درمان فلج بلز کهنه

درمان فلج بلز کهنه

فلج بلز که با نام فلج بل نیز شناخته می‎شود، یک وضعیت پزشکی است که باعث فلج شدن عضلات یک طرف صورت فرد میشود. متاسفانه، در حال حاضر برخی از افراد بالای ۶۰ سال با این بیماری مواجه شده اند و هنوز اقدام به درمان بیماری خود نکرده اند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد روش‎ها‎ی درمانی فلج بلز کهنه، نحوه درمان و اصول آن صحبت کنیم.

فلج بلز چرا کهنه میشود؟

فلج بلز کهنه یکی از مشکلات رایج در خانم‎ها‎ و آقایان با سن بالاست. با توجه به اینکه بیماری فلج بل باید به‎ سرعت درمان شود تا از تشدید آن جلوگیری شود، اگر این بیماری در موقعیت مناسب درمان نگردد، می‎توان شاهد کهنه یا قدیمی شدن آن بود. بنابراین، علت کهنه شدن بیماری فلج بلز، عدم درمان آن در زمان مناسب است.

درمان فلج بلز کهنه

فلج بلز کهنه که به علت عدم درمان این بیماری در زمان مناسب رخ می‎دهد، می‎تواند نسبت به درمان مقاوم شده باشد. معمولا بهترین روش درمان فلج بلز کهنه، استفاده از روش جراحی و در کنار آن فیزیوتراپی است. با این حال لازم است که برای تعیین بهترین روش درمانی فلج بلز کهنه، به پزشک مراجعه شود تا بر اساس شرایط بیمار و شدت بیماری آن، بهترین روش درمانی به آن توصیه گردد. 

برای جلوگیری از کهنه شدن فلج بلز، توصیه می‎شود که حتما به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه شود تا مراحل درمان آن به درستی انجام گیرد. 

در بیشتر موارد درمان فلج بلز با فیزیوتراپی نیز میتواند بشدت موثر واقع شود.

درمان فلج بلز کهنه با طب سوزنی

اما مهمه که علت ابتلا به این عارضه رو بدونیم …

فلج بلز چیست؟

فلج بلز (Bell’s palsy) که به آن فلج نیمه صورت نیز گفته می‎شود، یک نوع فلج مغزی است که می‎تواند در اثر بروز آسیب در عصب هفتم مغزی رخ دهد. این فلج معمولا به ‎صورت یک‎طرفه و ناگهانی شروع می‎شود. فلج بلز را می‎توان شایع‎ترین فلج صورت شناخت که در کنار داشتن شرایط پزشکی نامناسب، می‎تواند روی زیبایی چهره نیز موثر باشد. 

فلج بلز می‎تواند در بازه سنی مختلفی از ۱۶ تا ۶۰ سال رخ دهد. بنابراین، در هر سنی می‎توان شاهد بروز فلج صورت بود. عصب هفتم صورت، حالت دهنده به تمامی عضلات صورت بوده و با فلج شدن آن، عضلات صورت نیز نمی‎ توانند منقبض شوند و یا حالت مناسبی داشته باشند. این بیماری عمدتا باعث ایجاد درد و ناراحتی در صورت می‎شود و از بستن چشم به‎ صورت کامل نیز خودداری می‎کند.

درمان کلی فلج بلز چیست؟

درمان فلج بلز چه به‌صورت قدیمی، چه به‎صورت جدید می‎تواند با چند روش مختلف انجام شود که در ادامه به آن‎ها‎ اشاره می‎کنیم.

۱_ درمان دارویی

برای درمان دارویی این بیماری معمولا پزشک داروهای کورتیکواستروئیدها را تجویز میکند. این داروها می‎توانند برای کاهش التهاب در کانال اعصاب مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر با استفاده از این داروها، فشار وارد شده به اعصاب کاهش پیدا می‎کند و می‎توان عوارض بیماری روی صورت را کاهش داد. 

همچنین، اگر دلیل بروز فلج بلز کهنه، عوامل ویروسی باشند، می‎توان با مصرف داروهای ضد ویروسی این مشکلات را درمان کرد. البته بسته به نوع ویروس، نوع داروی انتخاب شده برای درمان نیز متفاوت خواهد بود. معمولا پزشکان توصیه می‎کنند که داروهای کورتیکواستروئیدها، به‎ همراه داروهای ضد ویروسی مصرف شوند تا اثربخشی آن‎ها‎ چندین برابر گردد.

۲_ فیزیوتراپی 

یکی از روش‎ها‎ی موثر برای درمان فلج بلز کهنه، فیزیوتراپی است. البته درمان با این روش ممکن است به ‎مدت ۶ ماه طول بکشد. در این صورت عضلات کوچک و کوتاه شده به حالت نرمال بر می‎گردند تا بتوان مانند گذشته آن‎ها‎ را منقبض کرد. 

۳_ درمان فلج بلز با جراحی 

در نهایت آخرین روشی که برای درمان فلج بلز انجام می‎شود، عمل جراحی است. عمل جراحی در زمانی انجام می‎شود که هیچ یک از روش‎ها‎ی فوق برای درمان این بیماری اثرگذار نباشد. در این صورت می‎توان با باز کردن مسیر استخوانی عصب و کاهش فشار روی عصب، این مشکل را برطرف کرد. در صورت نیاز به رفع مشکلات زیبایی این بیماری نیز می‎توان از روش‎ها‎ی مختلف جراحی پلاستیک استفاده کرد. لیفت پلک و لیفت ابرو دو عمل زیبایی رایجی هستند که برای درمان علائم فلج بلز انجام می‎شوند.

علت کهنه شدن فلج بلز

علت ابتلا به فلج بلز چه چیزی است؟

همانطور که اشاره کردیم، فلج بلز به دلیل بروز مشکل در عصب هفتم صورت (عصب کنترل ‎کننده عضلات صورت) رخ می‎دهد. این عصب از سمت مغز با یک کانال باریک به سمت صورت هدایت می‎شود. التهاب و تورمی که در کانال اعصاب وجود دارد، می‎تواند باعث بلوکه شدن عصب هفتم مغزی شود و فلج بلز را به وجود بیاورد. 

علت دقیق بروز التهاب در عصب صورت در این بیماری مشخص نشده است؛ اما برخی از بیماری‎ها‎ی ویروسی می‎توانند دلیلی برای بروز این مشکل باشند. از جمله بیماری‎ها‎ی ویروسی که می‎توانند علت بروز این بیماری باشند، عبارتند از:

عوارض فلج بلز

معمولا فلج بلز خفیف می‎تواند با روش‎ها‎ی ذکر شده (به غیر از جراحی) در طی ۶ ماه بهبود پیدا کند؛ اما در صورتی که شدت بیماری زیاد باشد، می‎توان شاهد یک‎سری عوارض برای این بیماری بود. از جمله عوارض فلج بل عبارتند از:

اگر بیماری فلج بل به موقع درمان نشود، کم کم کهنه و قدیمی ‎می‎شود و مشکلات زیادی را به‎ همراه خواهد داشت. عوارض فلج بلز در مواردی که شدت این بیماری زیاد است، می‎تواند خطرناک باشد. بنابراین، درمان به‎ موقع این بیماری و مراجعه منظم به پزشک و فیزیوتراپی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *