درمان اسکولیوز خفیف

درمان اسکولیوز خفیف

بیماران مبتلا به نوع خفیف اسکولیوز، اندامی نامناسب دارند و نمی‌توانند از توانایی‌های جسمی خود به خوبی استفاده کنند. فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌های درمان اسکولیوز خفیف به حساب می‌آید؛ زیرا به بهبود مشکلات جسمی و روحی این بیماران کمک می‌کند. 

درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی (یا انحراف ستون فقرات)، یک روند پیچیده است که نیازمند تشخیص دقیق، برنامه درمانی مناسب و همکاری بین پزشک و بیمار است. در کلینیک خانه سلامت این فرآیند بصورت کامل تحت نظارت مزین صورت میپذیرد…

در صورت درمان نشدن بیمار در همان مراحل اولیه، شخص در دراز مدت، گرفتگی در عضلات، فرسایش مفصل‌ها و درد را احساس می‌کند. به دلیل بروز این عارضه، بیمار از نظر روحی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این مطلب همراه ما باشید تا روش‌های درمان اسکولیوز خفیف را توضیح دهیم. 

اسکولیوز خفیف چیست؟

غیرطبیعی بودن انحنای ستون فقرات یکی از ویژگی‌های ابتلا به اسکولیوز خفیف است. در این بیماران، ستون فقرات به سمت راست یا چپ انحنا دارد و به شکل c یا s دیده می‌شود. در واقع منحنی ستون فقرات علامت اصلی ابتلا به اسکولیوز به حساب می‌آید و با علت ایجاد آن، ارتباطی ندارد.

با توجه به اندازه اسکولیوز، ممکن است بیمار به نوع خفیف آن مبتلا شده باشد. یعنی اسکولیوز خفیف هیچ ارتباطی با سن بیمار ندارد. ممکن است شما یا فرزندتان در مراحل اولیه اسکولیوز قرار داشته باشید. افراد دارای منحنی ستون فقرات با زاویه‌ای کم‌تر از ۲۰ درجه، در دسته مبتلایان به درجه خفیف این بیماری قرار می‌گیرند.

دختران در گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال با بدن لاغر و ظریف که هنوز دوران قاعدگی آن‌ها آغاز نشده، به اسکولیوز از نوع خفیف مبتلا می‌شوند. همچنین در بزرگسالان اسکولیوز با علت ناشناخته به دلیل پیشرفت بیماری در مراحل اولیه آن به وجود می‌آید.

عکس اسکولیوز خفیف

راه‌های درمان اسکولیوز خفیف

برای درمان اسکولیوز خفیف، شدت علائم این بیماری را در نظر می‌گیرند. معمولا در نوع خفیف اسکولیوز، تغییر شکل ایجاد شده درمان نمی‌شود و فقط با روش‌های غیرجراحی و از همه مهم‌تر فیزیوتراپی، علائم آن را از بین می‌برند. در نتیجه با تمرینات فیزیوتراپی، عملکرد فرد بهبود پیدا می‌کند. 

۱_ درمان اسکولیوز خفیف با فیزیوتراپی

با مشاهده اولین علائم و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات باید درمان را شروع کرد. فیزیوتراپی، ظاهر مبتلایان به اسکولیوز خفیف را بهبود می‌بخشد و عملکرد نامناسب تنفس را رفع می‌کند. فیزیوتراپیست با هدف کاهش یا توقف کامل غیرطبیعی شدن انحنای ستون فقرات، تمریناتی را با بیمار انجام می‌دهد. درمان اسکولیوز خفیف با فیزیوتراپی به شکل زیر است:

۲_ تکنیک schroth در فیزیوتراپی

یکی از تکنیک‌های غیرجراحی که به عنوان درمان اسکولیوز خفیف توصیه می‌شود، روش شروت است. با استفاده از این تکنیک، طول و پایداری ستون فقرات افزایش پیدا می کند و انحنای ستون فقرات به حالت عادی بازمی‌گردد. با استفاده از تکنیک schroth، مشکل چرخش بیماران نیز برطرف می‌شود. در این تکنیک فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهند:

۲_ درمان اسکولیوز خفیف با کایروپراکتیک

یک کایروپراکتیک به نقاط خاصی از پشت شما فشار می‌آورد تا استخوان‌ها تراز شوند و حرکت مفصل‌ها به حالت طبیعی خود برگردد. با استفاده از تکنیک‌های کایروپراکتیک، اسپاسم عضلات بهبود پیدا می‌کنند. درمان‌های کششی در کایروپراکتیک، عصب‌های درگیر را آزاد می‌کنند. 

۳_ درمان اسکولیوز خفیف با ماساژ

اسکولیوز یا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات منجر به درد، خستگی و مشکلاتی در تنفس می‌شود. به همین دلیل باید درمان این بیماری را از همان مراحل اولیه انجام داد. شاید بیمار با استفاده از بریس در مراحل اولیه یا عمل جراحی در نوع پیشرفته آن بهبود پیدا کند. اما ماساژ درمانی یکی از روش‌های آسان و کم هزینه درمان اسکولیوز خفیف است.

۴_ درمان اسکولیوز خفیف با ورزش

تقریبا در همه افراد، درمان اسکولیوز خفیف را با روش‌هایی مانند مشاهده یا تحت نظر گرفتن بیمار، تمرین‌های فیزیوتراپی و ورزش آغاز می‌کنند. قدرت شخص و عضلات حمایت‌کننده از ستون فقرات با این روش‌ها تقویت می‌شود. در برخی افراد تمرین‌های کششی و یوگا، درد را کاهش و انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهند. پزشکان برای مبتلایان به اسکولیوز خفیف این تمرینات ورزشی را پیشنهاد می‌کنند.

۵_ حرکت پل لگن

با هدف کشش عضلات در ناحیه هیپ (لگن) و پایین کمر:

۶_ درمان اسکولیوز خفیف با حرکت گربه گاو

با هدف بهبود انعطاف‌پذیری ستون فقرات و دور نگه داشتن آن از درد:

آیا می‌خواهید با روشی کم هزینه، بدون درد و بدون جراحی، این التهابات مفصلی و دردهای نواحی مختلف بدن را از بین ببرید؟ پس در این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم منیپولیشن چیست و منیپولیشن ستون فقرات برای درمان چه بیماری هایی کابرد دارد.

۷_ حرکت سگ پرنده

با هدف تقویت عضلات و بهبود ناهنجاری‌های قامتی: 

۸_ حرکت پرس شکم

با هدف انتقال فشار روی کمر به عضلات قوی شکم و اصلاح حالت اندام:

آیا بیماری اسکولیوز خطرناک است؟

منحنی‌های کوچک در ستون فقرات معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کنند. ولی تشدید شدن شکل انحنا (بدتر شدن اسکولیوز) در ستون فقرات می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد. انحنای بسیار بزرگ می‌تواند به مفصل ها آسیب برساند و باعث ایجاد آرتروز در ستون فقرات شود. بزرگ بودن انحنا می‌تواند با ساییده شدن دنده‌ها به لگن و ایجاد درد همراه باشد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *