آمپول متوکاربامول برای کمردرد

آمپول متوکاربامول برای کمردرد

تزریق آمپول‌های شل‌کننده به کمر، یکی از بهترین روش‌های کاهش درد این ناحیه است. آمپول متوکاربامول برای کمردرد موثر بوده و درست مثل آب روی آتش عمل می‌کند. با تزریق این آمپول درد شما تسکین پیدا کرده و گرفتگی، اسپاسم و محدودیت‌های حرکتی برطرف می‌شود. در این مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را درباره آمپول متوکاربامول بدانید.

هنگام استفاده از آمپول متوکاربامول برای کمردرد از تزریق دوز اضافی حتما خودداری کنید. در صورت نیاز و ناتوانی در جابجایی شما میتوانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل کلینیک خانه سلامت استفاده کنید.

آمپول متوکاربامول برای چیست؟

متوکاربامول که به‌صورت قرص و آمپول تولید شده، از دارو‌های شل‌کننده عضلات است و برای درمان اسپاسم‌های عضلانی تجویز می‌شود. این دارو از سال ۱۹۵۷ میلادی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته و احتمال می‌رود که بر روی مغز تاثیر بگذارد. با تزریق آمپول متوکاربامول برای کمردرد، انتقال دهنده استیل کولین در ساقه مغز مسدود شده و با عدم ارسال پیام درد و گرفتگی عضلات به مغز، اسپاسم بیمار برطرف می‌شود.

استفاده از آمپول متوکاربامول برای چه بیمار‌هایی مناسب است؟

این آمپول بیش‌تر برای درمان درد و گرفتگی عضلانی کاربرد داشته و می‌تواند درد‌هایی با ریشه عصبی را هم تسکین دهد. به طور کلی موارد استفاده از متوکاربامول به شرح زیر است:

ویدئو زیر: فیزیوتراپی دیسک کمر از زبان مزین فیزیوتراپی 

متوکاربامول برای دیسک کمر

در صورتی که دیسک آسیب دیده به اعصاب و عضلات اطراف خود فشار وارد کند، گرفتگی‌های عضلانی ایجاد می‌شود. تجویز آمپول متوکاربامول برای رفع این گرفتگی‌ها موثر است. به زبان ساده لغزیدن دیسک از جای خود در بین مهره‌ها و نیشگون گرفتن عضلات باعث مختل شدن سیگنال‌های الکتریکی می‌شود که از عصب به بافت عضلانی مجاور حرکت می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد اسپاسم عضلانی دردناک شده و تزریق متوکاربامول یکی از بهترین دارو‌های شل‌کننده است که درد را آرام کرده و امکان ایجاد حرکت را فراهم می‌کند.

متوکاربامول برای سیاتیک

اگر سیاتیک باعث اسپاسم عضلانی کمر، باسن و پا‌ها شود آمپول متوکاربامول تاثیر بسزایی روی کاهش درد آن‌ها دارد. البته درمان مشکل اصلی خیلی مهم‌تر است؛ زیرا آمپول متوکاربامول یک داروی شل‌کننده برای تسکین درد موقت محسوب می‌شود. 

به دنبال دیسک کمر یا تورم آن، سیاتیک ایجاد می‌شود که یک مشکل عصبی عضلانی است. معمولا درد سیاتیک به صورت انتشاری و در یک یا هر دو پا حس می‌شود. تزریق متوکاربامول یک راهکار موقت برای تسکین درد اسپاسم عضلانی است.

آمپول متوکاربامول برای کمردرد

متوکاربامول که بیش‌تر برای درمان کزاز تجویز می‌شد، امروزه در درمان اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی هم استفاده می‌شود. این دارو بیش‌تر برای درمان گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی کاربرد دارد و موارد مصرف آن مربوط به کمردرد‌های حاد یا مزمن، گرفتگی عضلات، درد در گروه‌های عضلانی خاص و… است.

نحوه تزریق آمپول متوکاربامول

این آمپول برای کمردرد مناسب بوده و باید مطابق با دستور پزشک تزریق شود. معمولا این دارو به‌صورت تزریق عضلانی و از طریق مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی استفاده می‌شود. البته می‌تواند به صورت وریدی و از طریق سرم هم تاثیر خود را روی بدن نشان دهد. فراموش نکنید تزریق آمپول متوکاربامول برای کمردرد تنها بخشی از روند درمان است و بعد از آن بیمار باید فیزیوتراپی، مصرف دارو‌های شل‌کننده عضلانی، مسکن، آب درمانی و… را هم شروع کند.

دوز‌های مصرفی متوکاربامول و کاربرد

این آمپول برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب بوده و گرفتگی‌های عضلانی و کمردرد را برطرف می‌کند. تزریق آن هم نباید بیش‌تر از ۳ بار در روز و با فاصله کم‌تر از ۸ ساعت باشد. میزان دوز تزریق عضلانی یا وریدی این دارو به نوع درد و شدت آن بستگی دارد:

استفاده از آمپول متوکاربامول برای کمردرد چه مزایایی دارد؟

این آمپول یکی از بهترین دارو‌های شل‌کننده عضلانی است که مزایای آن موارد زیر را شامل می‌شود:

عوارض آمپول متوکاربامول

آمپول متوکاربامول برای کمردرد مثل هر داروی شیمیایی دیگری عوارض جانبی دارد. شایع‌ترین عوارض مصرف این دارو عبارتند از:

چگونگی تاثیر متوکاربامول در تسکین درد

آمپول متوکاربامول برای کمردرد به عنوان یک سیستم عصبی مرکزی و مهار‌کننده عضلات، خاصیت آرام بخشی دارد. این دارو تکانه‌های عصبی به مغز را مسدود کرده و باعث تسکین درد عضلات می‌شود. بیش‌تر پزشکان این داروی شل‌کننده عضلات را برای کاهش کمردرد یا گردن درد تجویز می‌کنند تا حرکت عضلات را بهبود دهند.

مهم‌ترین نکات برای استفاده از آمپول متوکاربامول

هنگام استفاده از این دارو باید به چند نکته توجه داشت:ش

آمپول متوکاربامول با چه دارو‌هایی تداخل دارد؟

هنگام استفاده از آمپول متوکاربامول برای کمردرد از تزریق دوز اضافی خودداری کرده و اطلاعات نسخه خود را با دقت بررسی کنید. متوکاربامول با دارو‌های زیر تداخل دارد و نباید به صورت همزمان با آن‌ها مصرف شود:

تزریق متوکاربامول در منزل

گاهی اوقات به دنبال درد شدید بیمار در ناحیه کمر و پا‌ها، فرد امکان جابه‌جایی را نداشته و نمی‌تواند برای تزریق به مراکز درمانی برود. در این شرایط می‌تواند آمپول متوکاربامول را در منزل تزریق کند؛ البته به شرطی که قبل از آن به پزشک خود اطلاع داده باشد. 

برای تجویز و مصرف این دارو توجه به چند نکته درمانی خاص، ضروری است. برای مثال پزشک باید شما را از بی‌خطر بودن استفاده از این دارو مطمئن کرده و دوز مصرفی آن را به شما اطلاع دهد. بدین ترتیب یک پرستار حرفه‌ای و با مهارت می‌تواند با انتخاب روش عضلانی برای تزریق ایمن به تسکین درد بیمار کمک کند. نکات مهم تزریق آمپول متوکاربامول در منزل شامل موارد زیر است:

مدت زمان اثر آمپول متوکاربامول

آمپول متوکاربامول به‌صورت ویال‎های ۱۰ میلی‌لیتری در داروخانه‎ها عرضه می‎شود. البته متوکاربامول در دو شکل دارویی قرص و آمپول موجود است. بلافاصله بعد از تزریق، تاثیر آمپول متوکاربامول را می‎بینید. اما اثر گذاری قرص آن ۳۰ دقیقه بعد از مصرف خوراکی شروع می‎شود. 

نیمه عمر پلاسمایی این دارو ۱ الی ۲ ساعت است. یعنی ۱ الی ۲ ساعت طول می‎کشد تا ماده فعال داروی وارد شده در بدن به نصف مقدار اولیه خود برسد.

قوی‌ترین آمپول شل کننده عضلات کمر

  • آمپول متوکاربامول
  • آمپول کتورولاک
  • آمپول پیروکسیکام

علاوه بر موارد بالا که قوی‌ترین آمپول‌های شل کننده عضلات کمر هستند، می‌توان از آمپول‌های زیر هم برای تسکین درد کمر استفاده کرد:

تامین مواد مغذی بدن به روند بهبود کمر درد، سرعت می‌بخشد. برخی از بهترین آمپول‌های تقویتی برای کمر درد شامل موارد زیر هستند:

• آمپول نوروبیون
• آمپول ویتامین دی
• آمپول بپانتین
• آمپول بیوتین

کلینک فیزیوتراپی خانه سلامت سعید مزین در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *