درمان تنگی کانال نخاعی گردن و کمر بدون جراحی

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

یکی از بیماری‌های رایج ستون فقرات که متاسفانه بسیاری از مردم با آن دست‎ و‎ پنجه نرم می‌کنند، تنگی کانال نخاعی است. این بیماری در اثر ایجاد فشار روی کانال نخاع و تنگ شدن محل عبور اعصاب مختلف در نخاع، به وجود می‌آید. افرادی که با این بیماری در ناحیه کمر یا گردن مواجه هستند، علائم خاصی را تجربه می‌کنند که البته قابل کنترل و درمان هستند. درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی و با جراحی امکانپذیر است اما به تشخیص پزشک… 

برای درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی لازم است که حتما با پزشک مشورت کنید و در صورت امکان از حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک کمک بگیرید. . خوشبختانه با وجود روش‌های رایج برای درمان تنگی کانال نخاعی، می‌توان این بیماری را با تغییر سبک زندگی، ورزش‌های مناسب و یا مصرف داروهای ضد التهاب کنترل کرد. 

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی (تمرین و فیزیوتراپی)

تنگی کانال نخاعی که می‌تواند باعث ایجاد علائم خاصی مانند موراد زیر شود: 

  • کمر درد
  • گردن درد
  • سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها  
  • و ….

این عارضه می‌بایست با روش‌های اصولی و در زمان مشخص درمان گردد. درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی با کمک تمرین و فیزیوتراپی قابل ‎انجام است. البته فقط در مواردی که افراد شاهد تشدید علائم خود نباشند و بتوانند این بیماری را بدون جراحی درمان کنند. 

 

در اکثر مواقع افرادی که با مشکل تنگی کانال نخاعی مواجه هستند، می‌توانند با تغییر سبک زندگی و کاهش وزن، علائم خود را به بهبود بخشند. در کنار این اقدامات، استفاده از خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز می‌تواند به کنترل علائم تنگی کانال نخاعی کمک کند. بهتر است افراد پس از مراجعه به فیزیوتراپی، حتما تمرین‌های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهند. 

درمان تنگی کانال نخاعی با فیزیوتراپی

درمان تنگی کانال نخاعی با کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یکی دیگر از روش‌های نوین برای درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی است. این علم عبارت است از درمان مشکلات اسکلتی عضلانی با دست و ایجاد فشار روی بخش‌های مختلف بدن. در این روش بیمار پس از بررسی‌های لازم روی تخت خوابیده و پزشک این حوزه با یک سری دستکاری‌ روی کمر و بخش دچار تنگی، می‌تواند تنگی ایجاد شده در کانال نخاعی را بهبود ببخشد. 

بسته به اینکه نوع بیماری و مشکل چه باشد، پزشک این روش درمانی را با ایجاد فشار، ضربه‌های سریع و جابجایی در ستون فقرات انجام می‌دهد. افرادی که در حوزه کایروپراکتیک فعالیت می‌کنند، تخصص کافی در زمینه ایجاد فشار روی کمر و ستون فقرات دارند. بنابراین، جای نگرانی نیست. البته اگر می‌خواهید شاهد عوارض ناشی از ایجاد فشار روی کمر و ستون فقرات خودتان نباشید، حتما باید به افراد در این حوزه مراجعه کنید.  

بدیهی است که افراد غیر که فقط ادعای انجام این کارها را دارند، نه تنها نمی‌توانند باعث درمان تنگی کانال نخاعی در شما شوند؛ بلکه می‌توانند علائم و مشکل شما را شدیدتر کنند و مشکلات بسیار بیشتری را برای شما به‎ وجود آورند.

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی معمولا بدون هیچ علائم خاصی بروز میکند. علائم این بیماری به آرامی شروع شده و در اثر گذر زمان، بدتر خواهند شد. بسته به اینکه تنگی نخاع در کدام بخش از ستون فقرات به وجود می‌آید، علائم این بیماری نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از علائم تنگی کانال نخاعی اشاره می‌کنیم.

۱_ علائم تنگی کانال نخاعی در قسمت پایین کمر

تنگی ستون فقرات در ناحیه کمر می‌تواند باعث درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پاها شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که برای مدت طولانی بایستید یا اینکه ممکن است در حین راه رفتن با این مشکل مواجه شوید. علائم این بیماری هنگامی که به جلو خم می‌شوید یا می‌نشینید، بهتر می‌شوند. برخی از افراد ممکن است علائم تنگی نخاعی را در قسمت پایین کمر تجربه کنند. 

۲_ علائم تنگی نخاعی در گردن

علائم تنگی کانال نخاعی در ناحیه مهره‌های گردنی، می‌تواند علائم خاصی را به دنبال داشته باشد که از مهم‎ترین آن‌ها می‌توان به بی حسی اشاره کرد. از جمله علائم دیگر تنگی کانال نخاعی در گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض تنگی کانال نخاعی

بسیاری از افرادی که به دنبال درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی هستند، از عوارض تنگی نخاعی نگرانی هایی دارند. واقعیت این است که معمولا زمانی افراد برای درمان این بیماری مراجعه می‌کنند که با شدت علائم مواجه شده باشند؛ چون در اکثر موارد، افراد در همان مراحل اولیه هیچ علائم خاصی ناشی از تنگی کانال نخاعی تجربه نمی‌کنند. 

به همین خاطر، این افراد عملا قادر به انجام کارهای زندگی روزمره خودشان نیستند و یا برای انجام این کارها، باید درد بسیار زیادی را تحمل کنند. از جمله عوارض تنگی کانال نخاعی در دراز مدت می‌توان به عدم اختیار مدفوع و ادرار اشاره کرد. اگرچه این عارضه فقط در بخشی از بیماران اتفاق می‌افتد، اما پیشگیری از آن با درمان به ‎موقع، امکان‎پذیر است. 

بنابراین، توصیه می‌شود که همه افراد در صورت داشتن هر گونه علامت ناشی از تنگی کانال نخاعی، به پزشک مراجعه کنند و مراحل درمان خودشان را انجام دهند. در اکثر موارد و در زمانی‎که هنوز بیماری پیشرفت نکرده ‎است؛ درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی امکان‎پذیر است؛ اما در صورت تشدید علائم و عدم درمان به‎ موقع بیمار حتما نیاز به جراحی و درمان‌های دیگر دارد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *