گز گز کف پا

گزگز کف پا یا سوزن سوزن شدن کف پا

در این مقاله میخوانید

بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگزکف پا می‌تواند یک مشکل شایع باشد که در اثر نشستن‌های طولانی و بدون تحرک، باعث فشار بر اعصاب پا شده و احساس سوزن سوزن شدن و حتی بی حسی و درد می‌شود. اما گاهی اوقات این مشکل ممکن است دائمی شده و در دفعات زیاد در طول شبانه روز تجربه شود که در این صورت وجود یک بیماری یا اختلال در بدن را نشان می‌دهد.

با ما در این این مقاله همراه باشید تا با گزگز کف پا و علت و درمان آن بیشتر آشنا بشویم.

علت گزگز کف پا

همان طور که اشاره شده است، اگر گزگز کف پا به صورت همیشگی و به دفعات مکرر ایجاد شود، می‌تواند علت‌هایی به غیر از فشار بر اعصاب پا داشته باشد. از جمله عللی که می‌تواند منجر به گزگز کف پا شود، عبارتند از:

۱_ کم‌کاری تیروئید

غده تیروئید افرادی که به کام کاری تیروئید دچار است، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌کند که سبب اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شود. این بیماری در عملکرد سیستم عصبی هم تاثیر داشته و با علائمی چون گزگز پا همراه می‌شود.

۲_ بیماری ام اس

یک بیماری سیستم عصب مرکزی که با حمله سیستم ایمنی بدن به سلول‌های عصبی میلین شروع می‌شود. در این بیماری ارتباط صحیح بین مغز و اعصاب کل بدن مختل شده که همواره با علائمی چون گزگز کف پا همراه خواهد بود.

علت گزگز پاها در شب

۳_ سندروم تونل تارسل

تونل تارسل مسیری واقع در مچ پا بوده که از جنس استخوان و رباط‌ها است که از داخل آن انواع اعصاب، رگ‌های خونی و تاندون‌ها عبور می‌کنند.. اگر فردی دچار سندروم توتل تارسال بشود یعنی یکی از اعصاب عبوری از این تونل به نام عصب تیپیال دچار آسیب‌دیدگی شده که یکی از علائم شایع آن، گزگز کف پا است.

۴_ نارسایی کلیه

اگر کلیه توانایی دفع مایعات و انواع مواد زائد را از دست بدهد، بیمار دچار نارسایی کلیه می‌شود که عوارضی چون آسیب به اعصاب محیطی و در نتیجه گزگز و بی حسی کف پا به دنبال دارد.

۵_ انواع بیماری‌های خودایمنی

انواع بیماری‌هایی خود ایمنی چون لوپوس، ام‌اس و سلیاک  که در آن سلول‌ها و بافت‌های خودی توسط سیستم‌ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند. در این نوع بیماری‌ها سیستم عصبی هم تحت تاثیر قرار گرفته و دچار اختلال می‌شود.

۶_ بیماری شارکو ماری توث

این بیماری به گروهی از اختلالات ژنتیکی اطلاق می‌‌شود که باعث آسیب‌هایی به اعصاب محیطی شده و با علائمی چون بی‌حسی اندام‌ها، ضعف عصلانی، گزگز دست و یا پا‌ها، انقباض عصلانی و… همراه است.

در ویدئو زیر مشاهده می کنید: روی تردمیل راه برم بهتره یا زمین

۷_ دیابت 

بالا بودن قند خون به صورت طولانی‌مدت در بیماری دیابت، موجب آسیب به سلول‌های اعصاب بدن می‌شود. این آسیب‌های عصبی، می‌تواند باعث بی‌حسی خفیف تا شدید، همراه با گزگز پاها شده که گاهاً حتی فعالیت‌های عادی بیمار را مختل می‌کند.

۸_ مصرف الکل

افرادی که به طور منظم، مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به احتمال زیاد دچار آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی (عصب انتقال‌دهنده سیگنال‌های بین مغز و بدن) می‌شوند. نوروپاتی الکلی همواره بی‌حسی و گزگز کف پا را به دنبال دارد.

۹_ کمبود ویتامین و املاح

کمبود برخی از ویتامین و مواد معدنی به‌خصوص ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مثل کلسیم، مس و منیزیم یک از علت‌هایی است که می‌تواند باعث اختلال در سیستم عصبی بدن شود. این مورد حتما با علائمی همراه می‌شود که یکی از آن‌ها گزگز یا حس سوزن سوزن شدن خواهد شد.

علت گزگز پاها در شب

بیشترین علت گزگز پا‌ها در شب به دلیل وضعیت فیزیکی شما در خواب است. به دلیل اینکه در زمان خواب قسمت‌هایی‌ از بدن به خصوص پا در حالت ساکن و بدون حرکت قرار می‌گیرد و یا ممکن است یکی از پا‌ها روی پای دیگر قرار بگیرد در این صورت احتمال گزگز پا‌ها وجود خواهد داشت. 

حالت سکون و فشار مضاعف به پا‌ها در هنگام خواب، بر روی سلول‌های عصبی فشار وارد کرده و همچنین گردش خون هم کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه شما دچار گزگز پا‌ها در شب می‌شوید. 

در نظر بگیرید اگر گزگز پا‌ها در شب به صورت بلند مدت شده و با درد همراه باشد، ممکن است علت‌های دیگر هم داشته باشد که در این صورت مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. 

بهترین درمان گزگز پا

همان‌طور که می‌دانید، عمده علت گزگز کف پا فشار بر سلول‌های عصبی و عدم گردش خون مناسب در کف پا است که با داشتن سبک زندگی پرتحرک و بدون نشستن‌های طولانی و مصرف مواد غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، دوری از استرس و عدم مصرف مشروبات الکلی این عارضه برطرف می‌شود.

اما گزگز کف پا در مواقعی علت زمینه‌ای دارد که در این صورت درمان آن ارتباط مستقیمی با بیماری مورد نظر خواهد داشت. به عنوان مثل اگر فردی در اثر کم‌کاری تیروئید به گزگز کف پا دچار است، بهترین درمان، کنترل و به نوعی درمان بیماری کم کاری تیروئید او خواهد بود.

چه زمانی باید برای گز گز انگشتان به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گزگز پاهای شما دارای مشخصات زیر است، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود:

  • ادامه دار بودن و رفع آن به زمان طولانی.
  • با درد و بی حسی همراه شدن.
  • ایجاد مشکل در راه رفتن.
کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =