فیزیوتراپی ریه در منزل تهران

فیزیوتراپی ریه در منزل (تهران_ کرج)

فیزیوتراپی ریه در منزل، با هدف بهبود عملکرد تنفسی و کاهش علائم مرتبط با بیماری‌های ریه، توسط انجام می‌شود. کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت ( مزین) با هدف آسایش بیماران ریوی، خدمات  فیزیوتراپی در منزل را در شهر های تهران و کرج ارائه میدهد.

در فیزیوتراپی تنفسی (ریه)، از تمرینات تنفسی، تمرینات استقامتی و تمرینات تنفسی عضلانی برای تقویت عضلات تنفسی و بهبود عملکرد ریه استفاده می‌شود. برنامه تمرینی به صورت شخصی‌سازی شده بر اساس نیازهای وضعیت شما توسط فیزیوتراپی تنظیم می‌شود.

جلسات فیزیوتراپی ریه در منزل تهران شامل ارزیابی اولیه و تعیین اهداف درمانی است. سپس فیزیوتراپیست با استفاده از تمرینات منظم و تحت نظر مستمر، عملکرد تنفسی و کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد و علائم مرتبط با بیماری ریوی را کاهش می‌دهد.

مزایای فیزیوتراپی ریه در منزل

فیزیوتراپی ریه در منزل دارای مزایایی است که می‌تواند برای شما مفید باشد. برخی از مزایا عبارتند از:

۱_ راحتی و صرفه‌جویی در زمان

با انجام فیزیوتراپی ریه در منزل، نیازی به سفر به مرکز درمانی نیست و می‌توانید در زمانی که برایتان مناسب است، تمرینات را در محل خود انجام دهید. با انجام تمرینات در محیط آشنا و راحت منزل، احساس اطمینان و راحتی بیشتری خواهید داشت. همچنین در صورت ناتوانی حرکتی به دلیل مشکلات تنفسی و یا الوگی هوا بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات فیزیوتراپی ریه در منزل است.

۲_ شخصی‌سازی برنامه

یکی از مزایای مهم فیزیوتراپی ریه در منزل این است که برنامه درمانی به صورت شخصی‌سازی شده و بر اساس نیازها و وضعیت خاص شما طراحی می‌شود. فیزیوتراپیست شما با ارزیابی دقیق و شناخت دقیق از وضعیت تنفسی و عوارض مرتبط با بیماری ریه، همچنین با در نظر گرفتن وضعیت شما، فیزیوتراپیست شما تمرینات و تکنیک‌های مناسبی را برای تقویت عضلات تنفسی، بهبود حجم تنفس و بهبود عملکرد ریه شما انتخاب می‌کند. 

همچنین، در صورت وجود عوارض خاص، مانند تنگی نفس یا خلق و خوی نامطلوب، تمرینات و روش‌های خاصی در برنامه درمانی شما در نظر گرفته می‌شود.

شخصی‌سازی برنامه درمانی باعث می‌شود تمرینات و تکنیک‌های مورد استفاده برای شما بیشترین اثربخشی را داشته باشند و بتوانید بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد تنفسی و کیفیت زندگی خود تجربه کنید. این امر باعث افزایش مشارکت شما در فرآیند درمانی می‌شود و به شما اعتماد بیشتری در ادامه برنامه می‌دهد.

۳_ کاهش هزینه‌ها و پشتیبانی مستمر

انجام فیزیوتراپی در منزل می‌تواند هزینه‌های سفر و هزینه‌های مرتبط با حضور در مرکز درمانی را کاهش دهد. فیزیوتراپیست در منزل شما حاضر است شما را به طور مستمر پشتیبانی کند و در صورت نیاز، تمرینات را به روزرسانی کند.

چه زمانی نباید فیزیوتراپی تنفسی انجام دهیم؟

در صورت ابتلا به موراد زیر، باید از انجام فیزیوتراپی تنفسی پرهیز کنید:

۱_ وجود عفونت تنفسی

در صورت داشتن عفونت تنفسی، مانند عفونت ریه، عفونت حلق و بینی، سرماخوردگی شدید و آنفولانزا، باید از انجام فیزیوتراپی تنفسی خودداری کنید. این موارد ممکن است منجر به تشدید عفونت و تشدید علائم شما شود.

۲_ در حالت‌های اضطراب یا استرس شدید

اگر در حالت استرس شدید یا اضطراب قرار دارید، ممکن است نتوانید به طور صحیح به تمرینات تنفسی تمرکز کنید. در این حالت، بهتر است از انجام فیزیوتراپی تنفسی خودداری کنید یا با پزشک خود در مورد وضعیت خود مشورت کنید.

۳_ در صورت وجود اعراض شدید

اگر هنگام انجام تمرینات تنفسی علائمی مانند تنگی نفس شدید، درد شدید در قفسه سینه یا سایر علائم نامطلوب دیگر تجربه می‌کنید، باید فوراً تمرین را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. این موارد ممکن است نشانه وجود مشکل جدی باشند و نیاز به ارزیابی توسط داشته باشند.

فیزیوتراپی ریه در تهران

ماساژ ریه چگونه است؟

ممکن است بیماری‌های مختلفی وضعیت تنفس شما را تحت تاثیر قرار دهند. در این صورت به ماساژ ریه نیاز دارید. خیلی از مردم نمی‌دانند چگونه نفس بکشند یا استرس و مشغله زیاد به آن‌ها اجازه خوب نفس کشیدن را نمی‌دهد. شما باید به جای نفس‌های کم عمق و کوتاه، یک نفس عمیق طولانی بکشید. در غیر این صورت جریان هوا در بدن شما محدود شده و در اطراف دنده‌ها یا شکم خود احساس سفتی می‌کنید. از آنجایی که قسمت‌های فوقانی و پشتی بدن به سیستم تنفسی کمک می‌کنند، ماساژ برای بهبود عملکرد تنفسی بسیار مفید است. 

طی ماساژ، ماهیچه‌های منقبض شده و سرکوب کننده تنفس طبیعی شل می‌شوند و در نتیجه عملکرد تنفس شما بهبود پیدا می‌کند. با بهبود وضعیت بدن بعد از ماساژ، ناحیه سینه هم برای بهبود عملکرد ریه باز می‌شود. فیزیوتراپیست از روش‌های متفاوتی مانند ماساژ ریه و تکنیک‌های دستی برای فیزیوتراپی تنفسی استفاده می‌کند. برخی از این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

۱_ ماساژ ریه با درناژ وضعیتی

بیمار باید در حالت‌های متفاوتی قرار بگیرد. فیزیوتراپیست با کمک نیروی جاذبه و حرکات خاصی، ترشحات را از مجاری هوایی کوچک‌تر به مجاری هوایی اصلی منتقل می‌کند تا در نهایت این ترشحات با سرفه یا ساکشن خارج شوند.

۲_ لرزش یا ارتعاش

فیزیوتراپیست می‌تواند این ارتعاش را با دستگاه یا دست انجام دهد. در این حالت فیزیوتراپیست دست‌های خود را روی سینه بیمار قرار می‌دهد و با انقباض سریع و شل کردن عضلات بازو و شانه در حین بازدم، ارتعاش ایجاد می‌کند. با این ارتعاش، ترشحات غلیظ و چسبنده ریه بیرون می‌آیند.

۳_ پرکاشن

پرکاشن با هدف شکستن ترشحات غلیظ ریه صورت می‌گیرد تا از این اندام خارج شوند. انجام‌دهنده این تکنیک دستی، دست خود را جمع می‌کند و به هر یک از لوب‌های ریه در قفسه سینه ضربه می‌زند. در این مدت بیمار را به سرفه کردن و تنفس عمیق تشویق می‌کند.

موارد کاربرد فیزیوتراپی تنفسی

فیزیوتراپی تنفسی در موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

۱_ بیماری‌های ریوی

فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند در بیماران مبتلا به بیماری‌های مانند آسم، برونشیت مزمن، فیبروز ریه، بیماری عفونی مزمن ریه (COPD) و سایر بیماری‌های ریوی کمک کند. این درمان باعث بهبود عملکرد ریه، کاهش تنگی نفس، افزایش قدرت تنفس و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

۲_ بیماری‌های عصبی

در بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند اسکلروز چندگانه، آلزایمر، پارکینسون و ام‌اس، فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند در بهبود عملکرد تنفسی و کاهش مشکلات تنفسی کمک کند.

۳_ بیماری‌های قلبی

فیزیوتراپی تنفسی در بیمارانی با بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، بعد از عمل جراحی قلبی و افرادی که تحت عمل آنژیوپلاستی قلبی قرار گرفته‌اند، مفید است. این درمان باعث بهبود عملکرد تنفسی، کاهش خستگی و تنگی نفس، و افزایش تحمل فعالیت می‌شود.

۴_ بیماری‌های عضلانی و اسکلتی

در بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیستروفی عضلانی، فیبرومیالژیا، آرتروز و اسکولیوز، فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند در بهبود قدرت تنفس، کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی کمک کند.

۵_ استرس و اضطراب

فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب کمک کند. تمرینات تنفسی عمیق و آرامش بخش می‌توانند بهبود روحی و روانی را ایجاد کرده و حالت آرامش و آرامش را فراهم کنند.

اهداف فیزیوتراپی تنفسی در هر مورد ممکن است متفاوت باشد و بسته به وضعیت و نیازهای شخصی شما تعیین می‌شود. مهم است که پیش از شروع هر برنامه فیزیوتراپی تنفسی، با پزشک خود در مورد وضعیت شما مشورت کنید تا بتوانید بهترین برنامه درمانی را برای خود تعیین کنید.

فیزیوتراپی ریه در منزل چگونه انجام میشود؟

فیزیوتراپی ریه یک نوع درمان فیزیکی است که بهبود عملکرد ریه و تقویت عضلات تنفسی را هدف دارد. این درمان به صورت شخصی‌سازی شده براساس نیازها و وضعیت هر فرد طراحی می‌شود. روش‌های مختلفی در فیزیوتراپی ریه استفاده می‌شود، از جمله:

۱_ تمرینات تنفسی

این شامل تمریناتی است که هدف آن تقویت عضلات تنفسی و بهبود توانایی تنفسی است. مثال‌هایی از تمرینات تنفسی شامل تمرین تنفس عمیق، تنفس با لبه، تمرینات تنفسی انگشت‌ها و تمرینات تنفسی همراه با حرکات بدن می‌باشد.

۲_ تمرینات تنفسی تعادلی

این تمرینات شامل تمریناتی هستند که هدف آن بهبود تعادل بین تنفس و فعالیت‌های روزمره است. این تمرینات می‌تواند شامل تمریناتی مثل خوابیدن و تنفس، راه رفتن و تنفس، و تمرینات تنفسی در حین انجام فعالیت‌های روزمره باشد.

۳_ تمرینات استراحت و آرامش

این شامل تمریناتی است که هدف آن کاهش استرس و افزایش آرامش است. این تمرینات می‌تواند شامل تمرینات تنفسی عمیق، تمرینات مدیتیشن و تمرینات تنفسی همراه با تکنیک‌های آرامش باشد.

۴_ ماساژ و ارتجاعی

این شامل تکنیک‌های ماساژ و ارتجاعی برای بهبود جریان هوایی و تسهیل تنفس است. ماساژ می‌تواند در نرم‌کردن عضلات تنفسی، جمع‌کردن افتادگی‌ها و بهبود جریان هوایی مفید باشد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *