فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا و روش های موثر در تقویت آن

در این مقاله میخوانید

یکی از بخش‌های بسیار مهم بدن در اندام‌های تحتانی، مچ پا است که به احتمال زیاد طی فعالیت‌های ورزشی، و یا در صورت وجود ضعف در این ناحیه حین راه رفتن نیز میتواند دچار آسیب شود. از طرفی به علت حرکت‌های پیچیده در ناحیه مچ پا، احتمال آسیب در این ناحیه متاسفانه به طور مکرر وجود دارد. 

از این رو فیزیوتراپی مچ پا یکی از بهترین روش‌های درمانی برای پیشگیری از آسیب دوباره و افزایش دامنه حرکتی این مفصل محسوب می‌شود. در صورتیکه توانایی حرکتی مناسبی برای مراجعه به کلینیک ندارید، خدمات فیزیوتراپی در منزل تهران و کرج توسط کلینیک فیزیوتراپی مزین ارائه می شود. 

شما میتوانید برای اطلاع از هزینه فیزیوتراپی مچ پا در منزل با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید:

بیمار با چه علائمی به فیزیوتراپی مچ پا نیاز دارد؟

معمولا آسیب در ناحیه مچ پا با درد، التهاب و تورم همراه است. علائم زیر هم می‌تواند نشان دهنده این باشد که بیمار به فیزیوتراپی احتیاج دارد:

هزینه جلسات فیزیوتراپی مچ پا چقدر است؟

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی مچ پا به محل عارضه، میزان سختی درمان و قیمت تجهیزات و دستگاه‌ها بستگی دارد. هر چه عضو آسیب دیده حساس‌تر بوده و درمان آن سخت‌تر باشد، جلسات بیشتری نیاز است و هزینه فیزیوتراپی هم بالاتر می‌رود.

فیزیوتراپی مچ پا چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی مچ پا به نوع آسیب و درجه‌بندی آن بستگی دارد. برای مثال درمان پیچ خوردگی مچ پا بین دو هفته تا دو ماه طول می‌کشد.

تکنیک‌های قابل اجرا برای فیزیوتراپی برای مچ پا

در ادامه شما را با تکنیک‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی مچ پا آشنا می‌کنیم:

۱_ تمرین درمانی

تمرین دادن به ماهیچه‌ها و عضلات ساق پا و مچ پا از بروز آسیب‌های جدیدی مثل پیچ خوردگی هم جلوگیری می‌کند و باعث کاهش درد و تسریع بهبود عملکرد بیماران آسیب دیده می‌شود. 

۲_ الکتروتراپی

فیزیوتراپیست با استفاده از الکتروتراپی، امواج صوتی، امواج الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی، عضلات و رباط‌های مچ پا را تقویت می‌کند.

فیزیوتراپی مچ پا با برق

۳_ مکانوتراپی

با استفاده از وسایل ورزشی مثل دوچرخه ثابت، و دیگر وسایلی که با عنوان مکانوتراپی از آن یاد می شود، عضلات مچ پا، تقویت و از آسیب مجدد جلوگیری می‌شود.

۴_ طب سوزنی یا سوزن خشک

در صورتیکه عصب های شما در این ناحیه آسیب دیده باشد، طب سوزنی یک تکنیک موثر دیگر برای کاهش درد و التهاب در ناحیه مچ پا محسوب می شود.

۵_ تکنیک منیپولیشن 

منیپولیشن با افزایش دامنه حرکتی مچ پا و کاهش درد و التهاب و درمان خشک شدن، سفتی و چسبندگی مفاصل و عضلات به راه رفتن بهتر شما کمک می‌کند.

۶_ ماساژ درمانی

در صورتیکه عضلات شما دچار آسیب شده باشد، این تکنیک به درمان هر آسیبی که بر روی بافت نرم شما تاثیر دارد، کمک می‌کند.

۷_ سونوگرافی درمانی

این روش برای تسریع ترمیم و بهبود رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های ملتهب پیشنهاد داده می‌شود.

۸_ شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی میتواند در روند بهبودی آسیب‌های ورزشی مچ پا و تسکین درد آن بسیار موثر عمل کند. 

۹_ سایر روش‌ها

پوشیدن کفش مناسب، آموزش تپینگ مچ پا، استفاده از بریس مخصوص مچ پا و ارتز‌های طبی در بهبود سریع آسیب دیدگی‌های این ناحیه نقش دارند.

انجام فیزیوتراپی مچ پا چه چیزی را بهبود می بخشد؟

آسیب دیدگی‌های مچ پا

آسیب دیدگی مچ پا را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد که شامل:

۱_ وجود پارگی یا کشیدگی در رباط دلتوئید مچ پا

رباط دلتوئید که باعث اتصال قوزک ساق پا به استخوان‌های کوچک‌تر داخل پا می‌شود، مجموعه‌ای از بافت‌های سفت و فیبری است. این مجموعه از ۴ گروه رباط مجزا تشکیل شده و آسیب دیدگی‌های آن عبارتند از:

۲_ وجود پارگی یا کشیدگی در تاندون آشیل مچ پا

تاندونی که باعث چسباندن عضلات ساق پا به استخوان پاشنه می‌شود، تاندون آشیل نام دارد. پارگی این تاندون حسی شبیه به لگد زدن به پشت مچ پا ایجاد می‌کند. معمولا هم در زمان دویدن و فرود آمدن از یک ارتفاع برای ورزشکاران رخ می‌دهد. در سالمندان هم ممکن است این تاندون با پایین آمدن از پله‌ها دچار آسیب شود.

۳_ پیچ خوردگی مچ پا

یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی، پیچ خوردگی مچ پا است که باعث پارگی یا کشیدگی رباط تالوفیبولار می‌شود. تحریک الکتریکی و اولتراسوند، استفاده از لیزر و… از جمله تکنیک‌های فیزیوتراپی هستند که برای برطرف کردن تورم، کبودی و درد بیمار تجویز می‌شوند.

هدف از انجام فیزیوتراپی مچ پا چیست؟

سیستم حس عمقی در ناحیه کف پا شامل عصب های‌ آوران و وابران، سیستم پردازش مرکزی، عضلات تعیین‌کننده دینامیک مچ پا و پایانه‌های عصبی دریافت‌کننده اختلالات در این ناحیه است. فیزیوتراپی مچ پا با انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مهم و پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد که در کنار انجام یک سری تمرینات باعث بهبود عملکرد سیستم حس عمقی در ناحیه کف پا می‌شوند.

تمرین‌های فیزیوتراپی برای مچ پا

همان‌طور که گفتیم یک سری تمرینات، سیستم حسی و حرکتی پا را بهبود می‌بخشند. این تمرین‌ها با تمرکز بر بهبود حرکت و تقویت عضلات انجام می‌شوند.

۱_ تمریناتی برای بهبود دامنه حرکتی

به دنبال چسبندگی‌هایی که به دلیل آسیب در ناحیه مچ پا ایجاد می‌شوند، تمرینات فیزیوتراپی با بهبود دامنه حرکتی، محدودیت‌های ایجاد شده برای مفصل را از بین می‌برند. مشکلاتی مثل خم شدن مچ پا به سمت بالا یا محدودیت حرکتی دورسی فلکشن از جمله مواردی هستند که با انجام تمرینات مخصوص برطرف می‌شوند. مچ پا از عضلاتی مثل سولئوس، گاستروکنمیوس و… تشکیل شده است. هر کدام از تمرینات فیزیوتراپی مچ پا بر روی بهبود دامنه حرکتی یکی از این عضلات تمرکز دارد.

۲_ تمریناتی برای تقویت عضلات

عضلات اینترنسیک، سولئوس و گاستروکنمیوس در کنار تاندون آشیل باعث حرکات صحیح مچ پا می‌شوند. در فیزیوتراپی مچ پا با ارائه تمریناتی برای تقویت این عضلات، دوره نقاهت فرد کوتاه‌ شده و در نتیجه زودتر بهبود پیدا می‌کند. تقویت عضلات ناحیه مچ پا، برای افرادی که دچار افت قوس کف پا هستند هم مناسب است. 

از طرفی استفاده از bosu ball به عنوان یک تمرین اغتشاشی به بهبود سیستم حس عمقی کمک می‌کند. به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای باید عضلات پشت ساق پا هم تقویت شود تا حتی پس از جراحی ترمیمی هم فرد بتواند دوباره به زندگی روزمره خود برگردد.

فیزیوتراپی مچ پا شکسته

چرا انجام فیزیوتراپی مچ پا مهم است؟

فیزیوتراپی مچ پا علاوه بر کاهش درد و کوتاه کردن دوره نقاهت، بر روی یک برنامه توانبخشی طولانی مدت متمرکز است و احتمال آسیب مجدد را کاهش می‌دهد‌. هر گونه کاهش حرکت در مچ پا یا احساس سفتی بر نحوه راه رفتن و دویدن شما نقش دارد. فیزیوتراپی بهترین راه برای کاهش خطرات آسیب و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی است.

چه کسانی به فیزیوتراپی مچ پا نیاز دارند؟

کسانی که در ناحیه مچ پا به عارضه‌های زیر مبتلا هستند، با انجام فیزیوتراپی تا حد قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند:

کلینیک فیزیوتراپی در منزل سعید مزین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =