فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز

ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز

عمل قلب باز یکی از روش‎ها‎ی درمان مشکلات قلبی و عروقی است که در شرایط خاص انجام می‎‎شود. یکی از مهم‎ترین عوامل موفقیت پس از انجام این عمل جراحی، انجام فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز با هدف توانبخشی عضلات قلب پس از عمل انجام می‎‎شود. اگر به ‎تازگی خودتان این عمل را انجام داده‎ اید یا قرار است یکی از عزیزان شما تحت این عمل جراحی قرار گیرد، با ما همراه باشید تا با ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز آشنا شوید.

ضرورت فیزیوتراپی بعد از هر نوع جراحی

بسیاری از افراد تصور می‎‎کنند که فیزیوتراپی فقط باید پس از انجام عمل جراحی ارتوپدی انجام شود؛ اما واقعیت این است که بعد از هر نوع عمل جراحی، حتی بعد از جراحی قلب باز نیز باید از تکنیک‎ها‎ی فیزیوتراپی کمک گرفت. دلیل این موضوع ضعف عضلات، کم تحرکی و کاهش ظرفیت تنفسی و افت عملکرد قلب و عروق حین ریکاوری بعد از عمل است. برای جلوگیری از بروز مشکل در عضلات، قلب و عروق، تنفس و … می‎‎توان از تکنیک‎ها‎ی فیزیوتراپی بعد از هر نوع جراحی استفاده کرد.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز

چرا بعد از عمل قلب باز فیزیوتراپی لازمه؟

عمل قلب باز با هدف جلوگیری از تشدید علائم بیماری‎ها‎ی قلبی و عروقی انجام می‎‎شود. پزشک می بایست بر اساس نظر تخصصی و شرایط بیمار، بهترین زمان را برای عمل قلب باز انتخاب کند. یکی از مهم‎ترین دلایل برای موفقیت در این عمل، مراقبت بیمار از خود است. بیمار باید قبل از عمل و بعد از عمل تلاش کند تا عضلات قلبی خود را تقویت کنند. در این صورت نتیجه عمل قابل قبول‎تر خواهد بود. 

متاسفانه برخی از افراد تصور می‎‎کنند که می‎‎توانند با انجام هر ورزشی پس از عمل قلب باز، سلامت خودشان را بهبود ببخشند؛ ولی واقعیت این است که فیزیوتراپیست بر اساس شرایط بیمار، نوع عمل جراحی انجام شده و شرایط دیگر، بهترین ورزش‎ها‎ را برای آن‎ها‎ تعیین می‎‎کند.

فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز، یک ضرورت است. افرادی که عمل قلب باز را انجام می‎‎دهند، باید تا حد ممکن بعد از عمل چه در بیمارستان و چه در منزل از حرکاتی که فیزیوتراپیست به آن‎ها‎ توصیه می‎‎کند، کمک بگیرند. در این صورت هم عضلات قلب تقویت می‎‎شوند، هم فیزیوتراپی باعث بهبود توانایی تنفس و ظرفیت قلبی می‎‎شود. 

اگر افراد پس از عمل قلب باز در جلسات فیزیوتراپی مناسب شرکت نکنند، احتمال اینکه موفقیت در عمل قلب باز کاهش پیدا کند، وجود دارد. بنابراین، بعد از عمل قلب باز باید حتما در جلسات فیزیوتراپی تخصصی شرکت کرد. 

تمرین‎ها‎ی فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز چگونه تعیین می‎‎شوند؟

همانطور که اشاره کردیم، فیزیوتراپی پس از عمل قلب باز ضروری است و می‎‎تواند فواید بسیار زیادی برای بازگردانی توانایی جسمی، تنفسی و قلبی شما داشته باشد؛ اما همانطور که تمرین‎ها‎ی توانبخشی قلب می‎‎توانند برای قلب بعد از عمل قلب باز مفید باشند، اگر به‎ صورت اصولی انجام نشوند، می‎‎توانند عوارض زیادی به ‎همراه داشته باشند. 

یک فیزیوتراپیست مجرب شخصی است که میتواند با بینش و علم کافی بهترین تمرینات را براساس توانایی جسم و قلب، برای شما مشخص کند. از جمله عواملی که باعث انتخاب بهترین تمرین‎ها‎ی فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز می‎‎شوند، عبارتند از:

بالا رفتن از پله بعد عمل قلب باز

عمل قلب باز یکی از چالش‎ برانگیزترین اعمال جراحی است که بسیاری از افراد با هدف بهبود شرایط زندگی آن را انجام می‎‎دهند. این عمل جراحی پس از چندین ساعت تلاش ین پزشکی در بیمارستان انجام می‎‎شود و پس از انجام این عمل، لازم است که بیمار از خود به ‎درستی مراقبت کند تا شاهد بروز عوارض خاصی نباشد. یکی از مهم‎ترین نکات مراقبتی از خود پس از انجام این عمل جراحی، جلوگیری از بالا رفتن از پله ا‎ست. 

بالا رفتن از پله بعد عمل قلب باز می‎‎تواند چالش‎ها‎ی زیادی را به همراه داشته باشد. ممکن است ضربان قلب شما به‎ شدت بالا برود و نتوانید کنترلی روی وضعیت خودتان داشته باشید. بنابراین، توصیه می‎‎شود که تا حد ممکن افرادی که به ‎تازگی عمل قلب باز انجام داده ‎اند، از پله‎ ها‎ بالا و پایین نروند. حتی اگر مجبور به انجام این کار شدند، پس از اینکه چند پله (مثلا ۵ پله) را بالا یا پایین رفتند، بایستند و استراحت کنند. سپس، مابقی پله ‎ها‎ را به‎ سمت بالا طی کنند.

آیا فیزیوتراپی برای قلب ضرر دارد؟

یکی از نگرانی‎ها‎ی افراد پس از انجام عمل قلب باز این است که با انجام یک سری اقدامات، به جسم خود ضرر برسانند. فیزیوتراپی به ‏دلیل اینکه می‎‎تواند باعث افزایش ضربان قلب گردد و ظرفیت تنفسی و قلب را افزایش دهد، می‎‎تواند برای قلب نیز بسیار مفید باشد. 

بنابراین، در پاسخ به این سوال که آیا فیزیوتراپی برای قلب ضرر دارد؟، باید بگوییم که اگر از تمرین‎ها‎ی مناسب توانبخشی قلب کمک گرفته شود، هیچ ضرری برای قلب به ‎همراه نخواهد داشت؛ اما در صورتی که تمرین‎ها‎ی نامناسبی انجام شود، احتمال بروز مشکل در فرد وجود خواهد داشت. بنابراین، باید تلاش کنید که فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز را نزد افراد و باتجربه انجام دهید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *