آرتروز فک

علائم و درمان آرتروز فک

در این مقاله میخوانید

استئوآرتریت فک یا همان آرتروز فک با تخریب بافت‌های سخت و نرم اطراف مفصل فک مشخص می‌شود و می‌تواند شکل و عملکرد یک یا هر دو طرف فک را تغییر دهد. طبق آمار، آرتروز فک زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از آن اشاره خواهیم کرد.

مفصل فک، یکی از پیچیده‌ترین مفاصل بدن محسوب می‌شود و ممکن است دچار آرتریت یا همان التهاب شود. از نظر پزشکان، آرتریت در فک می‌تواند ناشی از آرتروز، روماتیسم یا آرتریت پسوریاتیک باشد. شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. همچنین می‌تواند منجر به بروز علائم مرتبط با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود.

از‌آنجایی‌که آرتروز فک یک بیماری پیشرونده است. هرچه سریع‌تر برای تشخیص و درمان آن اقدام کنید، نتایج بهتری کسب خواهید کرد. 

علائم آرتروز فک

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است تمام علائم زیر را همزمان تجربه نکنند:

نحوه درمان آرتروز فک

در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. صرفا می‌توان با استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه مانند موارد زیر، علائم را کنترل کرد و مانع از پیشرفت آن شد:

همچنین پزشکان ممکن است جراحی را برای موارد شدیدتر یا زمانی‌که سایر گزینه‌های درمانی بی‌اثر هستند، در نظر بگیرند. اصولا توجه به نگرانی‌های بیمار در مورد کیفیت زندگی خود، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بهترین گزینه درمانی را انتخاب کنند.

درمان با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ممکن است نقش اساسی در مدیریت علائم آرتروز فک داشته باشد. زیرا مشخص شده است که انجام تمرینات عضلانی خاص می‌تواند به تقویت عضلات فک و کاهش بار مفصل در حین جویدن کمک کند. همچنین، روی تحریک جریان خون و بهبود التهاب موثر است. پس حتما در مورد این روش درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

ارتباط بین اختلالات مفصل گیجگاهی فکی و آرتروز فک

مشخص شده است که آرتروز فک می‌تواند برخی از علائم اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، مانند موارد زیر را ایجاد کند:

  1. التهاب مزمن مفصل
  2. تحلیل غضروف مفصل فک
  3. محدودیت در حرکت فک

همچنین گاهی میزان پیشرفت و شدت اختلالات مفصل گیجگاهی فکی با آرتروز فک برابری می‌کند. 

آرتریت روماتوئید یا آرتروز فک چگونه بر روی فک شما تاثیر می‌گذارد؟

آرتروز فک مفصل فک را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث درد و سفتی آن شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار قفل شدن فک و مشکل در باز و بسته کردن دهان خود شوند. همچنین کل روند پیشرفت آن معمولا حدود ۵ سال طول می‌کشد و شامل مراحل زیر است:

دلایل  ابتلا به آرتروز فک 

همانطور که ذکر شد، آرتروز فک در اثر تخریب بافت‌های مفصل فک رخ می‌دهد. از دلایل موثر در این زمینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه تشخیص آرتروز فک

پزشکان معمولا با انجام معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی و نتیجه آزمایش خون فرد، آرتروز فک را تشخیص می‌دهند. با این وجود، انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند موارد زیر نیز ممکن است برای ارزیابی میزان تخریب یا آسیب به بافت‌های فک مفید باشد:

کنترل آرتروز فک در منزل

اگر درد فک شما خیلی شدید نیست و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد نمی‌کند. می‌توانید برای کنترل آن در منزل از روش‌های زیر نیز استفاده کنید.
به فک خود استراحت دهید. مدتی از باز کردن بیش‌ازحد فک خود پرهیز کنید. همچنین غذاهای نرم‌تر بخورید تا مجبور نباشید آنها را زیاد بجوید.

۱_ از سرمادرمانی یا گرمادرمانی استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد می‌تواند التهاب را کاهش دهد. درحالی‌که استفاده موضعی از یک پد گرم‌کننده یا بطری آب گرم ممکن است به شل شدن عضلات فک کمک کند.

۲_ انجام تمرینات فک را فراموش نکنید

زیرا انجام تمرینات خاص فک ممکن است به تقویت عضلات و بهبود حرکت مفاصل فک کمک کند.

۳_ برای کاهش استرس، به سراغ تمرینات آرامش‌بخش بروید

اگر زمانی‌که استرس دارید فک خود را به هم فشار می‌دهید. انجام تمرینات تمدد اعصاب ممکن است به شما کمک کنند تا تنش کمتری داشته باشید.

۴_ عضلات فک خود را ماساژ دهید

ماساژ دادن عضلات فک ممکن است به بهبود جریان خون و تسریع خونرسانی کمک کند.

۵_  شب‌ها از محافظ دهان استفاده کنید

اگر در هنگام خواب مستعد دندان‌قروچه هستید، محافظ دهان ممکن است به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =