فیزیوتراپی صورت در منزل

فیزیوتراپی صورت در منزل

فیزیوتراپی صورت برای فلج بلز، سکته مغزی و بیماری هایی که اختلالاتی در اعصاب و عضلات صورت ایجاد می کنند، از راه های موثر درمانی محسوب می شوند. از طرفی به دلیل دفرمه شدن صورت این افراد اعتماد به نفس کافی برای قرار گرفتن در اجتماع را از دست می دهند؛ جهت آسایش هم نوعان خود، کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت ( مزین) خدمات فیزیوتراپی صورت در منزل را جزو خدمات خود قرار داده است. 

برای مثال یک روز که در آینه نگاه می‌کنید، متوجه افتادگی اجزای یک طرف از صورت خود می‌شوید. این موضوع ممکن است به دلیل فلج صورت یا بیماری‌هایی مانند سکته مغزی اتفاق افتاده باشد. قطعا برای شما سخت خواهد بود که با این ظاهر از منزل خارج شوید. 

عوامل تعیین کننده هزینه‌ فیزیوتراپی صورت در منزل

هزینه فیزیوتراپی صورت در منزل برای همه بیماران یکسان نیست. این هزینه با توجه به ناحیه تحت درمان، نوع درمان و تکنیک مورد استفاده، تعداد جلسات و نوع بیمه فرق می‌کند. حتی هر یک از کلینیک‌های فیزیوتراپی تعرفه مخصوصی برای محاسبه هزینه‌ها دارند. با اخذ نوبت از کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت نگران این موضوع نباشید؛ زیرا تمام هزینه‌ها کاملا منصفانه هستند و برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره قیمت‌ها می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فواید انجام فیزیوتراپی صورت 

فیزیوتراپی یا توانبخشی صورت نام شاخه‌ای تخصصی از علم فیزیوتراپی است. در این رشته تخصصی از تکنیک‌های زیادی برای بهبود حرکت و وضعیت عضلات سر و گردن استفاده می‌شود. در واقع یک فیزیوتراپیست که به‌صورت تخصصی آموزش دیده و دانش کافی درباره آناتومی عضلات سر، گردن و صورت دارد، تمرینات حرکتی برای این بخش‌ها را انجام می‌دهد. با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی صورت، عملکرد ماهیچه‌های این بخش بهبود یافته، انواع مشکلات در صورت و گردن از بین می‌روند و تقارن اعضای صورت درست می‌شود.

اقدامات لازم قبل از فیزیوتراپی صورت در منزل

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی صورت بعد از سکته مغزی

با پاره شدن یک رگ خونی در مغز و نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های آن، مغز نمی‌تواند اندام‌های بدن را به خوبی کنترل کند و با گذشت زمان، از کار می‌افتد. سکته مغزی، عارضه دیگری که روی زندگی فرد تاثیر می‌گذارد. به‌گونه‌ای که در فعالیت‌های فرد مانند راه رفتن و حرکت دادن دست‌ها اختلال ایجاد می‌کند و حتی در بعضی موارد منجر به مرگ فرد می‌شود. 

بسیاری از بیماران مبتلا به سکته مغزی نمی‌توانند به خوبی حرکت کنند، به همین دلیل به فیزیوتراپی در منزل نیاز دارند. از آنجایی که عضلات یک طرف یا هر دو طرف بدن از کار می‌افتد، این عارضه شامل عضلات صورت هم خواهد بود. پس فیزیوتراپی صورت به عملکرد بهتر عضلات صورت فرد مبتلا به سکته مغزی کمک می‌کند.

تکنیک‌های فیزیوتراپی صورت و تعداد جلسات آن

برای بهبود فعالیت و شکل ظاهری صورت و گردن، در این روش از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. با استفاده از فیزیوتراپی صورت می‌توان عارضه‌هایی مانند فلج اعصاب صورت، فلج بلز و اختلالات TMJ را درمان کرد. حتی این تمرینات برای بهبود ضعف عضلات صورت ناشی از سکته مغزی یا ضربه به صورت موثر هستند. با توجه به نیاز هر بیمار، فیزیوتراپیست از تکنیک خاصی استفاده می‌کند. این روزها کلینیک‌هایی مانند فیزیوتراپی خانه سلامت برای رفاه حال بیماران خود، خدمات فیزیوتراپی در منزل برای صورت، را نیز ارائه می‌دهد.

پزشک این تکنیک‌ها را بسته به نیاز بیمار اجرا می‌کند. در روزهای اول بهبودی، شما هر هفته به سه الی چهار جلسه فیزیوتراپی صورت در منزل نیاز دارید. با این کار، گردش خون افزایش پیدا می‌کند، عضلات و مفصل‌ها نرم‌تر می‌شوند و در نهایت به روند بهبود شما سرعت می‌بخشد. رفته رفته این تعداد جلسات کم‌تر شده و بسته به نظر پزشک می‌توانید خودتان این تمرینات را به‌تنهایی در منزل انجام دهید.

فیزیوتراپی صورت در منزل برای فلج بلز

فلج بل یا بلز، بشدت، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طی این بیماری، اعصاب کنترل‌کننده در یک طرف صورت ملتهب می‌شوند و به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد. این التهاب در درجات مختلفی اتفاق می‌افتد و رفته رفته بهتر می‌شود. ویروس هرپس، فشارخون بالای مزمن، دیابت، چاقی و عفونت‌های دستگاه تنفسی از دلایل این بیماری هستند. 

ابتدا پزشک با روش‌های مختلف، احتمال عارضه‌های دیگر را رد می‌کند. سپس داروهای ضد استروئیدی و ضدویروس را برای بیمار تجویز می‌کند تا تورم اطراف اعصاب کنترل‌کننده صورت کم‌تر شود. یکی از بهترین راه‌های درمان این عارضه، درمان فلج بلز با فیزیوتراپی است. با این حرکات، عملکرد و ظاهر عضلات صورت بهتر می‌شوند. 

یکی از خدمات جدیدی که در مراکز فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت صورت این بیماران ارائه می‌شود، خدمات فیزیوتراپی صورت در منزل است. برخی از تجهیزات مورد نیاز برای تمرینات فیزیوتراپی صورت در بیماران مبتلا به فلج صورت مانند طب سوزنی قابل حمل هستند، پس هیچ چیز، مانع انجام این تمرینات در منزل نمی‌شود. شما می‌توانید با اخذ نوبت از کلینیک خانه سلامت درخواست اجرای فرآیند در منزل را داشته باشید. 

مهم‌ترین تمرینات فیزیوتراپی صورت

یک فیزیوتراپیست خوب می‌داند که تمرینات صورت برای رهایی از این فلج موقت را باید با آماده‌سازی و تحریک عضلات شروع کنند. به همین دلیل به‌گونه‌ای که صورت خود را ببینید، جلوی آینه بنشینید. هر قسمت از صورت خود را به نرمی حرکت دهید. از انگشتان برای ماساژ دادن تمام اجزای صورت استفاده کنید. یادتان باشد به ناحیه‌ای که دچار افتادگی شده، زیاد فشار نیاورید.

سفتی یا ضعف در هر یک از عضلات گونه یا بینی می‌تواند روی کل حرکات صورت شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل بعد از آماده‌سازی، سراغ گونه و بینی بروید. یکی دیگر از بخش‌هایی که حرکات آن دچار اختلال می‌شود، دهان است. یعنی بیمار مبتلا به فلج بل معتقد است که خوردن و آشامیدن برای او دشوار شده و گاهی بزاق از گوشه دهان جاری می‌شود. پس تمرینات دهان را انجام دهید.

این بیماران نمی‌توانند به خوبی و کاملا چشم‌ها را ببندند یا باز کنند، به همین علت بینایی فرد دچار مشکل می‌شود. اما ین ما تمرینات چشم را با شما انجام می‌دهند تا این عضو هم بهبود پیدا کند. برای مثال طبق زمان‌بندی مناسب، قطره چشمی بریزید یا بادقت و با کمک انگشتان دست، چشم‌های خود را ببندید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت، در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *