درمان خارپاشنه در منزل

درمان خار پاشنه در منزل

خار پاشنه بین خانم‌ها و آقایان به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در پا شناخته شده است، اما تا زمانیکه فرد درد شدیدی در پاشنه پا احساس نکند خصوصا در ابتدای روز، متوجه ابتلا به خارپاشنه نمی شود. در این زمان قطعا به دنبال درمان خار پاشنه در منزل هستید. برای درمان خارپاشنه در منزل، راهکارهای خانگی زیادی وجود دارند. اما تمام این راه‌حل‌ها به‌صورت موقتی درد را تسکین می‌دهند و به بهبود کامل بیماری یا رفع درد آن به طور کامل کمک نمی‌کنند. 

شاک ویو برای خارپاشنه نیز از درمان هایی است که درد شما را به سرعت بهبود می بخشد. اما در ادامه به راه حل هایی برای کنترل و درمان خارپاشنه میپردازیم. همچنین شما میتوانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

کنترل یا درمان‌ خار پاشنه در منزل 

به بیش‌تر بیمارانی که از درد پاشنه پا رنج می‌برند، پزشک استراحت در منزل را توصیه می‌کند. در مواردی که شدت بیماری چندان زیاد نیست، راهکارهای خانگی درمان خار پاشنه به کمک شما می‌آیند. درد فاسیای کف پا با درمان خار پاشنه بهبود پیدا می‌کند، یعنی راهکارهای ارائه شده، فقط برای تسکین درد، آن هم در موارد خفیف کاربرد دارند:

درمان فوری خار پاشنه

بهبود خار پاشنه به طور کامل نیاز به زمان دارد و به‌صورت فوری، امکان پذیر نیست. ولی با استفاده از داروهای ضد التهابی موضعی و خوراکی می‌توان به تسکین درد مزمن خار پاشنه کمک کرد. روش‌های دیگری مانند درمان‌های خانگی هم برای تسکین فوری درد خار پاشنه قابل استفاده هستند. برای مثال روغن نارگیل و روغن بذر کتان برای تسکین درد در خار پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرند که طی چند روز، درد و التهاب این ناحیه را برطرف می‌کنند.

آیا فیزیوتراپی برای خار پاشنه مفید است؟

بله شاک ویو خارپاشنه از جمله درمان های غیر تهاجمی خارپاشنه محسوب میشود. که توسط فیزیوتراپی ارائه می شود. اما ورزش های فیزیوتراپی زمانی که خارپاشنه از حالت نرمال بزرگتر شده  باعث از بین رفتن خار پاشنه نمی‌شود، ولی به کاهش تحریک و التهابات اطراف خار کمک می‌کند. 

در این صورت علائم خار پاشنه مانند درد شدید، حرارت و گرما، دردهای مبهم و… از بین می‌روند. در واقع فیزیوتراپی به رفع دردهای ناشی از خار پاشنه کمک می‌کند. در فیزیوتراپی، فاشیا پلانتار یا صفحه بزرگ تاندون کف پا کشیده می‌شود. در نتیجه این کشش، خون‌رسانی به بافت صورت می‌گیرد و خار پاشنه بهبود پیدا می‌کند. بیمار طی جلسات فیزیوتراپی برای خار پاشنه، تمرین‌های ویژه‌ای را آموزش می‌بینید که باید آن‌ها را در منزل انجام دهد.

فیزیوتراپیست با تجزیه و تحلیل راه رفتن شما، تشخیص می‌دهد که چه فعالیت‌هایی باعث ایجاد خار پاشنه و تشدید علائم آن شده‌اند. در این صورت به شما توصیه می‌کند که چه حرکت‌هایی را انجام ندهید. گاهی خار پاشنه به دلیل عدم تعادل در سایر قسمت‌های بدن به وجود می‌آید. برای مثال اگر پا و مچ هنگام حرکت در وضعیت درستی قرار نگیرند، باعث ایجاد خار پاشنه می‌شوند. 

یک درمانگر حرفه‌ای از تکنیک‌های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی برای رفع علامت‌های این عارضه استفاده می‌کند. همچنین با اصلاح فرم بدن شما هنگام حرکت و سایر فعالیت‌های روزانه‌تان، جلوی تشدید این علائم و بروز دوباره آن‌ها را می‌گیرد.

درمان خارپاشنه در منزل

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

معمولا پزشک خار پاشنه را با درد آن تشخیص می‌دهد. برای تسکین درد در ناحیه پاشنه پا و جلوگیری از پیشرفت این بیماری، فیزیوتراپیست روش‌های مختلفی را برای درمان در نظر می‌گیرد. شاید با درمان خار پاشنه در منزل کمی از درد شما کم شود، اما برای بهبود این بیماری به‌صورت اصولی باید حتما توسط پزشک معاینه شوید. 

فیزیوتراپیست به شما تمریناتی را آموزش می‌دهد که برای ایجاد کشش در تاندون آشیل، فاشیای کف پا و تقویت عضلات پایین پا کاربرد دارند. علاوه بر تمرین‌های خاص، فیزیوتراپیست سرما درمانی و گرمادرمانی و استفاده از شاک ورا نیز برای شما انجام می‌دهد. 

۱_ انجام تمرینات ورزشی

تقویت عضلات پا به تحمل وزن بدن و تسکین التهابات تاندون کمک می‌کند. تمام این تمرینات و فعالیت‌هایی که پزشک پیشنهاد می‌دهد در تقویت عضلات پای شما تاثیر می‌گذارند. از طریق برخی حرکات می‌توانید تاندون پلانتار زیر پا را بچرخانید. برخی تمرینات را فیزیوتراپیست با کمک شما در کلینیک انجام داده و برخی تمرینات را برای خانه تجویز می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

درمان خانگی خارپاشنه

۲_ درمان خارپاشنه با طب سوزنی

گاهی پزشک برای بیمار درمان خار پاشنه با طب سوزنی را تجویز می‌کند. طی این جلسات درمانی، پزشک در ساق پا و به خصوص ماهیچه‌های این ناحیه از پا سوزن‌هایی را قرار می‌دهد. با قرار گیری این سوزن‌ها، دردهای به وجود آمده، کاهش یافته و از بین می‌روند.

۳_ استفاده از شاک ویو برای درمان خارپاشنه

یکی از روش‌های درمانی فیزیوتراپیست‌ها برای بهبود خار پاشنه و رفع درد این عارضه، استفاده از شاک ویو یا شوک درمانی است. دستگاه شاک ویو با امواج صوتی کار می‌کند و با ایجاد ضربه در خار پاشنه، کلسیم رسوب شده را حل می‌کند. استفاده از این دستگاه، سلول‌های پروتئین ساز را نیز برای ایجاد کلاژن تحریک می‌کند. در نتیجه دور خار پاشنه، یک غلاف نرم ساخته می‌شود که بر بهبود خار پاشنه و رفع درد آن تاثیر می‌گذارد. 

برای این کار ابتدا پزشک ناحیه دردناک روی پاشنه پا را با مداد علامت‌گذاری می‌کند، سپس سر این دستگاه را روی محل مورد نظر قرار می‌دهد. در نتیجه امواج با فشار قوی به سمت پاشنه پا منتقل می‌شوند. امواج به وجود آمده از طریق این دستگاه، بافت سلولی، گردش خون و متابولیسم بیمار را تحریک می‌کنند. فیزیوتراپیست معمولا طی ۳ تا ۵ جلسه به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه این کار را انجام می‌دهد. 

۴_ استفاده از کفش مخصوص یا کفی طبی

اگر با وجود خار پاشنه کفش نامناسب بپوشید و راه بروید، احتمالا مشکلات زیادی به وجود می‌آید. پوشیدن کفش مناسب یا استفاده از کفی‌های مناسب خار پاشنه در بهبود سریع‌تر شما نقش دارد. پس پا برهنه راه نروید و برای حفظ قوس کف پا، دمپایی یا کفش طبی مخصوص بپوشید..

درمان خار پاشنه با جراحی

در صورتی که بیمار درد مزمن در پاشنه پا داشته باشد و تمام روش‌های غیر جراحی با شکست مواجه شوند، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. جراحی برای درمان خار پاشنه از طریق یک برش کوچک با بی حسی موضعی یا جراحی باز صورت می‌گیرد. البته با بیش‌تر درمان‌های خانگی، درد در پاشنه پا تسکین پیدا می‌کند و با کمک فیزیوتراپی، پزشک تحرک پای بیمار را بهبود می‌بخشد. اما در صورت ادامه داشتن درد باید توسط جراح و ارتوپد، خارج شود.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *