فیزیوتراپی عمومی

فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی در هنگام آسیب دیدگی، بیماری یا ناتوانی به بازیابی حرکتی و عملکردی بیمار کمک می‌کند.  فیزیوتراپی از طریق حرکات درمانی، ورزشی، دستی درمانی، آموزش و مشاوره به افراد آسیب دیده، بیمار یا ناتوان کمک می‌کند. آنها به دلیل شناخت تخصصی ساختار بدن توانایی این را دارند که سلامتی را برای افراد در هر سنی حفظ کرده و به بیمار در مدیریت درد و جلوگیری از بیماری کمک کنند. این حرفه به تشویق توسعه و تسهیل بهبودی کمک می‌کند و به مردم این امکان را می‌دهد تا بتوانند، مستقل به کارشان ادامه دهند.

آنچه فیزیوتراپی انجام می‌دهد؟


فیزیوتراپی یک حرفه مبتنی بر علم است و رویکردی کامل از فرد در مورد سلامتی و بهزیستی نشان می‌دهد، که شامل سبک زندگی کلی بیمار می‌شود. فیزیوتراپی در اصل درگیری بیمار از طریق آموزش، آگاهی، توانمندسازی و مشارکت در معالجه و مراقبت از خود است. فیزیوتراپی در هنگام بروز کمردرد یا آسیب ناگهانی، مدیریت بیماری‌های طولانی مدت مانند آسم و به آماده شدن برای زایمان یا یک رویداد ورزشی کمک می‌کند.

فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی

فیزیوتراپی در چه زمینه هایی میتواند مفید واقع شود؟

چه زمانی از فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی استفاده می‌کنیم؟


فیزیوتراپی می‌تواند برای افراد در هر سنی که دارای طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی هستند مفید باشد، از جمله مشکلات موثر بر:

  • استخوان‌ها، مفاصل و بافت نرم- مانند کمردرد، گردن درد، درد شانه و آسیب‌های ورزشی

  • مغز یا سیستم عصبی- مانند مشکلات حرکتی ناشی از سکته مغزی، بیماری اسکلروز (MS) یا بیماری پارکینسون

  • قلب و گردش خون- مانند توانبخشی بعد از حمله قلبی

  • ریه‌ها و تنفس- مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و فیبروز کیستیک

فیزیوتراپی می‌تواند ضمن اینکه به شما در جلوگیری از صدمات بیشتر کمک کند، فعالیت بدنی شما را نیز بهبود بخشد.

اهمیت فیزیوتراپی در درمان بیماری ها


فیزیوتراپی رایج‌ترین روش درمانی برای کمک به بهبود بسیاری از آسیب‌ها و شرایط است. درد مزمن، آسیب‌های ناشی از تصادفات ماشینی و ورزشی و چالش‌های تحرکی همه با استفاده از فیزیوتراپی قابل بهبود است. در اینجا فقط چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد اهمیت فیزیوتراپی چقدر مهم است:

۱- بهبود دامنه ی حرکتی

اگر به دلیل آسیب دیدگی یا شرایط دیگری دامنه حرکت شما را تحت تأثیر قرار گرفته است، بدون فیزیوتراپی همچنان احساس کمبود و توانایی بیشتری برای شرکت در فعالیت‌های روزانه خود خواهید داشت. به عنوان مثال اگر از برنامه فیزیوتراپی خود پیروی نکنید، گرفتگی و درد در شانه شما می‌تواند منجر به مواردی از شانه یخ زده شود. در کلینیک ما، بیماران فیزیوتراپی با طیف وسیعی از مشکلات حرکتی، تحرک خود را بازیابی کرده و قادر به بازگشت به سطح فعالیت معمول خود و مراقبت بهتر از خود خواهند بود.

۲_ بهبود اختلالات عصبی با فیزیوتراپی

برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند یا شرایطی مانند بیماری پارکینسون دارند، فیزیوتراپی نقش مهمی در کمک به اصلاح یا بهبود آسیب‌ها دارد. معالجه شما در یک کلینیک فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا نقص در راه رفتن، تحرک و ضعف خود را جبران کنید، به عملکرد کامل یا جزئی را بازگردید و از وقوع زوال بیشتر جلوگیری کنید.

۳_ درمان مشکلات قلبی ریوی

اگر از مشکلات تنفسی رنج می‌برید که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کنند، با کمک ین فیزیوتراپی و تمرین‌های هدایت شده، پیشرفت‌های بزرگی را مشاهده خواهید کرد. بیماران قلبی نیز برای جبران اعتماد به نفس خود پس از عمل، دستورالعملی برای چگونگی حرکات دریافت می‌کنند.

۴_ مدیریت درد با فیزیوتراپی 

با هر مقدار درد ناشی از حادثه یا آسیب دیدگی، فیزیوتراپی به مدیریت درد در بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیت‌های روزمره، ورزشی و سرگرمی خود را از سر بگیرید.

انجام تمرینات ورزشی بعد از فیزیوتراپی 

فیزیوتراپیست شما تعدادی تمرین درمانی را برای شما تعیین می‌کند تا بین قرار ملاقات‌ها در خانه انجام دهید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از انجام تمرینات ورزشی، دیگر نیازی به کمک فیزیوتراپیست نمی‌شود. با این حال، در طول قرار ملاقات‌های فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست شما ابتدا بهبود شما را بررسی می‌کند و سپس می‌تواند براساس آن تمرینات خود را افزایش یا تغییر دهد تا مطابق با پیشرفت شما باشد. 

اگر به نظر می‌رسد مشکل دارید بعضی اوقات تمرینات شما را کاهش می‌دهند. بدون قرار ملاقات‌های منظم، شما نمی‌توانید پیشرفتی را برای بهبودی کامل مشاهده کنید و حتی می‌توانید اوضاع را بدتر کنید.

انواع تمرین‌ها

فیزیوتراپیست شما نحوه انجام انواع مختلفی از تمرینات فیزیوتراپی را به شما یاد می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که پیشرفت به درستی انجام می‌شود.

  • تمرینات کششی به منظور بهبود انعطاف پذیری انجام می‌شود. هدف این است که منشأ عضله مورد نظر را به منظور کشش آن جدا کنیم. برای اینکه این تمرینات موثر واقع شود، مهم است اصلاح قسمت‌های بدن درگیر با تمرینات جبرانی اصلاح شود. همچنین برای کمک به آرامش عضله و در نتیجه به حداقل رساندن مقاومت آن، باید بازدم خوبی داشته باشید. موقعیت‌های کششی برای مدت طولانی و برای تعداد کمی از تکرارها انجام می‌شوند.

  • تمرینات قدرتی، استقامت یا قدرت عضلات را بهبود می‌بخشد. آنها را می‌توان با دو نوع تمرین ماهیچه مختلف نام برد: تحرک عضلات یا تمرینات تثبیت کننده. تمرینات تقویتی می‌تواند بدون بار (بدون دست) و یا با استفاده از دمبل، باند الاستیک، سیستم قرقره، وزن بدن خود و غیره انجام شود.

  • تمرین‌های اختصاصی هنگامی مشخص می‌شوند که توانایی کاهش بدن در مکان (موقعیت) یا نحوه حرکت بدن در فضا وجود دارد. به عنوان مثال، عمل تعادل در روی یک پا، موقعیت اندام تحتانی را بهبود می‌بخشد. تمرینی که در آن باید را با انتهای اندام آموزش دیده بکشید می‌تواند برای بهبود جهت حرکتی توصیه شود.

  • تمرینات عملکردی برای تمرین حرکات روزمره انجام می‌شود که پس از آسیب دیدگی شما دشوار است. در صورت مشخص بودن، فیزیوتراپیست ممکن است از شما بخواهد که حرکتی خاص را که در محل کار، در خانه یا ورزش خود انجام می‌دهید.

  • تمرینات قلبی- عروقی مانند دوچرخه سواری ثابت، پیاده روی، دویدن و شنا، برای بازیابی سطح فعالیت قبلی شما مشخص شده است. همچنین یوگا فعالیتی است که منجر به سلامت قلبی و عروق و همچنین انعطاف پذیری، استحکام، تحرک و پیوستگی می‌شود.

انواع فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی کدامند؟

در ادامه انواع روش های فیزیوتراپی و کاربرد آنها را شرح داده ایم:

۱_ شاک ویو

شاک ویو  دستگاهی است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای اصلی این روش، کاهش سریع درد و بازیابی تحرک بدن می باشد. این موارد و همچنین غیر جراحی بودن این روش و عدم نیاز به مسکن، باعث شده است که شاک ویو‌ تراپی به روش درمانی ایده آلی برای تسریع بهبودی و درمان عوارض مختلفی که درد مزمن و حاد ایجاد می کنند، تبدیل شود .شاک ویو در روند کاهش درد تاثیر گذر خواهد بود وسرعت روند بهبود را افزایش خواهد  داد.

فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی

۲_ تحریک عضلانی (IMS)

IMS از سوزن‌های طب سوزنی برای درمان درد و اختلال عملکردی از منظری متفاوت از طب سوزنی سنتی استفاده می‌کند. در این روش از یک لوله انژکتور با سوزن استفاده می‌شود تا امکان افزایش دقت و عمق نفوذ سوزن در مناطقی کوتاه یا ضخیم بافت فراهم می‌شود. این تکنیک توسط فیزیوتراپیست‌ها و پزشکان در سراسر جهان بطور گسترده شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳_ طب سوزنی

طب سوزنی از هزاران سال پیش در چین باستان آغاز شده بود. این روش در اروپای غربی در دهه ۵۰ و در کانادا در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد. در فیزیوتراپی، درمانگران هنر و علم طب سوزنی را با دانش گسترده آناتومیکی، فیزیولوژیکی و پزشکی ترکیب می‌کنند.

۴_ کشش نخاعی

کشش نخاعی با تغییر فشار روی عصب و خون رسانی آن می‌تواند باعث تسکین علائم تحریک عصب نخاعی یا فشرده سازی شود. این تسکین تحریکی به اعصاب باعث می‌شود محیط بدنی صحیحی ایجاد شود تا بتواند دوباره به حالت خود برگشته و حالت طبیعی خود را به دست آورد. کشش، همراه با آموزش در مورد بهترین موقعیت ستون فقرات، به بهبودی و جلوگیری از قسمت‌های بعدی فشرده سازی عصبی کمک می‌کند.

۵_ موج کوتاه دیاتوری (SWD)

موج کوتاه دیاتریمی (SWD) درمانی است که از انرژی الکترومغناطیسی برای تولید گرمای عمیق در مفاصل و بافت‌های نرم استفاده می‌کند. این شکل از گرما می‌تواند در ساختارهای عمیق‌تر از سایر عملیات حرارتی انجام شود. بنابراین SWD می‌تواند درد مفاصل را تسکین دهد، بافت نرم را بهبود بخشد و علائم آرتروز را کاهش دهد. بهترین فیزیوتراپیست‌های بهداشتی در استفاده مناسب از SWD دانش و تجربه دارند.

۶_ لیزر

لیزر نوعی نور تولید شده بسیار خاص است. کلاس‌های مختلفی از لیزر وجود دارد که برای ارائه خدمات متنوعی طراحی شده اند. فیزیوتراپیست‌ها از کلاس لیزر استفاده می‌کنند که باعث بهبودی بافت‌های آسیب دیده و کاهش درد می‌شود. در بهترین حالت فیزیوتراپی سلامت، فیزیوتراپیست‌های ما با استفاده از لیزر برای ترمیم زخم مزمن، بهبودی از آسیب بافت‌های نرم، تسکین درد و کاهش تورم مرتبط با لنف آموزش دیده و با تجربه هستند.

۷_ امواج سونوگرافی

سونوگرافی امواج صوتی با فرکانس بالا است. دستگاه‌های تولید سونوگرافی در مراقبت‌های بهداشتی کاربردهای زیادی دارند اما فیزیوتراپیست‌ها از سونوگرافی درمانی برای تقویت بهبود، افزایش گردش خون و کاهش درد در بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌کنند.

۸_ تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی درمانی است که برای تسکین درد، تقویت و آموزش مجدد عضلات آسیب دیده و تقویت و ترمیم بافت و زخم استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی استفاده از الکترودهای پوستی یا قرار دادن سوزن‌های طب سوزنی است که به عنوان الکترودهای عمیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا جریان‌های الکتریکی کوچک و خاص را از طریق بافت هدایت کنند.

تمرینات فیزیوتراپی زانو، کمر و شانه 

با استفاده از حرکات اصلاحی می توان در درد ها را کاهش داد به طور مختصر بعضی از حرکات اصلاحی در قسمت کمر, زانو ,قوزک پا و شانه کر شده است .

۱_ زانو

حرکات اصلاحی مناسب برای زانو:

  • بازسازی ACL – پروتکل فیزیوتراپی زیر عمل جراحی

  • کشش ساق پا با کمربند (راست کردن زانو)

  • کشش زانو بیش از یک دور

  • کشش زانو

  • خم کردن زانو

  • کشش زانو با کمربند اسلایدی

  • پیاده روی

  • راست کردن پا یا بالا بردن

  • فعال سازی چهار سر ران

۲_ شانه

فیزیوتراپی شانه:

  • ترمیم جزیی کاف روتاتور- پروتکل فیزیوتراپی زیر جراحی

  • ترمیم عمده روتاتور کاف- پروتکل فیزیوتراپی به دنبال جراحی

  • جراحی آرتروسکوپی شانه- تثبیت قدامی و پروتکل فیزیوتراپی زیر جراحی

  • آونگ شانه

  • سر شانه

۳_ کمر

حرکات اصلاحی کمر:

  • کشش گربه/ گاوی

  • تمرین صدف

  • دراز نشست کم فشار

سؤالات متداول پیرامون فیزیوتراپی 


 🔔هر نوبت فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی چه مدت طول خواهد کشید؟

جلسات درمانی به طور معمول ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در هر نوبت انجام می‌شود.

🔔چند جلسه نیاز دارم؟

این بسیار متغیر است. ممکن است تنها به یک ملاقات نیاز داشته باشید یا ممکن است به ماه‌ها مراقبت داشته باشید. این بستگی به تشخیص شما، شدت اختلالات شما، سابقه پزشکی گذشته و غیره دارد.

🔔چگونه می‌توانم اطمینان داشته باشم که فیزیوتراپی برای مشکل سلامتی من مناسب است؟

فیزیوتراپی برای برطرف کردن علت مشکل بر خلاف درمان سطحی، بر روی علائم تمرکز دارد.

این روند ممکن است مدتی طول بکشد، اما نتایج اغلب دائمی تر هستند و احتمال بازگشت بیماری نیز کمتر است.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *