منیپولیشن ستون فقرات

منیپولیشن ستون فقرات

اگر درد در ستون فقرات، گردن، شانه، سر و کمر شما زیاد باشد، احتمالا به دنبال روشی برای درمان آن هستید. قطعا پزشک برای شما داروهای ضددرد را تجویز کرده و در صورت بهبود نیافتن، جراحی ناحیه مورد نظر را توصیه می‌کند. آیا می‌خواهید با روشی کم هزینه، بدون درد و بدون جراحی، این التهابات مفصلی و دردهای نواحی مختلف بدن را از بین ببرید؟ پس در این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم منیپولیشن چیست و منیپولیشن ستون فقرات برای درمان چه بیماری هایی کابرد دارد.

در ویدئو زیر فرآیند انجام منیپولیشن ستون فقرات و گردن توسط مختصص فیزیوتراپی کلینیک خانه سلامت مشاهده میکنید:

منیپولیشن ستون فقرات و کاربردهای آن

منیپولشن ستون فقرات یک روش درمانی آسان و راحت است که پزشک با کمک نیروی دست، فشار کنترل شده‌ای به عضلات، مفصل‌ها و استخوان‌های اطراف ستون فقرات وارد می‌کند. این تکنیک، یک روش درمانی برای آسیب‌های سیاتیک، کمر، دنبالچه و… است. پزشک برای درمان این آسیب‌ها از قسمت مهمی به نام ستون فقرات کمک می‌گیرد.

بیمار بعد از در آوردن لباس‌ها، روپوش مخصوص را می‌پوشد و روی تخت می‌نشیند یا می‌خوابد تا پزشک به ستون فقرات او راحت‌تر دسترسی داشته باشد. بر خلاف دیگر حرکات فیزیوتراپی، پزشک برای منیپولیشن به هیچ امکاناتی نیاز ندارد و فقط با دست‌های خود، مانورهای حرکتی در اطراف ستون فقرات را اجرا می‌کند. حتما برای این کار از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید؛ زیرا با آناتومی بدن انسان بیش‌تر آشنا است.

آیا منیپولیشن برای ستون فقرات بی‌خطر است؟ 

سوالی که برای خیلی از بیماران پیش می‌آید. در جواب به این سوال باید بگوییم که با انتخاب بهترین فیزیوتراپیست که دانش و تجربه زیادی دارد، هیچ خطری ستون فقرات شما را تهدید نمی‌کند.

مزایای منیپولیشن ستون فقرات

کاربرد منیپولیشن ستون فقرات 

از مهم‌ترین تکنیک‌های منیپولیشن می‌توان به حرکات پر سرعت با دامنه کم در ستون فقرات اشاره کرد. یعنی پزشک مانور حرکتی سرعتی و کنترل شده‌ای را در این ناحیه انجام می‌دهد. هدف از این تکنیک، درمان مفصل‌ها با حرکت‌هایی غیرفعال است. 

در بعضی بیماران که مهره‌های ستون فقرات در وضعیت نامناسبی قرار دارند، به حالت اول برمی‌گردند. امکان دارد احیا یک یا دو مفصل ستون فقرات به‌صورت همزمان انجام شود. علاوه بر درمان آسیب‌های ستون فقرات، برای درمان آسیب دیدگی در نواحی دیگری هم می‌توان از منیپولیشن ستون فقرات استفاده کرد. 

۱_ درمان سیاتیک با منیپولیشن

در ناحیه ستون فقرات تا لگن انسان، عصب مهمی به نام سیاتیک وجود دارد. این عصب در مسیر عبور خود از عضلات یا تحت‌فشارهای شدید که باعث بیرون زدگی دیسک کمر می‌شوند، آسیب می‌بیند. این آسیب دیدگی با درد، بی‌حسی و گزگز در عصب سیاتیک همراه است. پزشک با استفاده از منیپولشن ستون فقرات به رهاسازی عضلات و درمان سیاتیک کمک می‌کند.

۲_ درمان کمردرد با منیپولیشن

برای افرادی که از کمردردهای بسیار حادی رنج می‌برند، استفاده از تکنیک منیپولیشن برای ستون فقرات را پیشنهاد می‌کنیم. فیزیوتراپیست روی ساختار حساس مفصل و اعصاب، حرکت ناگهانی و کنترل شده‌ای انجام می‌دهد که درد ناحیه کمر بیمار را بهبود می‌بخشد. 

۳_ اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات در گردن، قفسه سینه و کمر، اسکولیوز نام دارد. افراد در سنین مختلف و به دلایل خاصی مانند داشتن عادت‌های غلط در انجام کارهای روزانه به این بیماری مبتلا می‌شوند. پزشک انحراف ستون فقرات را به‌ عنوان علامت این بیماری شناسایی کرده و با معاینه و عکس‌هایی از ستون فقرات، تشخیص نهایی خود را اعلام می‌کند. در نهایت بیمار با توجه به نوع مشکل، تحت درمان قرار می‌گیرد. درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی یا منیپولیشن  ستون فقرات، جزو راه های سیف و امن برای درمان این بیماری محسوب میشوند.

۴_ دیسک کمر

بیمار ممکن است به دلیل بیرون زدگی دیسک کمر، در پا و ناحیه کمر احساس درد داشته باشد. این عارضه در درجه‌های متفاوتی به وجود می‌آید و پزشک برای درمان آن، راهکارهای مختلفی را تجویز می‌کند. منیپولیشن یکی از این راه‌های درمانی است. البته پزشک برای درمان دیسک کمر با منیپولیشن ستون فقرات، موبیلیزیشن را به‌عنوان زیرشاخه‌ای از این تکنیک درمانی تجویز می‌کند.

۵_ درمان درد در دنبالچه

در انتهای ستون فقرات، استخوان خیلی کوچکی به نام دنبالچه وجود دارد. آسیب به این استخوان به دلایل مختلفی مانند شکستگی آن اتفاق می‌افتد. برای مثال با افتادن شخص روی زمین و وارد شدن فشار به استخوان دنبالچه، این استخوان دچار شکستگی می‌شود. در نهایت بیمار از درد مزمنی رنج می‌برد و نمی‌تواند به خوبی بنشیند. 

برای درمان آسیب به استخوان دنبالچه باید از حرکات فیزیوتراپی استفاده شود. فیزیوتراپیست‌ها ترجیح می‌دهند برای درمان دنبالچه از منیپولیشن ستون فقرات استفاده کنند. در این صورت درد شخص کاهش یافته و دامنه حرکتی فرد به حالت قبل بازمی‌گردد.

عوارض منیپولیشن ستون فقرات

پزشکان و ان در طب سنتی و نوین این روش درمانی را تایید کردند. به همین دلیل عوارض منیپولیشن ستون فقرات به‌ندرت اتفاق می‌افتند. ممکن است عارضه‌هایی مانند سفتی گردن، سردرد یا آزردگی در ناحیه ستون فقرات ایجاد شود که تمام این عوارض بعد از ۱۲ ساعت از بین می‌روند. این موضوع را فراموش نکنید که هر شخصی نمی‌تواند منیپولیشن برای ستون فقرات را انجام دهد. پس حتما به یک پزشک یا کلینیک تخصصی مراجعه کنید تا به این عارضه‌ها مبتلا نشوید.

منیپولیشن ستون فقرات و تکنیک‌های آن

می‌توان گفت بیش از صدها حرکت برای منیپولیشن ستون فقرات وجود دارد. البته پزشکان از هشت الی ۱۰ حرکت در هر جلسه کمک می‌گیرند تا بیمار سریع‌تر بهبود پیدا کند. با این انجام این حرکات درد در ناحیه ستون فقرات کم، التهاب مفصل‌ها رفع و عملکرد مفصل‌ها تقویت می‌شود. از تکنیک‌های منیپولاسیون ستون فقرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ حرکت‌های رانشی

در این روش پزشک به ناحیه مورد نظر نیرویی ناگهانی و رو به بالا وارد می‌کند. یعنی ستون فقرات با دامنه‌ای کم و سرعتی رو به بالا حرکت می‌کند. در این تکنیک طبق دستور پزشک، بدن باید در حالت خاصی قرار بگیرد. از آنجایی که نیروی کنترل شده ولی ناگهانی به مفصل‌ها وارد می‌شود، احتمالا صدایی مانند شکستن قلنج انگشتانتان را می‌شنوید. 

 با استفاده از این تکنیک، دردهای مفصلی بهبود پیدا می‌کنند و کم‌تر می‌شوند. به همین دلیل بیش‌تر بیماران بعد از اجرای این تکنیک و گوش دادن به توصیه‌های پزشک می‌توانند آثار بهبودی را در خود ببینند. 

۲_ حرکت‌های ملایم

با توجه به سن بیمار و احتمال آسیب دیدگی به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، ممکن است بیمار به تکنیک ملایم و آرام‌تری برای درمان نیاز داشته باشد. با حرکت‌های ملایم، خبری از چرخش بدن یا فشار قوی نیست. به همین دلیل خیلی از پزشکان و بیماران همین تکنیک را برای درمان ترجیح می‌دهند. با همین حرکت‌های ملایم، نقاط آسیب دیده بهبود پیدا می‌کنند و عملکرد مفصل‌ها بهتر می‌شود. 

آیا منیپولیشن ستون فقرات با قلنج فرقی دارد؟

هیچ‌گاه شکستن قلنج را معادل حرکات منیپولیشن ستون فقرات ندانید. وگرنه چرا باید این تکنیک را فقط یک فیزیوتراپیست و فرد آن هم بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی انجام دهد؟ با انجام این روش درمانی، خطری فرد را تهدید نمی‌کند. اما اگر قلنج شکستن به شکل نادرست انجام شود می‌تواند با عوارضی مانند شکستگی استخوان همراه باشد. با سه دلیل نشان می‌دهیم که تفاوت منیپولیشن با قلنج چیست؟

در انتها متوجه شدیم که برای رهایی از جراحی‌های دردناک و پر هزینه، روشی به نام منیپولیشن ستون فقرات هم وجود دارد. منیپولیشن یک روش درمانی برای بهبود التهاب‌های مفصلی و درد در ناحیه‌های مختلف بدن مانند ستون فقرات، کمر، شانه و سر است. در این مطلب کاربرد این راهکار درمانی را در مشکلات ستون فقرات بررسی کردیم. 

این روش مزایای زیادی داشته و پزشک تنها با استفاده از چند حرکت وضعیت شما را بهبود می‌بخشد. اما همان‌طور که گفتیم عوارضی هم دارد. اگر می‌خواهید از عوارض منیپولیشن برای ستون فقرات در امان بمانید، همین حالا با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا از جدیدترین خدمات فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت استفاده کنید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *