگر وزوز گوش با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه همراه باشد، ممکن است نشانه‌ای از مشکلی جدی‌تر در افراد باشد.

۶_ فشار خون بالا و وزوز گوش

فشار خون بالا می‌تواند باعث پیچیدن صدا در گوش و سر شود؛ زیرا جریان خون در عروق اطراف سر و گوش افزایش یافته و ممکن است صدای ضربان قلب را در گوش منعکس کند.

۷_ کم خونی

کمبود آهن ممکن است باعث شود شریان‌ها برای تامین خون بیشتر، پمپاژ بیشتری داشته باشند که این تغییرات می‌تواند به صورت وزوز گوش شنیده شود.

۸_ وزوز گوش و پارگی پرده گوش

سوت کشیدن گوش می‌تواند ناشی از سوراخ شدن پرده گوش باشد که ممکن است به علت صداهای بلند، تغییر فشار در پرواز یا غواصی یا عفونت‌ها باشد.

در بسیاری از موارد، زنگ زدن گوش به علت عواملی رخ می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را کاملا جلوگیری کرد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از برخی انواع آن کمک کند:

۱_ استفاده از محافظ شنوایی

قرار گرفتن مداوم در معرض صداهای بلند ممکن است به اعصاب گوش آسیب برساند و منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. باید از صداهای بلند دوری کنید و اگر این امکان وجود ندارد، برای حفاظت از شنوایی خود از محافظ گوش استفاده کنید. به ‌ویژه اگر از ابزارهای پر سروصدا مانند اره‌های زنجیری استفاده کرده یا در صنایع سنگین فعالیت می‌کنید، یا با سلاح‌های گرم سروکار دارید، محافظ شنوایی ضروری است.

۲_ کاهش شدت صدا

گوش دادن طولانی‌مدت به موسیقی با صدای بسیار بلند چه از طریق هدفون و هندزفری و چه از طریق سیستم‌های دیگر، می‌تواند منجر به کاهش شنوایی و ایجاد وزوز گوش شود. سعی کنید صدای موسیقی را کاهش دهید تا از آسیب به گوش‌های خود جلوگیری کنید.

۳_ مراقبت از سلامت قلب و عروق

انجام تمرینات منظم، تغذیه سالم و مراقبت از رگ‌های خونی می‌تواند به پیشگیری از وزوز گوش مرتبط با چاقی و مشکلات عروقی کمک کند.

۴_ محدودیت مصرف الکل، کافئین و نیکوتین

مصرف بیش از حد این موارد ممکن است بر جریان خون تأثیر منفی بگذارد و خطر بروز وزوز گوش را افزایش بدهد. کاهش مصرف این موارد می‌تواند به سلامت شنوایی شما کمک کند.

شنیدن صدا در گوش هنگام خواب

در هنگام خواب و زمانی که دراز کشیده‌اید، سوت کشیدن مغز ممکن است بیشتر شود زیرا صداهای خارجی کمتری برای پوشاندن آن وجود دارد. این صدای آزاردهنده می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =