فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

فیزیوتراپی و ورزش درمانی، بهترین راه برای تسکین عوارض سیاتیک، و جلوگیری از عود مجدد درد های ناشی از التهاب یا مشکلات سیاتیک هستند. در مواردی درد عصب سیاتیک بقدری دردناک میشود که فرد توان حرکتی یا انتظار در کلینیک را ندارد، به همین دلیل در مراکزی مانند خانه سلامت، خدماتی مانند فیزیوتراپی سیاتیک در منزل ارائه می‌شود تا بیماران بدون محدودیت زمانی و هزینه اضافی، تحت نظر فیزیوتراپیست تمرین‌های مناسب سیاتیک را انجام دهند. 

شرایط پزشکی خاصی مانند فشرده شدن ریشه عصبی در ستون فقرات، التهاب دیسک یا بیرون زدگی و تحلیل دیسک به دلیل بالا رفتن سن باعث اعمال فشار اضافی بر عصب سیاتیک می‌شوند. در نهایت بیمار دردی را در پا احساس می‌کند که اصطلاحا به آن سیاتیک می‌گویند. اگر شما هم به فکر درمان و رفع علائم این بیماری هستید، با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی برای سیاتیک چه اهمیتی دارد؟

معمولا فیزیوتراپی به عنوان بهترین راهکار درمانی برای تسکین، درمان و پیشگیری از علائم سیاتیک پیشنهاد می‌شود. سیاتیک با علائمی مانند درد در ناحیه کمر، ساق پا، ران و لگن به وجود می‌آید. همچنین ممکن است بیمار بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف را در نواحی مختلفی از جمله ساق پا، ران، باسن و پا احساس کند. 

بیماری‌هایی مانند فتق، تخریب دیسک مهره‌های ستون فقرات و… ممکن است دردی را در پاها ایجاد کند که به عنوان بیماری یا درد سیاتیک شناخته می‌شود. به طور کلی درد سیاتیک از کمر آغاز شده و بیمار آن را تا باسن، پشت ران و ساق پاها احساس می‌کند. 

بخش مهمی از درمان سیاتیک شامل تمرینات فیزیوتراپی است. بیماران مبتلا به سیاتیک می‌توانند تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپیست را در کلینیک و یا در منزل انجام دهند. هر یک از این تمرین‌ها برای هدف خاصی آموزش داده می‌شوند:

البته اگر برای شما هم ممکن نیست که بارها برای جلسات متعدد به کلینیک بروید یا رفت و آمدها هزینه بر است و باید هر بار از محل کار خود مرخصی بگیرید، کافی است در مرکز فیزیوتراپی خانه سلامت برای فیزیوتراپی در منزل درخواست دهید.

هدف فیزیوتراپی سیاتیک در منزل و کلینیک

فیزیوتراپیست برای درمان بیمار، برنامه تمرینی به خصوصی را در نظر می‌گیرد. برنامه تمرینی فیزیوتراپی سیاتیک با توجه به سن، میزان درد و تحرک فرد فرق دارد. انواع داروهای بدون نسخه، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای تجویزی به بیماران داده می‌شود. تمام تمرینات فیزیوتراپی سیاتیک در منزل نیز قابل انجام هستند و بیمار باید داروهای مربوطه را مصرف کند، اما هدف کلی از انجام فیزیوتراپی سیاتیک موارد زیر هستند:

رایج‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی سیاتیک

سطح درد بیمار، تجربه فیزیوتراپیست، علت زمینه‌ای بیماری و شرایط کلی بیمار تعیین می‌کند که بیمار باید چه تکنیک‌هایی را انجام دهد. فیزیوتراپیست ممکن است برای درمان سیاتیک، درمان‌های دستی، ورزش درمانی و تمرین‌های بافت نرم را برای بیمار تجویز کند. از رایج‌ترین تکنیک‌های فیزیوتراپی سیاتیک در منزل و کلینیک شامل موارد زیر است:

۱_ تمرین‌های اکستنشن و فلکشن کمر

با بهبود حرکات ستون فقرات، درد بیمار تسکین پیدا می‌کند. تمرینات متناسب با علائم و نشانه‌های بیمار در نظر گرفته می‌شوند. اکستنشن معادل خم شدن به عقب و فلکشن معادل خم شدن به جلو است. 

۲_ روش مکنزی یا تشخیص و درمان مکانیکی

مجموعه‌ای از حرکات جهت دار فعال که با کمک آن، منبع درد را در ستون فقرات، مفصل‌ها و عضلات شناسایی و درمان می‌کنند. 

۳_ تمرینات تقویتی در فیزیوتراپی

از وزن بدن و تمرینات تقویتی برای تقویت عضله‌هایی مانند شکم، کمر، باسن و پاها استفاده می‌شود. 

۴_ تمرین‌های ایزومتریک

در این تمرینات بیمار باید بدون حرکت دادن مفصل‌ها، عضلات خود را به حالت منقبض نگه دارد. با تمرین‌های ایزومتریک مانند حفظ بدن در حالت پل یا پلانک، عضله‌های بدن هنگام حاد بودن علامت‌های این بیماری، تقویت می‌شوند. 

۵_ تمرین‌های ایزوتونیک

طی این تمرینات با وزنه، مقاومت عضله‌های فرد با مقاومت دائمی در برابر برخی حرکات افزایش پیدا می‌کند. 

۶_ موبیلیزاسیون عصب

تکنیک‌هایی فعال و غیر فعال که روی یک عصب خاص انجام می‌شوند. موبیلیزاسیون برای مفصل نیز انجام می‌شود که طی آن برای تحریک و ایجاد یک اثر درمانی، به مفصل‌ها فشار می‌آورند. 

۷_ منیپولیشن مفصل

درمانگر شما در انتهای دامنه حرکتی مفصل‌ها یک نیروی سریع و کوتاهی اعمال می‌کند که درد را تسکین می‌دهد و حرکات فرد به حالت طبیعی خود بازمی‌گردند. 

تکنیک‌های فیزیوتراپی سیاتیک فقط شامل این موارد نیست و موارد دیگری مانند درای نیدلینگ، تکنیک انرژی ماهیچه‌ای، آموزش راه رفتن و الگوهایی برای عملکرد صحیح بیمار نیز جزء این تکنیک‌ها هستند. 

شما می‌توانید تحت نظر فیزیوتراپیست خود این تمرینات فیزیوتراپی سیاتیک را در منزل نیز انجام دهید. برای فیزیوتراپی سیاتیک در منزل می‌توانید با فیزیوتراپیست ما در مرکز خانه سلامت مشورت کنید.

جلوگیری از عود دوباره سیاتیک با اصلاح وضعیت بدن

بعد از انجام تمرین‌های فیزیوتراپی سیاتیک در منزل، نوبت به جلوگیری از عود دوباره آن می‌رسد. این بار فیزیوتراپیست شما برای اینکه دوباره به دردهای سیاتیک دچار نشوید، باید وضعیت بدن شما را هنگام انجام فعالیت‌های روزانه اصلاح کند. بدین منظور آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد که با کمک آن هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، بدن خود را در وضعیت صحیحی قرار می‌دهید. 

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *