فیزیوتراپی عضلات کف لگن

فیزیوتراپی عضلات کف لگن

یکی از مهم‎ترین شاخه‌های فیزیوتراپی، با تمرکز بر رفع اختلالات عملکرد پرینه، فیزیوتراپی عضلات کف لگن است که با سیستم عضلانی پیچیده واقع در پایین شکم سر و کار دارد. در این روش فیزیوتراپیست با تقویت عضلات اطراف مثانه، واژن یا آلت تناسلی و راست روده مشکلات ایجاد شده برای مثانه، روده و لگن را حل می‌کند. همراه ما باشید تا در این مطلب با فیزیوتراپی کف لگن بیش‌تر آشنا شوید.

فیزیوتراپی کف لگن برای درمان چه اختلالاتی ضروری است؟

این روش مجموعه‌ای از اقدامات توانبخشی است که با تقویت عضلات و اندام‌های بین ناف و ران، مشکلات روده، مثانه و اندام‌های تولید مثلی را برطرف می‌کند. انجام فیزیوتراپی کف لگن در موارد زیر ضروری است:

فیزیوتراپی کف لگن می‌تواند در موارد زیر هم نقش اساسی داشته باشد:

فیزیوتراپی کف لگن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

هر کسی که مبتلا به اختلالات عملکردی کف لگن است به فیزیوتراپی احتیاج دارد. با این حال گروه‌های زیر بیشتر مستعد دریافت خدمات توانبخشی هستند:

علت‌ بروز اختلالات در کف لگن

ضعف در کف لگن و علامت‌های آن

عضلات کف لگن به دنبال انجام جراحی و زایمان یا به دلیل افزایش سن و یائسگی دچار ضعف می‌شوند. اولین علامت ضعیف شدن کف لگن مربوط به بی‌اختیاری ادرار و مدفوع در زمان سرفه کردن یا خندیدن است. سایر علائم دستگاه ادراری برای ضعف کف لگن هم عبارتند از:

اختلالات کف لگن با چه عوارضی همراه است؟

عضلات کف لگن یا ضعیف بوده یا سفت و بیش از حد فعال هستند. در صورت ضعف عضلات کف لگن، مشکلاتی مثل پایین افتادن رحم، مثانه یا مقعد و بی‌اختیاری فشاری ادرار رخ می‌دهد. در صورت سفتی یا بیش از حد فعال بودن عضلات کف لگن هم فرد دچار عوارض زیر می‌شود:

چه دلایلی احتمال ابتلا به ضعف لگنی در بانوان را افزایش می‌دهند ؟

افزایش سن، یائسگی، اضافه وزن، ‌ایستادن طولانی مدت، مداخلات جراحی، بارداری و زایمان از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلا به ضعف لگنی را در بانوان افزایش می‌دهند.

فیزیوتراپی برای کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن برای خانم‌ها و آقایان مناسب است و خیلی از مشکلات آن‌ها مانند افتادگی اندام، بی‌اختیاری، رابطه جنسی دردناک و… را برطرف می‌کند. البته اقدامات توانبخشی این روش به تمرینات کف لگن محدود نمی‌شود. بلکه فیزیوتراپیست بیمار را معاینه کرده و پس از آن متناسب با مشکل فرد یک راهکار درمانی مناسب ارائه می‌دهد. روش‌های درمانی برای هر فرد متفاوت بوده و شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپی کف لگن چه موقع اثر بخش است؟

به دلایل متعددی امکان دارد که عضلات کف لگن ضعیف یا بیش از حد سفت و دردناک شوند. معمولا مشکلات کف لگن با بارداری و زایمان آغاز می‌شوند. البته این مشکلات در ورزشکاران جوان هم وجود دارند. با توجه به اهمیت لگن سالم در کودکان، خانم‌ها و آقایان فیزیوتراپی کف لگن در موارد زیر کارساز و اثربخش است:

انجام فیزیوتراپی کف لگن چه اهمیتی دارد؟

در صورت ضعیف بودن عضلات کف لگن فرد دچار علائم آزار دهنده‌ای مثل بی‌اختیاری، فوریت و تکرر ادرار می‌شود. انقباض ماهیچه‌های این عضله باعث احساس تخلیه ناقص مثانه و روده، بی‌اختیاری فشاری ادرار و درد در رابطه جنسی یا بعد از آن می‌شود. برای اینکه فرد بتواند لگن قوی داشته باشد تا در شرایط مختلف بتواند خودش را کنترل کند، فیزیوتراپی کف لگن انجام می‌شود‌.

توانبخشی کف لگن با چه اهدافی انجام می‌شود؟

برنامه درمانی فیزیوتراپی کف لگن

پس از معاینه بیمار و ارزیابی اولیه از شرایط او، وضعیت انعطاف‌پذیری و قدرت کمر، باسن و لگن بررسی می‌شود. معاینه ممکن است هم داخلی و هم خارجی باشد. برنامه درمانی فیزیوتراپی هم به صورت ترکیبی از موارد زیر است:

تقویت عضلات با دستگاه فیزیوتراپی کف لگن

دستگاه بیوفیدبک خانگی

با دستگاه بیوفیدبک و از طریق جاگذاری یک سری الکترود داخل مجرای ادرار یا مدفوع، عضلات کف لگن تقویت می‌شوند. بدین ترتیب میزان شل یا سفت کردن عضله مشخص شده و فرد می‌تواند انقباض عضلانی خود را کنترل کند.

رایج‌ترین تکنیک‌ها برای فیزیوتراپی کف لگن

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *