فیزیوتراپی فک در منزل

فیزیوتراپی فک در منزل

خیلی از بیماران بعد از یک دوره بیماری سخت یا وقوع یک حادثه، توانایی حرکت عضلات نواحی مختلف بدن مانند فک را از دست می‌دهند. حتی ممکن است این عارضه در بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند، اتفاق بیفتد. در صورتی که حمل بیمار برای اطرافیانش سخت باشد، پزشک خدمات فیزیوتراپی فک در منزل را پیشنهاد می‌دهد. کلینیک فیزیوتراپی مزین آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی در منزل برای ساکنین تهران، کرج و رشت می باشد.

در این مطلب همراه ما باشید تا با خدمات فیزیوتراپی فک در منزل بیش‌تر آشنا شوید.

هزینه فیزیوتراپی فک در منزل

تعرفه دریافت خدمات فیزیوتراپی فک در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع آسیب و شدت آن، تعداد جلسات مورد نیاز و تکنیک‌های مورد استفاده در درمان از جمله مواردی هستند که روی این هزینه تاثیر می‌گذارند. شما می‌توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما در کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت، از هزینه فیزیوتراپی فک در منزل مطلع شوید.

جا انداختن فک در منزل

بسیاری از افراد بعد از ایجاد مشکل در فک مانند در رفتگی فک، سعی دارند روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنند. یکی از این روش‌ها جا انداختن فک در منزل است. برای انجام این اقدامات باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا در بسیاری از بیماران، اسپاسم و انقباض عضلات جلوی جا انداختن فک را می‌گیرند. 

در چنین شرایطی پزشک با اقداماتی مانند تزریق عضلانی یا وریدی، این اسپاسم‌ها را برطرف کرده و کار خود را ادامه می دهد. ولی به طور کلی جا انداختن فک در منزل یا در مطب پزشک، روش مناسبی برای رفع مشکل فک نیست. 

عوارض جا انداختن فک در منزل 

در ادامه برخی از مشکلات این روش را بررسی می‌کنیم:

۱) اسپاسم و انقباض شدید عضلات اجازه نمی‌دهند که فرایند جا انداختن به شکل صحیح انجام شود. اگر این کار را در خانه انجام می‌دهید که قطعا با مشکل مواجه می شوید و در صورت فشار دادن بیش از اندازه فک ممکن است مشکلاتی مانند شکستگی استخوان‌های فک یا حتی دندان به وجود بیایند. اما اگر پزشک با استفاده از تزریقات عضلانی و وریدی این کار را انجام می‌دهد، قطعا فرایند دردناکی نخواهد بود. 

۲) در صورت جا انداختن فک در منزل به‌صورت غیر اصولی ممکن است عوارض جدی برای فک، دهان و دندان‌های بیمار به همراه داشته باشد.

۳) بعد از جا انداختن فک نباید به مدت ۳ الی ۴ هفته دهان خود را بیش از اندازه باز کنید. ممکن است حواستان به این موضوع نباشد و قطعا باز نکردن زیاد دهان، آن هم در مدت ۳ الی ۴ هفته غیر قابل تحمل خواهد بود.

۴) بیمار باید به مدت ۲ هفته از باند کشی استفاده کند که قطعا ظاهر زیبایی هم ندارد. 

اکنون که جا انداختن فک در منزل و عوارض آن را بررسی کردیم، سوال اصلی اینجاست که چه روشی را جایگزین آن کنیم؟ 

شما می‌توانید با مراجعه به فیزیوتراپیست و دریافت یک برنامه درمانی مشخص برای خودتان، مرحله به مرحله تمرینات و تکنیک‌ها را با کمک پزشک انجام دهید و علائم بهبودی را ببینید. 

اگر جابه‌جایی و انتقال بیمار به دلیل بالا بودن سن، ابتلا به بیماری‌های خاص، محدودیت در حرکت و… سخت بوده، کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت برای رفاه حال بیماران خود، خدمات فیزیوتراپی فک در منزل هم ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره شرایط فیزیوتراپی فک در منزل یا مطب پزشک از طریق راه‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

فیزیوتراپی فک چه تاثیری در بهبود آن دارد؟

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از برطرف شدن درد فک و بهبودی کامل آن، انجام فیزیوتراپی فک است. با توجه به متفاوت بودن هر آسیب، فیزیوتراپیست وضعیت فک را بررسی کرده و متناسب با آن برنامه درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. فیزیوتراپی فک برای کاهش درد و التهاب مفصل بهترین راه است و باعث بهبود عملکرد و حرکت مفصل گیجگاهی فکی می‌شود.

با توجه به درگیر بودن دهان و دندان در اختلالات مربوط به فک، احتمال دارد فیزیوتراپیست از شما بخواهد تا به دندانپزشک مراجعه کنید. از این رو در صورت نیاز به مصرف دارو پرداخته و یا بر اساس تجویز پزشک، از یک آتل یا محافظ برای ایجاد ثبات یا تغییر وضعیت فک استفاده می‌کنید. البته این ابزار‌ها به طور موقت کاربرد دارند و در نهایت درمان‌های موجود در فیزیوتراپی باعث بهبود کامل بیمار می‌شوند.

فیزیوتراپیست برای بهبود آسیب دیدگی‌های فک بیمار از تمام تکنیک‌های فیزیوتراپی فک در کلینیک، در منزل هم استفاده می‌کند. تکنیک‌های فیزیوتراپی فک در منزل و کلینیک عبارتند از:

فیزیوتراپی فک در منزل چه مزایایی دارد؟

درمان انواع آسیب دیدگی‌های فک با فیزیوتراپی 

دو مفصل گیجگاهی فکی که هر کدام در یک طرف سر قرار دارند باعث صحبت کردن، غذا خوردن و خمیازه کشیدن با دهان می‌شوند. فیزیوتراپی فک یکی از بهترین روش‌ها برای حل کردن اختلالات TMD است که توسط فردی انجام می‌شود. به طور کلی عارضه‌های مربوط به فک و صورت شامل موارد زیر هستند:

تکنیک‌های فیزیوتراپی فک در منزل

آیا فیزیوتراپی در منزل پیامد‌های منفی دارد؟

اگر فیزیوتراپیست شما از مهارت کافی برخوردار باشد، درمان به خوبی پیش رفته و دامنه حرکتی مفصل گیجگاهی فکی بهبود پیدا می‌کند. البته تمرین فیزیوتراپی ممکن است باعث افزایش جزئی درد هم شود، اما در حالت کلی علائم بیماری را کاهش داده و باعث تقویت عضلات فک می‌شود.

فیزیوتراپی در منزل برای چه بیمارانی مناسب است؟

تراپی

۶ تمرین برای جا انداختن فک در منزل

بعد از تمرینات فیزیوتراپی برای فک، فیزیوتراپیست تمریناتی را برای انجام در خانه آموزش می‌دهد. برخی از تمریناتی که می‌توان برای بهبود عملکرد فک انجام داد، عبارتند از:

۱. فشار دادن زبان به سقف دهان

زبان خود را در پشت دندان‌های بالایی قرار داده و آن را به سقف دهان خود فشار دهید. لب‌ها را کامل و دندان‌ها را کمی بسته نگه دارید تا زبان شما بدون هیچ نگرانی و انقباضی استراحت کند‌. در این مدت هم به آرامی و از طریق بینی نفس بکشید. این تمرین را ۶ بار و هر دفعه به مدت ۶ ثانیه تکرار کنید.

۲. کنترل حرکت فک در زمان باز کردن دهان

زبان خود را روی سقف دهان قرار داده و به آرامی دهان خود را باز کنید‌. زبان شما نباید از کام دهان و پشت دندان‌ها جدا شود‌. این تمرین را ۶ بار و هر دفعه به مدت ۶ ثانیه انجام دهید.

۳. فشار سبک به فک

اگر هنگام باز و بسته کردن دهان به فک خود کمی فشار بیاورید، عضلات اطراف آن را تقویت می‌کنید. برای انجام این تمرین دو انگشت خود را روی چانه قرار داده و خیلی آرام دهانتان را باز و بسته کنید. این تمرین را ۶ بار برای هر دو سمت فک انجام دهید.

۴. تمرین قسمت فوقانی گردن

شل شدن عضلات و تسکین عروق عصبی این منطقه، در کاهش تنش و بهبود حرکت فک نقش دارند. برای انجام این تمرین دست‌ها را پشت گردن به هم متصل کرده و سپس سر خود را به آرامی پایین بیاورید. پس از ۶ ثانیه به حالت اول برگشته و تمرین را ۶ بار تکرار کنید.

۵. انقباض گردن

پس از نشستن بر روی یک صندلی، چانه خود را کمی به عقب بکشید. به مدت ۶ ثانیه در این حالت مانده و تمرین را ۶ بار دیگر هم انجام دهید.

۶. حرکت دادن به فک از طریق دست

نرمه انگشت شست خود را روی دندان‌های پایینی گذاشته و خیلی آرام فک خود را فشار دهید. پس از یک ثانیه فک را ر‌ها کرده و تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. با انجام مرتب تمرین های فیزیوتراپی فک در منزل، هرچه سریع تر پروسه درمان کامل شده و به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *