درمان‌های موجود برای دیسک گردن

درمان‌های موجود برای دیسک گردن

دیسک‌های گردن، غضروف‌هایی هستند که از مهره‌های گردن پشتیبانی کرده و انعطاف‌پذیری لازم را برای حرکات سر را فراهم می‌کنند. دیسک های قرار گرفته بر روی مهره‌های گردن، به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند تا ستون فقرات در ناحیه گردن تحمل فشار و بارهای مختلف را داشته باشد. 

شش دیسک بین مهره‌ای در ناحیه گردن انسان‌ وجود دارد. این دیسک‌ها تا حدود زیادی از دیسک‌های کمر نازک‌تر اند، به همین دلیل کوچکترین فشار نامتقارنی باعث آسیب جدی به آنها می‌شود.

آیا امکان درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی وجود دارد؟

در ویدئو زیر مشاهده می کنید:

در صورت تجربه کردن درد شدید و ناتوانی در جابجایی، کلینیک خانه سلامت خدمات فیزیوتراپی در منزل را در شهر تهران و کرج بصورت تخصصی برای آسایش حال بیماران عزیز فعال نموده است.

درمان‌های موجود برای دیسک گردن

درمان دیسک گردن اهمیت زیادی دارد. زیرا در بسیاری از مواقع درد شدید در ناحیه گردن باعث می‌شود تا بیمار امکان انجام فعالیت‌های روزمره را نداشته باشد. همچنین ایجاد مشکلات در دیسک‌های گردن، احتمال افزایش آسیب به نخاع و ستون فقرات را افزایش میدهند. به‌طور معمول برای درمان دژنراتیوریک از روش‌های مدیریت درد، ورزش، فیزیوتراپی و اصلاح سبک زندگی استفاده می‌شود:

۱_ فیزیوتراپی برای دیسک گردن

در مواردی که آسیب به دیسک گردن و اعصاب نخاع شدید نباشد، فیزیوتراپی دیسک گردن نقش موثری در درمان دارد. یک فیزیوتراپیست یا کار درمانگر با استفاده از فیزیوتراپی یا آب درمانی تنش عضلانی را کاهش داده و فشار را از روی اعصاب محیطی بر میدارد. 

برای شروع فیزیوتراپی باید به فیزیوتراپیست با تجربه مراجعه کرده تا با تصویربرداری از مهره‌های گردن، نوع آسیب‌دیدگی را مشخص کرده و براساس این اطلاعات به ارائه درمان بپردازد.

۲_ مدیریت درد دیسک گردن

در مدیریت درد، تمرکز اصلی بر بهبود تحرک بدنی و کاهش درد است. در این شیوه سعی می‌شود با اصلاح فعالیت‌های روزانه و ورزش‌های توانبخشی، درد را قابل تحمل کرد. بسیاری از مواقع علت ایجاد درد به ضعف در دیسک گردن، ضعف عضلات و التهاب مربوط می‌شود. در مدیریت درد از شیوه‌های زیر برای درمان استفاده می‌شود:

⇐ داروهای ضد درد

داروهای مسکن مانند استامینوفن، داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، آسپرین و مسکن بر روی کاهش درد دیسک گردن تاثیرگذارند. البته اگر درد خفیف و کوتاه مدت باشد استفاده از این داروها توصیه می‌شود. در موارد حادتر امکان تزریق آمپول‌های استروئیدی توسط درمانگر وجود دارد.

⇐ استفاده از یخ درمانی یا سرما

قرار دادن یخ یا کیسه آب سرد در ناحیه دردناک ستون فقرات یا گردن موجب کاهش التهاب و تسکین درد می‌شود.

⇐گرمادرمانی

استفاده از گرما، کیسه آب گرم و چسب‌های مخصوص کمک زیادی به شل شدن عضلات و کاهش تنش و اسپاسم عضلانی می‌کند.

⇐ تحریک الکتریکی

شیوه TENS یک راهکار درمانی است که در آن از طریق پوست، پالس‌های الکتریکی به بدن ارسال شده تا آسیب‌های نخاعی برطرف شوند.

درمان گردن درد خانم‌های خانه‌دار

۳_ اصلاح سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی نقش مهمی در کاهش دردهای عضلانی و اصلاح ساختار اسکلتی دارد. مصرف مواد غذایی کم چرب و سبزیجات تازه مانع گرفتگی رگ‌ها شده و خون‌رسانی به دیسک‌ها را تسریع می‌کند. همچنین انجام ورزش‌های سبک مانند نرمش و پیاده‌روی بر روی کاهش درد تاثیرگذار است. از سویی دیگر، استفاده درست از تلفن همراه یا لپ‌تاپ و استراحت کردن بعد از هر ۳۰ دقیقه کار با آن‌ها، احتمال آسیب به مهره‌های گردن را کاهش میدهد.

۴_ ورزش برای دیسک گردن و کاهش درد آن

برای کاهش درد ناشی از دیسک گردن باید به سراغ ورزش‌های سبک و کششی بروید. اگر در هنگام ورزش احساس درد شدید کردید، خیلی سریع ورزش رو متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید تا دچار مشکلات نخاعی نشوید. انجام تمریناتی که موجب تقویت ماهیچه‌ها می‌شوند در دراز مدت به کاهش مشکلات دیسک گردن کمک می‌کنند. بهتر است از ورزش‌های هوازی نیز برای حفظ سلامت گردش خون و فعال نگه داشتن مفاصل و عضلات استفاده کنید.
به‌طور کلی در مشکلات ساختار اسکلتی هرگز به سراغ ورزش‌های سنگین نروید، زیرا احتمال تشدید مشکلات و بروز آسیب‌های جدی وجود خواهد داشت.

ورزش‌هایی که باید از آن‌ها پرهیز کنید

اگر مهره‌های گردن‌تان آسیب دیده اند و دچار دیسک گردن شده‌اید، از انجام ورزش‌های زیر اجتناب کنید:

تمرین برای رفع گردن درد

منظور از دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن یا فتق گردنی زمانی رخ می‌دهد که فشار شدیدی به گردن وارد شود، به‌گونه‌ای که باعث آسیب‌دیدگی یا جابه‌جایی دیسک‌های گردن شود. آسیب به دیسک در نواحی گردن موجب از بین رفتن خاصیت انعطاف‌پذیری و ضربه‌گیری طبیعی آن شده و باعث وارد شدن فشار یا تحریک عصب‌های نخاع می‌شود. چنین وضعیتی باعث ایجاد درد شدید و محدودیت حرکتی شده و بیمار دیگر توانایی انجام وظایف روزانه‌اش را ندارد.

دلایل ایجاد مشکلات در دیسک‌های گردن

دلایل مختلفی برای ایجاد مشکلات و عارضه‌های درد گردن و نخاع وجود دارد:

منظور از بیماری دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن اختلالی شایع است که به علل مختلفی بروز می‌کند. خوشبختانه با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، فیزیوتراپی، ورزش، بهبود تغذیه و انجام ورزش‌های سبک امکان پیشگیری یا درمان این مشکل وجود دارد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت (سعید مزین) در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *