فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی برای دیسک کمر یکی از روش‌های رایج برای درمان کمر درد و رفع عوارض دیسک کمر محسوب می‌شود. به طور معمول این روش درمانی به شیوه‌های مختلفی همچون تکنیک‌های دستی، تحریک الکتریکی، لیزر درمانی، کمپرس گرم یا سرد، امواج فراصوت، الکتروتراپی و… صورت می‌گیرد. انتخاب شیوه ی فیزیوتراپی و تعداد جلسات آن بر اساس تشخیص پزشک معالج و فیزیوتراپی انجام می‌شود. 

از آنجایی که این روش یکی از شیوه‌های موثر و کم‌خطر برای درمان بیماری‌های دیسک کمر محسوب می‌شود؛ در ادامه این مطلب در نظر داریم اطلاعات مفید و مختصری را درباره فیزیوتراپی دیسک کمر به شما ارائه دهیم.

آیا انجام فیزیوتراپی برای دیسک کمر موثر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال نمی‌توان یک جواب مشخص یا واحد ارائه داد زیرا شدت و میزان بیرون زدگی دیسک کمر در هر فرد متفاوت است. همچنین این مسئله به سن فرد و توانایی‌های بدن او نیز بستگی دارد. به عبارتی باید گفت که تشخیص این مسئله فقط به نظر پزشک معالج بستگی دارد. با این وجود، در صورتی که پزشک پس از انجام‌معاینات و بررسی تصویربرداری‌های پزشکی تشخیص دهد که بیرون زدگی دیسک کمر، با انجام فیزیوتراپی درمان می‌شود‌. فیزیوتراپی دیسک کمر بهترین راه برای درمان فتق دیسک کمر به‌حساب می‌آید.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی از زبان مزین

 البته لازم به ذکر است که بخشی تاثیر فیزیوتراپی، به مهارت و تجربه فیزیوتراپیست نیز مرتبط است. در همین راستا در صورت ابتلا به فتق یا همان بیرون زدگی دیسک کمر، حتما به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر و دارای مجوز یا کارشناس فیزیوتراپی مراجعه کنید. چون متاسفانه گاهی افراد به دلیل نا‌آگاهی یا پرداخت هزینه کمتر به اشخاص متفرقه که هیچ‌گونه مهارت یا علم تخصصی در این زمینه ندارند، مراجعه می‌کنند. بدون شک مراجعه به چنین افرادی سبب افزایش آسیب‌های کمر می‌شود زیرا انجام تمرینات فیزیوتراپی باید طبق اصول انجام شود.

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بدون شک تاکنون کمتر کسی است که با فیزیوتراپی آشنایی نداشته باشد. همانطور که همه ما می‌دانیم فیزیوتراپی یک روش درمانی به حساب می‌آید که از هدف‌های اصلی این علم، کاهش درد‌های بدن و توان‌بخشی عضلات و ماهیچه‌های‌ آسیب‌دیده است. با این تفاسیر فیزیوتراپی دیسک کمر یک روش عالی برای بهبود بیماری‌های دیسک کمر محسوب می‌شود. از جمله فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ غیر تهاجمی بودن

همانطور که می‌دانیم عمل جراحی یک روش تهاجمی برای درمان محسوب می‌شود و خطراتی را برای فرد به دنبال دارد. در صورتی که با تشخیص پزشک مشکل دیسک کمر فرد با انجام فیزیوتراپی برطرف شود. فیزیوتراپی یک روش غیرتهاجمی و بدون دردسر برای رفع  آسیب‌های ناشی از دیسک کمر به‌حساب می‌آید. البته لازم به ذکر است که چنانچه پزشک معالج عمل جراحی را تشخیص دهد، بهترین راه انجام عمل جراحی است.

۲_ کاهش دردهای کمر و برطرف کردن آن 

رفع شدن درد کمر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین فواید فیزیوتراپی دیسک کمر دانست. چون تمریناتی که فیزیوتراپیست به فرد می‌دهد نقش مهمی در رفع گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های ناحیه کمر دارد. همچنین تمرینات فیزیوتراپی باعث افزایش عضلات و ماهیچه‌های ناحیه کمر می‌شود. در همین راستا به کاهش دردهای کمر و از بین بردن آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

۳_ افزایش قدرت بدن پس از عمل جراحی

گاهی اوقات فرد برای درمان دیسک کمر باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد زیرا طبق تشخیص پزشک معالج عمل جراحی بهترین راه حل است. معمولا پس از عمل جراحی توانایی‌های بدن کمی کاهش پیدا می‌کند اما انجام تمرینات صحیح و اصولی فیزیوتراپی می‌تواند به افزایش قدرت بدن بعد جراحی دیسک کمر کمک کند.

فیزیوتراپی کمر

۴_ بازگشت توانایی راه رفتن و حرکت کردن

از دست دادن توانایی حرکت یا بی‌حس شدن پاها از جمله عوارض شایع بیماری‌های دیسک کمر محسوب می‌شود. چون پس از آسیب دیدن دیسک کمر، عضلات کمر و پاها نیز بسیار ضعیف می‌شوند. به همین علت فرد قدرت و توانایی راه رفتن را نیز از دست می‌دهد. از آنجایی که انجام تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند عضلات کمر و پاها را تقویت کند. در نتیجه یکی از فوایدی که فیزیوتراپی دیسک کمر دارد، بازگشت توانایی راه رفتن و حرکت کردن است.

۵_ فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل یکی از خدمات رایجی است که مراکز فیزیوتراپی یا فیزیوتراپ‌ها به بیماران ارائه می‌دهند. چون گاهی اوقات فرد پس از عمل جراحی باید تحت استراحت مطلق باشد یا به دلیل شدید بودن آسیب دیدگی، توانایی حرکت خود را از دست می‌دهد. در چنین صورتی انجام فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل یک روش مطلوب برای درمان محسوب می‌شود. معمولا طی این جلسات فیزیوتراپیست تمریناتی که باعث تقویت و افزایش قدرت عضلات بدن می‌شود را به فرد ارائه می‌دهد. 

البته در صورتی که فرد برای انجام تمرینات فیزیوتراپی به تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص نیاز داشته باشد. همچنین در صورتی که راه رفتن یا حرکت کردن، مشکلی برای فرد ایجاد نکند. انجام فیزیوتراپی فقط باید در مراکز فیزیوتراپی صورت بگیرد زیرا امکان جابجایی برخی از این تجهیزات وجود ندارد.

با فیزیوتراپی چه بیماری هایی مربوط به دیسک کمر درمان می شود؟

همانطور که می‌دانیم در بین مهره‌های کمر انسان ماده‌ای غضروفی به نام دیسک وجود دارد. کهولت سن، چاقی بیش از حد و بلند کردن غیراصولی اجسام سنگین از جمله موارد مهمی هستند که سبب آسیب دیدن دیسک کمر می‌شوند. از آنجایی که بشر تاکنون توانسته اکثر بیماری‌ها و عوارض ناخوشایند را برطرف کند؛ فیزیوتراپی دیسک کمر نیز از جمله روش‌های رایج بیماری‌های دیسک کمر به‌حساب می‌آید. معمولا انجام فیزیوتراپی اصولی و صحیح می‌تواند به بهبود بیماری‌های مربوط به دیسک کمر زیر کمک کند:

درمان پارگی دیسک کمر با فیزیوتراپی چگونه است؟

پارگی دیسک کمر نیز یکی از بیماری‌های مربوط به ستون فقرات است. معمولا روش‌های متنوعی مانند تزریق دارو، فیزیوترامی، استراحت مطلق و… برای بهبود و درمان پارگی دیسک کمر وجود دارد. فیزیوتراپی دیسک کمر نیز یک راه حل مناسب برای درمان این عارضه بحساب می‌آید. چون فیزیوتراپی با انجام حرکات و تمرینات اصلاحی، درد ناشی از پاره شدن دیسک کمر را کاهش می‌دهد. 

علاوه‌بر آن انجام حرکات و تمرینات فیزیوتراپی سبب تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر می‌شود. این مسئله تاثیر خوبی در کاهش فشار از روی دیسک و ریشه اعصاب دارد. به همین دلیل پس از تمرینات اصولی و صحیح فیزیوتراپی درد ناشی از پارگی دیسک تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر فیزیوتراپی بر دیسک کمر

دیسک‌ها به عنوان غضروف‌هایی بین مهره‌های کمری قرار می‌گیرند و مانع ایجاد اصطکاک و سایش بین این مهره‌ها می‌شوند. با آسیب دیدن دیسک‌ها، به اعصاب و بافت‌های کمر فشار می‌آید و دردهای شدیدی را به وجود می‌آورند. با کمک فیزیوتراپی می‌توان بسیاری از عیوب مهره‌های کمری را برطرف کرد. تاثیر فیزیوتراپی بر دیسک کمر شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپیست با توجه به شدت عارضه و شرایط بیمار، تکنیک‌های مختلفی را برای بهبود دیسک کمر انجام می‌دهد. با این تکنیک‌ها، درد و التهاب در ناحیه کمر بهبود پیدا می‌کند. همچنین با بهبود جریان خون به ناحیه آسیب دیده، فرد توانایی حرکتی خود را به دست می‌آورد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد