علت صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

علت صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

رباط صلیبی بر اثر عوامل مختلفی مانند فعالیت‌های شدید بدنی، فشار و ضربه، حساس بودن به دلیل عوامل ژنتیکی یا عوامل آناتومیکی ممکن است پاره شود و نیاز به جراحی داشته باشد. اما دغدغه ی برخی بیماران علت صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی است که در ادامه به علت و درمان آن میپردازیم…

🔔 در مواردی که کشیدگی رباط شدید باشد و موجب درد و ناپایداری زانو یا کاهش حرکتی آن شود نیز جراحی مناسب‌ترین گزینه درمان است.

رباط صلیبی مفصل زانو، وظیفه اتصال استخوان‌های ران، درشت نی و کشکک را در محل مفصل زانو به عهده دارد و به آن‌ها اجازه حرکت محدودی می‌دهد. کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی از آسیب‌های شایعی است که با عمل جراحی ترمیم و اصلاح می‌شود. 

عوارض احتمالی عمل رباط صلیبی 

عمل رباط صلیبی جزو کم‌عارضه‌ترین عمل‌های جراحی است. اما ممکن است برخی از افراد عوارض زیر را تجربه کنند:

علت صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی 

قبل از اینکه روش‌های درمان صاف نشدن زانو بعد از جراحی را بررسی کنیم، لازم است در مورد علت آن بیشتر بدانیم. واقعیت این است در برخی موارد ابتلا به آرتروفیبروز میتواند علت این عارضه بوده و یا اینکه پزشک معالج مهارت کافی برای جایگذاری پروتز را نداشته است. اما شایعترین علت آن مراجعه نکردن به جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی می باشد.

درمان صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی با فیزیوتراپی

در فاز اولیه درمان صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی، برای ممانعت از نیروهایی که باعث فشار به رباط می‌شوند می‌توان تحت نظر فیزیوتراپیست، عضلات اطراف مفصل زانو را با روش‌های مختلف فیزیوتراپی تقویت کرد. موارد زیر بهترین درمان‌های فیزیوتراپی برای اصلاح حرکت زانو بعد از عمل رباط صلیبی هستند: 

۱_ حرکات اصلاحی زانو 

فیزیوتراپیست برای درمان صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی از ورزش‌های درمانی استفاده می‌کند تا ضمن افزایش استحکام عضلات، عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد. به این ترتیب با انجام ورزش میزان درد و التهاب هم کاهش پیدا می‌کند و دامنه فعالیت‌های بیمار بهبود پیدا می‌کند.

۲_ مگنت‌تراپی

مگنت‌تراپی یکی دیگر از روش‌های فیزیوتراپی برای اصلاح صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی است. این روش با بهبود گردش خون و رساندن اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز موجب بهبود عارضه می‌شود. همچنین در صورتی که مفصل زانو متورم و دردناک باشد، با استفاده از مگنت‌تراپی می‌توان این علائم را کاهش داد.

۳_ اولتراسوند

درمان صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی با اولتراسوند اثربخشی بالایی دارد. در روش التراسوند گرمایش عمیقی به بافت بدن وارد می‌شود که باعث می‌شود گردش خون در رباط، تاندون و عضلات افزایش پیدا کند. با بهبود جریان خون و تقویت عضلات، زانو به راحتی خم و راست می‌شود و بیمار درد کمتری را احساس می‌کند. 

🔔 سایر روش‌های درمانی فیزیوتراپی که می‌تواند حرکات زانو را اصلاح کند شامل موارد زیر است.

تعداد جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

درمان ورم زانو بعد از عمل رباط صلیبی

برخی از بیماران بعد از جراحی آسیب‌های رباط صلیبی، با تورم در قسمت زانو مواجه می‌شوند که ممکن است میزان تورم از حالت نرمال خارج شود و موجب آزار آن‌ها شود. در این موارد به بیمار توصیه می‌شود پا را بالاتر از بدن قرار دهد، فعالیت شدید نداشته باشد، زانو بند و یا از کمپرس سرد استفاده کند.

اما یکی از بهترین شیوه‌های مراقبتی برای ورم زانو بعد از عمل رباط صلیبی استفاده از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی و تحریکات الکتریکی میزان تورم زانو را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند محدودیت دامنه حرکتی به دلیل تورم کاهش پیدا کند. 

ناپایداری زانو بعد از عمل رباط صلیبی 

مطابق انتظارات، بیماری که جراحی رباط صلیبی انجام داده بعد از طی دوران استراحت، باید زانوی پایداری داشته باشد و بتواند فعالیت‌های پیش از جراحی را از سر بگیرد. اما کسانی که با وجود استراحت کردن همچنان زانوی پایداری ندارند، باید از تمرینات تقویتی فیزیوتراپی استفاده کنند. 

البته این نکته را در نظر داشته باشید که بیمار اجازه ندارد، در طول دوره فیزیوتراپی از بدن بیش از حد کار بکشد. زیرا با اینکه در این دوره تمرینات تقویتی و کششی انجام می‌شود، اما انجام زودرس فعالیت‌های بدنی سنگین می‌تواند روند بهبودی را طولانی کند و به تعویق بیندازد. به همین دلیل بهتر است، توصیه‌های فیزیوتراپیست به دقت دنبال شود. 

تعداد جلسات فیزیوتراپی مورد نیاز بعد از عمل رباط صلیبی 

یکی از سوالات متداول درباره اصلاح صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی با فیزیوتراپی این است که جلسات فیزیوتراپی مورد نیاز چند جلسه است و فرد چه مدتی باید این روش درمانی را پیگیری کند. تعداد جلسات درمانی و بازتوانی فیزیوتراپی بستگی به میزان آسیب و نوع روش درمانی مورد استفاده دارد. در واقع پاسخ افراد به روش‌های درمانی فیزیوتراپی با هم تفاوت دارد. 

عوارض بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک

عوارض بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک میتونه به دو دسته کلی تقسیم بشه:

۱_ عوارض زودرس 

۲_ عوارض دیررس

خطر ابتلا به عوارض بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن بیمار، وضعیت سلامت عمومی بیمار، و نوع جراحی انجام شده. در بیشتر موارد، عوارض بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک قابل درمان هستند.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت، در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *