پرسش و پاسخ بیماران شارکو ماری توث

پرسش و پاسخ بیماران شارکو ماری توث

بیماری شارکو ماری توث، یک بیماری ژنتیکی نادر است که تحت عنوان مرض عضلانی و اختلالات اعصابی نیز شناخته می ‌شود. متاسفانه، در حال حاضر درمانی برای بیماری شارکو ماری توث وجود ندارد اما می توان امیدوار بود که درمان‌ هایی مانند فیزیوتراپی، تغذیه مناسب و مراقبت برای کاهش علائم مورد استفاده قرار می ‌گیرند. 

بنابراین، مطالعه بیشتر درباره این بیماری و افزایش آگاهی در مورد روش ‌های مراقبت و درمان ممکن است برای افراد مبتلا و خانواده‌ های آن ‌ها مفید باشد. به همین علت در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در قالب پرسش و پاسخ بیماران شارکو ماری توث به دغدغه های شما بپردازیم … 

علائم بیماری شارکو ماری توث

علائم بیماری شارکو ماری توث شامل موارد زیر است:

پرسش و پاسخ بیماران شارکو ماری توث

بیماری شارکو ماری توث به علت آسیب به سلول‌ های عصبی مغز و نخاع به وجود می ‌آید. این آسیب معمولا به دلیل حمله بدخیمی که سیستم ایمنی بدن به سلول‌ های عصبی خودش داشته است، به وجود می ‌آید. 

شارکو ماری توث در چه سنی شروع می شود و علت این بیماری چیست؟

به طور کلی، این بیماری به دلیل یک ترکیب از عوامل ژنتیکی و محیطی اتفاق می ‌افتد. برخی عوامل ژنتیکی وجود دارند که باعث افزایش احتمال بروز بیماری شارکو ماری توث می ‌شوند. همچنین، عوامل محیطی مانند:

  1. عفونت ‌های ویروسی
  2. اختلال در سیستم ایمنی بدن 
  3. شرایط استرسی 
می‌ توانند نقشی در بروز این بیماری داشته باشند. 
 
بیماری شارکو ماری توث معمولاً در سنین بین ۵ تا ۲۵ سال شروع می شود، اما ممکن است در هر سنی علائم خود را نشان دهد.

درمان بیماری شارکو ماری توث با فیزوتراپی آیا امکانپذیر است؟

استفاده از فیزیوتراپی در درمان بیماری شارکو ماری توث می ‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران ایجاد کند. فیزیوتراپی در این بیماری به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به کاهش علائم مربوط به ضعف عضلانی، افزایش تحمل بدن و بهبود توانایی حرکتی کمک می ‌کند.

فیزیوتراپی شامل تمرینات عضلانی، تمرینات تنفسی و تمرینات تعادلی است.

در نتیجه، درمان با فیزیوتراپی می ‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران بیماری شارکو ماری توث ایجاد کند. با این حال، باید توجه داشت که فیزیوتراپی به تنهایی درمان کاملی برای بیماری شارکو ماری توث نیست و بهتر است با پزشک خود در مورد برنامه درمانی مناسب، در کنار فیزیوتراپی صحبت کنید.

شارکو ماری توث تا چند درصد با فیزیوتراپی رفع می شود؟

درصد دقیقی برای رفع علائم بیماری شارکو ماری توث با فیزیوتراپی وجود ندارد و بستگی به شدت و نوع بیماری، تاریخچه پزشکی و وضعیت عمومی بیمار دارد. اما مطالعات نشان می دهد که فیزیوتراپی می ‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران بیماری شارکو ماری توث ایجاد کند.

بیماران با بیماری شارکو ماری توث در طول زمان می‌ توانند تحت نظارت پزشک و فیزیوتراپی قرار گیرند. برنامه فیزیوتراپی برای هر بیمار متفاوت است و براساس وضعیت بیمار، سن، جنسیت، شدت بیماری و نوع علائم تنظیم می ‌شود.

پزشک ممکن است برنامه فیزیوتراپی را به عنوان یک روش درمانی، برای بیماران با بیماری شارکو ماری توث توصیه کند. 

اما باید به این نکته توجه داشت که فیزیوتراپی نمی تواند به تنهایی درمان کاملی برای بیماری شارکو ماری توث باشد و باید با سایر روش‌ های درمانی همراه باشد. در نهایت، باید برنامه درمانی خود را با پزشک خود هماهنگ کرده و نظر ایشان را در مورد درمان با فیزیوتراپی بپرسید.

درمان بیماری شارکو ماری توث با جراحی

جراحی آخرین گزینه برای درمان!

اگر بیماری به شدت پیش رفته باشد و بیمار با درد و ناتوانی شدید مواجه باشد، ممکن است پزشکان برای کنترل علائم و تخلیه فشار از روی نخاع برای بیمار، به جراحی نیاز داشته باشند. در این صورت، جراحی می ‌تواند بهبودی چشمگیری در علائم بیمار به همراه داشته باشد. 

با این حال، جراحی معمولاً به عنوان روش درمانی نهایی در بیماران با شارکو ماری توث استفاده می ‌شود و تنها در موارد شدید و ضروری انجام می ‌شود. در هر صورت، تصمیم نهایی در مورد روش درمانی به عهده پزشک شماست و باید با ایشان مشورت کرده و به نظرات ایشان توجه کرد.

همچنین، باید توجه داشت که پس از هر جراحی نیاز به فیزیوتراپی برای بهبودی حرکتی و افزایش قدرت عضلات بدن و بهبود عملکرد بیمار دارید.

تفاوت جراحی و فیزیوتراپی در درمان شارکو ماری توث

جراحی و فیزیوتراپی دو روش درمانی متفاوت هستند که برای بیماری‌ های مختلف انجام می‌ شوند. جراحی به معنای برداشتن یا ترمیم بخشی از بدن با استفاده از روش های جراحی است. جراحی معمولا در شرایطی که علاج دیگری کارساز نیست، به عنوان یک راه حل در نظر گرفته می‌ شود. 

از سوی دیگر، فیزیوتراپی شامل تمرینات و روش‌ های فیزیکی است که به منظور بهبود عملکرد بدن و کاهش درد و احتمال بروز بیماری در آینده انجام می ‌شود.

هدف از فیزیوتراپی افزایش عملکرد بدن، تقویت عضلات، کاهش درد، بهبود حرکت و کاهش تنش است. به طور خلاصه، جراحی برای برطرف کردن مشکلات بدن و ترمیم آسیب‌ های جسمی استفاده می ‌شود، در حالی که فیزیوتراپی به منظور بهبود عملکرد بدن و کاهش درد و تنش در بیماری ‌هایی که باعث آسیب به عصب‌ ها و سایر بخش‌ های بدن می ‌شوند به کار می ‌رود.

نظر کلینیک خانه سلامت در رابطه با درمان این بیماری 

فیزیوتراپی می ‌تواند به شدت به فرد مبتلا به بیماری شارکو ماری توث کمک کند. با توجه به اینکه این بیماری به سیستم عصبی مربوط است، تحرک و عملکرد عضلات بسیار مهم است و فیزیوتراپی می ‌تواند با بهبود تحرک و عملکرد عضلات، کمک به بهبود عملکرد کلی بدن کند. 

در واقع، هدف اصلی فیزیوتراپی در درمان بیماری شارکو ماری توث، افزایش کیفیت زندگی فرد مبتلا است. فیزیوتراپی می ‌تواند به صورت مستقیم به عضلات کمک کند، بهبود مهارت ‌های حرکتی و تعادل فرد را ارتقاء دهد و درمان درد و کاهش استرس های احتمالی بیماری را هدف قرار دهد.

همچنین، فیزیوتراپی می ‌تواند به افراد کمک کند تا با مشکلات حرکتی که به دلیل بیماری شارکو ماری توث دارند، بهتر سازگار شوند و به سبک زندگی نرمال‌ تری با این بیماری برگردند. بنابراین، فیزیوتراپی می‌ تواند به عنوان یک روش مهم در درمان بیماری شارکو ماری توث به کنترل بیماری کمک کند و بهبود کیفیت زندگی فرد را فراهم کند.

کلینیک سلامت یکی از مراکز فیزیوتراپی برتر در ایران است و در ارائه خدمات درمانی و پشتیبانی به بیماران با اختلالات حرکتی و عصبی بسیار موفق بوده است. این کلینیک با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و تیمی از پزشکان و فیزیوتراپیست های با تجربه، به بیماران کمک می ‌کند تا با اختلالات حرکتی و عصبی خود روبرو شده و بهبود یابند.

در کلینیک سلامت، فیزیوتراپی به صورت تخصصی و بر اساس نیاز و وضعیت بیمار، انجام می ‌شود. برای این منظور، از روش‌ های مختلف فیزیوتراپی از جمله تمرینات حرکتی، ماساژ، الکتروتراپی، تمرینات تنفسی و… استفاده می ‌شود. 

تیم پزشکی و فیزیوتراپیست های کلینیک سلامت، با بررسی دقیق و جامع وضعیت بیمار، یک برنامه درمانی متناسب با وضعیت فرد را تنظیم کرده و برای هر بیمار به صورت تخصصی درمان را انجام می‌ دهند.

بنابراین، اگر شما دچار اختلالات حرکتی و عصبی هستید، می‌ توانید با مراجعه به کلینیک سلامت، از خدمات فیزیوتراپی برخوردار شوید و با روش‌ های حرفه ‌ای درمانی، بهبود یابید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در غرب تهران 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *