فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی در منزل از خدمات خوبی است که این روزها بسیاری از افراد به ویژه سالمندان از آن استقبال زیادی می‌کنند. به دلیل صرفه‌جویی در زمان، هزینه و یا ناتوانی در حرکت و جابجتیی این روش انتخاب خوبی برای افراد درگیر بیماری محسوب می‌شود. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل نیز از جمله خدماتی است که می‌توانید در کلینیک خانه سلامت از آن بهره‌مند شوید. 

در ادامه با جزییات بیشتری به شرح شرایط میپردازیم…

مزایای استفاده از فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

شاید برخی افراد تصور کنند که کیفیت درمان در منزل، پایین‌تر از درمان در مراکز فیزیوتراپی باشد. درحالی که این باور اشتباه است. چرا که تمامی وسایل مورد نیاز برای انجام فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، با بالاترین کیفیت و بهترین شکل تهیه شده تا فرآیند درمان بدرستی انجام شود، به همین دلیل می‌توان گفت یکی از مزایای مهم آن، کیفیت یکسان و چه بسا بالاتر انجام این خدمات در منزل است. 

مزیت دیگر، آسایش بیشتر بیمار است که می‌تواند در آرامش در محیط خانه روند درمان خود را شروع کند. در اکثر مواقع، خانه فضای امن و صمیمی برای فرد تحت درمان است و همین موضوع به نوبه خود منجر به ارتباط مؤثرتر بین بیمار و فیزیوتراپ می‌شود. علاوه بر آن، احساس همدلی بین درمانگر و بیمار می‌تواند به مراتب بیشتر باشد. 

در نهایت باید اشاره کنیم که صرفه‌جویی در زمان و هزینه و عدم نیاز به همراهی دیگران در روند درمان، از جمله مزایای مهم دیگری است که فیزیوتراپی در منزل را به انتخابی مطمئن تبدیل می‌کند.

حتی اگر این موضوع را کنار بگذاریم ماندن طولانی‌مدت در وسایل نقلیه برای شخصی که دچار سکته مغزی شده است می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. همین موضوع به نوبه خود منجر به کاهش تأثیر فرآیند درمان در ادامه خواهد شد. بنابراین درمان در منزل می‌تواند بهترین گزینه برای افراد درگیر این بیماری باشد.

فواید انجام تمرینات توانبخشی سکته مغزی

عضلات فردی که دچار سکته مغزی می‌شود به مرور تحلیل رفته و خشک می‌شوند. به همین دلیل فرد، دچار مشکلات حرکتی زیادی خواهد شد. علاوه بر آن، زمانی که یک سمت بدن فلج می‌شود، تعادل بیمار به هم می‌ریزد؛ به گونه‌ای که ممکن است حتی در نشستن نیز مشکل پیدا کند. همین مسأله باعث می‌شود توان‌بخشی در منزل به عنوان یک راه حل مناسب برای این افراد، جهت بازیابی توانایی انجام امورات روزمره بسیار مفید واقع شود. 

تمریناتی که به بیمار داده می‌شود کمک می‌کند تا او دوباره بتواند امور ساده مانند نشستن، غذا خوردن، نگه داشتن وسیله‌ای در دست و… را انجام دهد. اگر فرد دچار سکته مغزی بخواهد در رفت و آمد به مراکز درمانی باشد می‌تواند برای او بسیار دشوار باشد. در ابتدا حتماً باید شخصی که قدرت بدنی خوبی نیز داشته باشد همواره همراه و مراقب او باشد. 

تمرینات درمانی مختص سکته مغزی در منزل

بیماران دچار سکته مغزی با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناتوانی در صحبت، درد، حافظه، مشکل بلع، مشکل دفعی و… روبه‌رو می‌شوند. در این راستا تمریناتی برای بهبود عملکرد جسمانی بیماران داده می‌شود که شامل برخی حرکات ورزشی است. تمرین حفظ تعادل، راه رفتن، چرخش های بدنی و مورادی از این دست بسته به نوع عوارش سکته بر بدن شما از جمله راهکار‌هایی است که یک فیزیوتراپ برای بیمار سکته مغزی ارائه می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت فیزیوتراپی سکته مغزی 

انجام فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل اگرچه بسیار مؤثر واقع می‌شود اما موارد دیگری نیز هستند که باید در طول درمان آن‌ها را رعایت کنید. از جمله این موارد عبارتند از:  

روند درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی چگونه است؟

افراد دچار سکته مغزی نه تنها به فیزیوتراپی، بلکه به داروهایی برای درمان نیاز دارند که پزشک با توجه به شرایط هر فردی به آن‌ها تجویز می‌کند. بدن فرد بیمار به ویژه در روزهای ابتدایی سکته، در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارد. در این میان افرادی هستند که حتی نمی‌توانند غذا را جویده یا تعادل سر خود را روی گردن، حفظ کنند. 

گاهی حتی نشستن و برخواستن ساده می‌تواند برای آنان بسیار سخت یا غیرممکن باشد. خوشبختانه در روند فیزیوتراپی، سرعت درمان نسبتاً بالا است و درمانگر با کمک روش‌های کاردرمانی و توان‌بخشی به بیمار کمک می‌کند تا قابلیت حرکتی خود را مجدداً به دست آورد. در مراحل اولیه بیشتر حرکات به صورت خوابیده است و فیزیوتراپ هم‌زمان روی حفظ تعدل سر، نشستن و حرکات دست و پای بیمار، تمرکز می‌کند.

بعد از این مرحله و با بهبودی بیمار در نشستن، روی حرکت دادن و ایستادن، متمرکز می‌شوند. همچنین پزشک باید توجه کافی داشته باشد تا وزن بدن بیمار، روی هر دو پا پخش شود. سپس در مرحله نهایی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، تمرکز روی حرکت انگشتان دست و حرکت بدون عصا است. در همین مرحله بیمار می‌تواند انگیزه و امید زیادی به بهبودی بیشتر پیدا کند. چرا که اکنون می‌تواند بسیاری از امور را بدون مشکل، انجام دهد. 

چه نکاتی را در رابطه با مراقبت از بیمار سکته مغزی رعایت کنیم؟‌

همراهی خانواده و اطرفایان بیمار در شرایط سکته مغزی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین لازم است به نکاتی در مراقبت از آن‌ها توجه کنید تا روند بهبود آن‌ها نیز سرعت بیشتری پیدا کند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *