فیزیوتراپی مچ دست در منزل

فیزیوتراپی مچ دست در منزل

با وجود علائمی مانند درد، تورم، کبودی و… در مچ دست، پزشک تشخیص می‌دهد که به فیزیوتراپی نیاز دارید. اما یکی از دغدغه‌های همیشگی ما انسان‌ها برای شروع و ادامه دادن روند درمان، داشتن وقت کافی برای انجام آن است. فیزیوتراپی مچ دست در منزل دقیقا این مشکل را حل کرده تا بدون هیچ بهانه‌ای مانند شلوغی خیابان، نداشتن وقت کافی، نداشتن مرخصی و هر دلیل دیگری، جلسات درمان خود را کنسل نکنید. در این مطلب همراه ما باشید تا بگوییم با این خدمت جدید مراکز فیزیوتراپی چگونه سریع‌تر درمان می‌شوید. 

خدمات فیزیوتراپی مچ دست در منزل توسط کدام کلینیک ارائه می شود؟

اگر شما هم به هر دلیلی با ایجاد درد در ناحیه مچ دست مواجه شوید، احتمالا به تمرینات فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنید. این تمرینات بهترین راه رفع علامت‌های آسیب‌دیدگی یا شکستگی مچ دست هستند. در مرکز فیزیوتراپی خانه سلامت جهت رفاه حال بیماران، این تمرینات در قالب خدمات فیزیوتراپی مچ دست در منزل علاوه بر ارائه خدمات در کلینیک نیز، ارائه می‌شود.

درمان خشکی مچ دست بعد از شکستگی

در صورت شکستگی مچ دست، پزشک از شما می‌خواهد برای مدتی دست خود را خیلی حرکت ندهید. بنابراین تاندون‌ها و رباط‌های اطراف مفصل مچ دست، سفت و بی حرکت می‌شوند. این بی حرکت نگه داشتن مچ دست با خشکی، بروز درد، کاهش دامنه حرکتی و حتی آسیب بیش‌تر به مفصل این ناحیه همراه است. برای درمان خشکی مچ دست بعد از شکستگی راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

درمان درد مچ دست در منزل

در صورت بروز درد در ناحیه مچ دست با استفاده از راهکارهای خانگی می‌توان درد آن را کاهش داد. ولی درمان درد مچ دست در منزل بدون تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی زیر نظر فیزیوتراپیست امکان‌پذیر نیست. پس اگر با این راهکارها هنوز هم درد را در مچ دست احساس می‌کنید، یعنی مشکل شما جدی است و باید تمرینات لازم را تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهید.

چه بیمارانی به فیزیوتراپی مچ دست نیاز دارند؟

در صورت ابتلا به هر کدام از بیماری های زیر ممکن است پزشک چند جلسه فیزیوتراپی مچ دست برای شما تجویز کند:

۱_ احساس درد شدید در ناحیه مچ دست

ممکن است به دلایل مختلفی درد در ناحیه مچ دست را احساس کنید. اما گاهی این درد بسیار شدید است و کم نمی‌شود. پس با مراجعه به یک فیزیوتراپیست و تشخیص علت درد از بروز مشکلات دیگر جلوگیری و درد مچ دست را کاهش دهید.

۲_ خرد شدن مچ دست و شکستگی در چند ناحیه

با ضربه خوردن یا افتادن روی مچ دست، ممکن است استخوان این ناحیه در چند قسمت دچار شکستگی شود. خرد شدن مچ دست با علائمی مانند درد شدید و تورم ظاهر می‌شود. در صورت مراجعه به پزشک باید برای بازگرداندن فعالیت مچ دست به حالت قبل، توسط فیزیوتراپیست ویزیت شوید. شما می‌توانید با کمک پزشک فیزیوتراپیست، تمرینات فیزیوتراپی مچ دست در منزل یا کلینیک را انجام دهید. 

۳_ آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی، نوعی بیماری خودایمنی است که در آن، سلول‌های ایمنی به سلول‌های بدن حمله می‌کنند. آرتریت روماتوئید روی مچ دست و توانایی آن تاثیر می‌گذارد. فیزیوتراپیست با آموزش تمرینات فیزیوتراپی مچ دست در منزل یا کلینیک به بهبود این بیماری کمک می‌کند. 

۴_ افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال

با تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان، بیمار درد را در ناحیه مچ دست احساس می‌کند. سندروم تونل کارپال با علائم گزگز در انگشت‌ها و مچ دست، ضعف، درد مزمن و بی حسی در ناحیه کف دست و مچ ظاهر می‌شود. برای بهبود مچ دست و رفع این علامت‌ها باید تمرینات فیزیوتراپی را با کمک پزشک انجام دهید. علاوه بر کلینیک می‌توان این تمرینات فیزیوتراپی مچ دست را در منزل نیز انجام داد. 

۵_ شکستگی با جابه‌جایی استخوان مچ دست

اگر در اثر شکستگی مچ دست، جابه‌جایی استخوان نیز اتفاق بیفتد؛ یعنی پزشک باید آن را در جای قبلی خود بازگرداند. این کار تنها توسط یک فیزیوتراپیست انجام می‌شود. پزشک می‌تواند جا انداختن استخوان و فیزیوتراپی مچ دست را در منزل یا کلینیک انجام دهد. 

۶_ شکستگی بدون جابه‌جایی استخوان مچ

در این نوع شکستگی، استخوان مچ دست هیچگونه جابه‌جایی ندارد. بنابراین بعد از درمان شکستگی فقط باید تمرینات فیزیوتراپی برای مچ دست را انجام دهید. فیزیوتراپی مچ دست در منزل یکی از اقدامات جدید مراکز فیزیوتراپی است که برای راحتی بیماران، تمام تمرینات کلینیک را با بیمار در منزل انجام می‌دهند. 

فیزیوتراپی مچ دست چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اهداف پزشک بعد از بروز هر گونه آسیب یا شکستگی در مچ دست، بازگرداندن حرکت آن به حالت قبلی است. بنابراین ابتدا بافت مچ دست را تقویت می‌کنند و سپس توانایی حرکتی آن را به حالت قبل برمی‌گردانند. 

نحوه فیزیوتراپی مچ دست در منزل یا کلینیک شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپی تاندون مچ دست در منزل امکان پذیر است؟

چسبندگی‌های ایجاد شده در ناحیه بافت نرم، حرکت مچ دست بیمار را محدود می‌کنند. فیزیوتراپی برای تاندون مچ دست به زمان آسیب‌دیدگی و مراقبت بعد از آسیب دیدن آن بستگی دارد. برای فیزیوتراپی تاندون مچ دست در منزل یا کلینیک می‌توان از روش‌های درمانی زیر کمک گرفت:

مزایای فیزیوتراپی مچ دست در منزل

تعداد جلسات فیزیوتراپی برای مچ دست

تعداد جلسه‌های فیزیوتراپی مچ دست برای همه بیماران یکسان نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. البته با فیزیوتراپی مچ دست در منزل دیگر نیازی نیست جلسات خود را عقب بیندازید و در همه جلسات درمانی خود به موقع حاضر هستید. به طور کلی تعداد جلسات تحت تاثیر عوامل زیر قرار دارند:

فیزیوتراپی مچ دست

علائم آسیب‌دیدگی یا شکستگی مچ دست

ممکن است به دلایل مختلفی، مچ دست آسیب ببیند یا دچار شکستگی شود. اما تنها در صورت مشاهده برخی علائم، فیزیوتراپی مچ دست برای بیمار تجویز می‌شود.

انواع شکستگی مچ دست

ممکن است کودکان یا بزرگسالان زیادی هنگام راه رفتن یا ورزش کردن دچار آسیب‌دیدگی و شکستگی مچ دست شوند. به خصوص اگر برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، مچ دست خود را روی زمین می‌کشند و تمام وزن بدن روی آن می‌افتد. به همین دلیل شکستگی یا آسیب رخ می‌دهد. شکستگی‌ها در انواع مختلفی اتفاق می‌افتند:

تشخیص شکستگی مچ دست

فیزیوتراپیست پیش از ارائه تمرینات فیزیوتراپی برای مچ دست، بیمار را به پزشک دیگری برای عکسبرداری از مچ دست ارجاع می‌دهد. رادیولوژی مچ دست بهترین تصویر برای تشخیص شکستگی در این ناحیه است. البته پزشک فیزیوتراپیست، عضلات، مفصل‌ها، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب را چک می‌کند تا متوجه تاثیر شکستگی مچ بر بخش‌های دیگر دست شود.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *