فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک (منوال تراپی دیسک کمر)

درد سیاتیک در اصل یک بیماری نیست، بعبارتی نتیجه ی بیماری دیگری به حساب می آید. همچنین می توان گفت که بین درد سیاتیک و دیسک کمر رابطه نزدیکی وجود دارد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بسیاری از ان درد سیاتیک را نشانه ای از فتق دیسک کمر می دانند. منوال تراپی دیسک کمر و فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک به راحتی میتواند درد و عارضه ی شما را درمان کند.

در صورتی که تمایل دارید با این نوع بیماری و عارضه بیشتر آشنا شوید و همچنین در مورد اهمیت فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درد سیاتیک و دیسک کمر چه ارتباطی باهم دارند؟

در بدن انسان دو عصب سیاتیک وجود دارد که با عنوان بزرگترین عصب کل بدن یاد می شود. این دو عصب، از ستون فقرات سرچشمه می گیرند و تا انتهای پا ادامه دارند. با به وجود آمدن هر نوع بیماری در دیسک کمر از فتق گرفته تا فشار وارد کردن بر عصب های موجود در مجاور، علائم عصبی و درد در سیاتیک آغاز می شود. 

بنابراین می توان گفت که رابطه ی درد سیاتیک و دیسک کمر به این گونه است که با رخ دادن دیسک فتق در ستون فقرات، به عصب ها فشار وارد می شود و در نتیجه درد سیاتیک ایجاد می شود.

منوال تراپی دیسک کمر

منوال تراپی یا همان درمان دستی، شیوه ای جدید در فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک است که برای کمر دردهای مزمن و دائمی می تواند مفید باشد. برخی از افراد به درمان هایی مانند منوال تراپی یا درمان دستی دیسک کمر و سیاتیک تمایل بیشتری دارند. 

انجام این روش به این گونه است که فیزیوتراپیست با کمک گرفتن از تکنیک ها و مهارت های خاص و ماساژ دادن دست های خود بر روی مکان مورد نظر، موجب تسکین آن می شود. البته لازم به ذکر است که در مواقعی مانند ابتلا به بیماری های خاص، خون ریزی داخلی مفاصل، نرم بودن مفاصل، جراحی تعویض مفاصل نباید از شیوه منوال تراپی استفاده کرد‌.

منوال تراپی کمر درد

برای بیمارانی که از دردهای کمر مزمن و دائمی رنج می‌برند، یک روش درمان دستی در فیزیوتراپی وجود دارد که به آن منوال تراپی می‌گویند. فیزیوتراپیست با مهارت و تکنیک‌های ویژه‌ای، ستون فقرات و اندام‌هایی را که در ارتباط با کمر هستند، ماساژ می‌دهد. در نتیجه کمر درد و اختلال‌های ناشی از آن تسکین پیدا می‌کنند. با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست برای دردهای جزئی در ناحیه کمر، داروهای شیمیایی را مصرف کنید. 

منوال تراپی کمر درد به عنوان یک روش نوین، قوای حرکتی و حرکت مفصل‌های بدن را بهبود بخشیده و بیمار بعد از درمان با این تکنیک، دوران نقاهت بعد از جراحی را با درد کم‌تری می‌گذراند. پزشک با استفاده از تکنیک‌های فشاری، ماساژ دادن عضلات و ستون فقرات به‌صورت عمقی، حرکت دادن و جا انداختن مفصل‌ها و کشش عضله‌ها و بافت‌های نرم، کمر درد شما را تسکین می‌بخشد. 

آیا فیزیوتراپی دیسک کمر برای درد سیاتیک مفید است؟

به طور عمده بیمارانی که از فیزیوتراپی برای بهبود وضع دیسک کمر و درد سیاتیک خود استفاده می کنند، می توانند در طی مدت یک الی دو هفته ای نتایج مثبتی از آن را مشاهده کنند. 

البته این در حالتیست که بیمار در کنار آن داروهای تجویزی خود را استفاده نموده و از تمامی دستورات پیروی کند. بطور مثال انجام ندادن ورزش سنگین و مورادی که پزشک بسته به میزان درگیری شما برای شما ممنوع میکند.

در واقع همان طور که بیان شد، درد سیاتیک از عوارض مشکلات مربوط به پایین کمر است. همچنین از آن جایی که دردهای سیاتیک به دیسک کمر مربوط می شود، برای بهبودی هر چه سریعتر انجام فیزیوتراپی دیسک کمر، توصیه می شود.

در ویدئو زیر مزین در رابطه با میزان تاثیر فیزیوتراپی بر بهبود دیسک کمر توضیحاتی را ارائه میدهند:

فیزیوتراپی دیسک کمر چگونه بر سیاتیک اثر میگذارد؟

درد سیاتیک یک نوع درد عصبی است که به هنگام فتق دیسک کمر و یا گیر کردن عصب سیاتیک در ناحیه لگن ایجاد می شود. از جمله علائم این نوع عارضه می توان احساس درد، بی حسی، ضعف عضله، ایجاد اختلال در راه رفتن، احساس سردی در برخی اندام های بدن همانند ساق را نام برد. 

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک از جمله روش های بسیار مهم برای رها سازی عصب سیاتیک است که از روش های مختلف فیزیوتراپی برای کاهش درد استفاده می شود. از جمله برخی روش های فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک می توان موارد زیر را نام برد:

مزایای فیزیوتراپی دیسک کمر نسبت به سایر درمان ها

همان طور که در قسمت های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، فیزیوتراپی از جمله روش های درمانی بسیار موثری است که مزایای بی شماری دارد. از جمله:

۱_ خواب راحت و بدون درد

فیزیوتراپی برای بیمارانی که از دیسک کمر و سیاتیک در رنج هستند و از نظر روحی و جسمی واقعا دچار فرسایش شده اند، می تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع برخی از بیماران به خاطر درد شدیدی که تجربه می کنند، نمی توانند خواب خوبی را داشته باشند و بنابراین بیماران با کمک فیزیوتراپی و کاهش درد، خواب راحتی را نیز تجربه خواهند کرد.

۲_ درمانی غیر دارویی

بسیاری از بیماران به دلیل ناچاری و برای کاهش درد در سریع ترین زمان ممکن به مصرف داروهای مسکن می پردازند. اما نکته قابل توجه این است که مصرف بیش از حد قرص های مسکن می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد. با این وجود می توان با کمک فیزیوتراپی یک درمان غیر دارویی را امتحان کرد و علاوه بر کاهش درد از مصرف داروها نیز اجتناب کرد.

۳_ نیاز نداشتن به روش های تهاجمی همانند جراحی

فیزیوتراپی در برخی از بیماری ها می تواند به بیماران کمک کند تا به روش های تهاجمی و دارای ریسک مانند جراحی بی نیاز باشند.

۴_ کم بودن میزان هزینه

از دیگر مزایای فیزیوتراپی این است که هزینه این روش در مقایسه با دیگر روش ها همانند روش های دارو درمانی و یا جراحی کمتر است. با دقت به میزان آسیب دیدگی، بیماران می توانند با قیمتی مناسب از انواع خدمات فیزیوتراپی بهره ببرند.

آیا ورزش برای کاهش درد سیاتیک مفید است؟

ورزش نیز همانند فیزیوتراپی می تواند به درد شما کمک زیادی کند. البته لازم است این نکته را نیز ذکر کنیم که ورزش کردن حتما باید با مشورت صورت گیرد چرا که برخی از دردهای سیاتیک ناشی از فتق دیسک تنها با عمل جراحی خوب خواهند شد و حتی ممکن است ورزش کردن باعث وخیم تر شدن این حالت شود. 

اما عمدتا برخی ورزش ها همانند تمرینات و کشش های ساده وجود دارند که در صورتیکه به درستی انجام شوند، می توانند باعث کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری شوند. این تمرینات را می توانید به صورت روزانه و همراه با فعالیت های دیگری مانند پیاده روی، شنا و یا یوگا انجام دهید. البته دقت کنید که در موارد زیر بهتر است ورزش را ادامه ندهید و با پزشک مشورت کنید:

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *