ماساژ برای درد لگن

درمان درد لگن با ماساژ

درد لگن از جمله درد‌هایی است که در اثر ایجاد مشکل در آناتومی لگن یا ارگان‌های داخلی نزدیک به لگن ایجاد می‌شود. ماساژ، پیاده روی، فیزیوتراپی، دوش آب گرم و… از بهترین روش‌های موثر برای درمان درد لگن اند و اغلب باعث کاهش و برطرف شدن درد لگن می‌شوند. اما قدم اول تشخیص علت درد است تا درمان مناسب انتخاب شود.

درمان‌های زیادی با توجه به نوع عارضه لگن وجود دارد مانند فیزیوتراپی عضلات کف لگن برای انواع اختلال عملکردی، جنسی و بی اختیاری ها. ماساژ برای درد لگن از جمله روش‌های مرسوم در جهت تسکین درد لگن است، اما آیا واقع برای درمان موثر است؟ پاسخ به این سوال وابسته به علت درد شماست.

دردهای لگن در دو نوع عضلانی و اسپاسم به وجود می آیند که با تشخیص دقیق درد لگن تا حدود زیادی میتوان با راهنمایی یک فیزیوتراپیست، درد لگن را با ماساژ یا فیزیوتراپی یا درمان های دیگر برطرف کرد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی لگن در منزل و همچنین خدمات ماساژ در منزل به شما عزیزان است.

آیا ماساژ برای درد لگن چاره‌ساز است؟

از جمله سوال‌های چالش‌برانگیز که ممکن است افراد درگیر با درد لگن با آن مواجه بشوند این است که آیا واقعا ماساژ درمانی بر درد لگن تاثیر مثبتی دارد یا نه؟

در جواب این سوال باید بگوییم، اثر ماساژ، با توجه به دلیل ایجاد درد در لگن متغیر است. به عنوان مثال ماساژ برای درد‌های لگنی که در اثر مشکل در اندام‌های داخلی نزدیک به لگن ایجاد می‌شوند، مانند بیماری‌های تناسلی، روده و … نمی‌تواند موثر واقع شود.

اما اگر در اثر مشکلات عضلانی و عصبی درد لگن ایجاد شده باشد، ماساژ یکی از شیوه‌های درمانی در نظر گرفته می‌شود‌. ماساژ درمانی باعث می‌شود‌ استرس و درد عضلات کاهش یافته و به نوعی اسپاسم و گرفتگی عضلات و عصب‌های اطراف لگن برطرف شود‌. همچنین ماساژ برای درد لگن، با ایجاد گرما، موجب اکسیژن‌ رسانی بیشتر به عضلات و اعصاب شده که این موضوع در تسکین درد لگن تاثیر بسزایی دارد.

در صورتیکه تعویض مفصل لگن داشته اید، مراقبت ها و نحوه ی زندگی بعد از تعویض مفصل لگن برای بهبود هر چه سریعتر شما موثر است.

شایع‌ترین دلایل درد لگن

یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب درمان مناسب، تشخیص علت درد در ناحیه لگن است که از شایع ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

فیزیوتراپی برای درد لگن

استراحت و عدم انجام کار‌های سنگین و انجام ماساژ برای درمان درد لگن اولین توصیه پزشک در جهت درمان عارضه لگن درد خواهد بود. با این‌حال در جهت حفظ بافت مفصل‌های لگنی باید ورزش و فیزیوتراپی انجام بگیرد. درد لگنی که در اثر تضعیف استخوان‌های لگن یا شکستگی لگن ایجاد می‌شود با انجام حرکات تمرینی استاندارد که فیزیوتراپیست به شما پیشنهاد کرده است، قابل رفع است.

در مجموع آسیب‌های ثانویه که بر لگن ایجاد شده اند و باعث درد لگن می‌شوند با فیزیوتراپی به حالت اولیه برگشته و درد نیز به مرور از بین خواهد رفت. در نتیجه با انجام یک سری تمرین‌های فیزیوتراپی باعث تقویت مفاصل ران و لگن می‌شوید.

ماساژ برای درد لگن
در صورتی که درد لگن به دلیل گرفتگی عضلات و مشکلات عصبی و مفصل‌ها باشد، ماساژ یکی از بهترین درمان‌هاست.

نمونه هایی از ماساژ برای درد لگن

 لگن از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است که می‌تواتد از ماساژ برای درد لگن در قسمت‌های مد نظر استفاده بکنید. ما در اینجا به دو شیوه ماساژ برای درد لگن اشاره می‌کنیم:

۱_ تکنیک مالش دادن

این شیوه در ماساژ لگن بسیار مرسوم  است. برای انجام این تکنیک عضلات اطراف لگن که درد آن ناحیه بیشتر است را کشیده و کمی فشار دهید. فرض کنید، خمیری را برای درست کردن نان به طور کامل ورز خواهید داد. این تکنیک ماساژ برای درد لگن که بر اثر سفتی مفاصل به وجود آمده، بسیار مفید خواهد بود.

۲_ تکنیک فشار عمیق

برای انجام این تکنیک حتما انگشت‌های دست، باز، پهن و آغشته به روغن‌های گیاهی چون روغن زیتون، سیاه دانه، آرگان و.. باشد.. فشار نسبتا بالایی در جهت اینکه بافت‌های عضلانی عمیق‌تر ماساژ داده شوند، وارد شود. این روش ماساژ موجب می‌شود، عصب عضلانی لگن تسکین پیدا کرده و به نوعی موجب ریلکسیشن بافت عضلانی موضع درد بشود. همچنین رفع اسپاسم و افزایش انعطاف از دیگر فواید ماساژ برای درد لگن با تکنیک فشار عمیق است.

درمان درد لگن در بارداری

در زمان بارداری به دلیل رشد جنین و افزایش وزن شکم، فشار وارده بر استخوان، مفاصل و اعصاب سیاتیک لگن و عضلات اطراف آن افزایش می‌یابد. در مجموع درد، اسپاسم و گرفتگی اطراف لگن که همیشه با درد همراه است از سه ماهه دوم بارداری شدت بیشتر پیدا می‌کند. در این جهت برای درمان درد لگن در بارداری، می‌توانیم اقدامات درمانی زیر را انجام بدهیم:

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *