درمان درد دنبالچه

درمان درد دنبالچه + علت

در این مقاله میخوانید

اگر هنگام نشستن در انتهای ستون فقرات خود یا به اصطلاح دنبالچه درد احساس می‌کنید، این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از ترومای موضعی و تومور گرفته تا عفونت، اضافه وزن یا حتی کمبود وزن که منجر به درد دنبالچه می‌شوند.

بسته به علت و شدت آن، روش‌های درمانی متفاوتی نیز وجود دارند. از مراقبت‌های خانگی گرفته تا فیزیوتراپی برای کاهش فشار از روی ستون فقرات، هرکدام می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند.

علت درد دنبالچه هنگام نشستن

برخی افراد هنگام نشستن در ناحیه پایین کمر و باسن خود درد تیز و شدیدی احساس می‌کنند که ممکن است نشانه‌ای از التهاب، عفونت و آسیب در استخوان دنبالچه باشد. درد دنبالچه به صورت یک درد موضعی احساس می‌شود و هنگام نشستن یا انجام هر فعالیتی که به پایین‌ترین قسمت ستون فقرات فشار وارد می‌کند، بیشتر می‌شود. این درد در کسانی که زیاد می‌نشینند، احتمال بروز بیشتری دارد.

رعایت برخی نکات می‌تواند از آن پیشگیری کند؛ مثلا توصیه می‌شود تا حد امکان روی سطوح نرم و گرم و بالشت‌های طبی بنشینید. پس از مدتی نشستن، حتما بلند شده و به مدت یکی دو دقیقه حرکات کششی انجام دهید و پیاده‌روی کنید.

راه های درمان درد در دنبالچه

درمان درد دنبالچه با توجه به شدت و علت آن به دو روش کلی تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱_ فیزیوتراپی درد دنبالچه

در برخی موارد، درد دنبالچه علیرغم استفاده از درمان‌های خانگی همچنان باقی می‌ماند و نیاز به درمان‌های کلینیکی دارد. در این شرایط فیزیوتراپی می‌تواند موثر باشد. فیزیوتراپی در کاهش التهاب، تسکین درد و بهبود حرکات تاثیر زیادی دارد. برخی از روش‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان درد دنبالچه شامل موارد زیر است:

درد دنبالچه هنگام نشستن

۲_ درمان خانگی درد دنبالچه

شما می‌توانید برای کاهش درد دنبالچه، از روش‌های زیر در خانه استفاده کنید:

۳_ ورزش برای درد دنبالچه

ورزش برای درمان درد دنبالچه بسیار مناسب است. کشیدن آرام رباط‌های متصل به دنبالچه می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برای این منظور می‌توانید از درمان دستی و فیزیوتراپیست‌ها کمک بگیرید.

انجام حرکاتی مانند راه رفتن داخل آب، ورزش‌های هوازی، آویزان شدن از بارفیکس، ورزش ژیمناستیک و یوگا نیز برای بازگرداندن شکل در صحیح استخوان دنبالچه بسیار مؤثر هستند.

علاوه‌ بر ورزش‌هایی که در کلینیک انجام می‌شود، فیزیوتراپیست برخی از حرکات و ورزش‌هایی را برای درمان به شما می‌دهد که می‌توانید آنها را در خانه انجام دهید‌.

۴_ دارو درمانی برای درد دنبالچه

در دارودرمانی برای درد دنبالچه از داروهای مسکن، ضدافسردگی و ضدصرع مانند ناپروکسن، لیدوکائین و ایبوپروفن استفاده می‌شود و این داروها با کاهش التهاب و تسکین درد می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند.

۵_ عمل جراحی برای درمان درد دنبالچه

برای افرادی که درد مداومی دارند و با درمان‌های غیرجراحی بهتر یا به خوبی کنترل نمی‌شود، یکی از گزینه‌های درمانی برداشتن کامل یا جزئی دنبالچه از طریق عمل جراحی است. جراحی زمانی توصیه می‌شود که بیمار به درمان‌های اولیه پاسخ ندهد. معمولا در بیش از ۹۰ درصد موارد، مشکل بیمار بدون نیاز به جراحی حل می‌شود.

این عمل به ندرت انجام می‌شود. اگرچه خود عمل نسبتا ساده است، اما بهبودی پس از انجام آن برای بیمار فرآیندی طولانی مدت و ناراحت‌کننده خواهد بود.

علائم درد دنبالچه چیست؟

علت این درد در ستون فقرات اغلب به خاطر فشار بیش‌ازحد به این ناحیه و خارج شدن استخوان دنبالچه از انحنای طبیعی خود است. علائم درد دنبالچه شامل:

درد دنبالچه به چه علت است؟

درد استخوان دنبالچه می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در بسیاری از موارد، علت دقیق درد دنبالچه مشخص نیست و به آن درد دنبالچه ناشناخته گفته می‌شود. با این حال، دلایل آن شامل:

درمان درد دنبالچه در کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت

درد دنبالچه می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند و علل مختلفی مانند آسیب‌دیدگی، زایمان، فشارهای طولانی‌مدت، تومور یا عفونت داشته باشد. درمان‌های غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی، ورزش، دارودرمانی و درمان‌های خانگی معمولا مؤثر هستند. در موارد شدید و مقاوم به درمان، عمل جراحی نیز می‌تواند آخرین گزینه باشد.

فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک‌های تخصصی مانند تحریک الکتریکی، ماساژ درمانی، اولتراسوند تراپی و تمرینات تخصصی می‌تواند به کاهش التهاب، تنظیم استخوان دنبالچه و بهبود حرکت کمک کند. این تکنیک‌ها به منظور کاهش درد و تسریع فرآیند بهبودی طراحی شده‌اند.

در کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در تهران با بهره‌گیری از دانش تخصصی و تجهیزات پیشرفته، بهترین راهکارهای درمانی برای درد دنبالچه ارائه می‌شوند. اگر با درد دنبالچه مواجه هستید، مراجعه به این کلینیک فیزیوتراپی که زیرنظر فیزیوتراپیست سعید مزین با همکاری کادری مجرب است، می‌تواند به بهبود و تسکین درد شما کمک کرده و کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت (سعید مزین)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =