فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک چیست؟

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک این است که در کایروپراکتیک از تکنیک‌های دستی استفاده شده و تمرکز اصلی روی سیستم اسکلتی عضلانی است اما در فیزیوتراپی با تمرکز روی ناتوانی‌های فیزیکی و استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند ورزش و درمان دستی، عملکرد فیزیکی شخص بهبود پیدا می‌کند. 

هدف از انجام فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، بهبود عملکرد فیزیکی بدن و تسکین درد است. اما هر یک از این روش‌ها روی بخش خاصی تمرکز کرده و روش مشخصی برای انجام دارند. 

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک در چیست؟ 

در فیزیوتراپی، طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها و رویکردها قابل استفاده هستند. فیزیوتراپیست بعد از ارزیابی، ۳ رویکرد اصلی زیر را دنبال می‌کند:

در مقابل تکنیک‌های استفاده شده در کایروپراکتیک، روی دستکاری سیستم اسکلتی عضلانی و به ویژه ستون فقرات تمرکز دارند. کایروپراکتیک با توجه به شدت بیماری از ۶ تکنیک مختلف استفاده می‌کند:

کابرد کایروپرواکتیک در مقابل فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست برای درمان بیماران با مشکلات ارتوپدی، عصبی، بیماری‌های خود ایمنی، شرایط مزمن، پس از زایمان، بهبود سلامت عمومی و… از تمرین‌های کششی، تقویتی، الکتروتراپی و… استفاده می‌کند. در حالی که ‌ کایروپراکتیک با ابزارهای تخصصی یا رویکرد عملی سنتی، بیماران با شرایط مختلف مانند مشکلات مفصل گجیگاهی فکی، آرنج تنیس بازان، اسکولیوز، شرایط عمومی مرتبط با وضعیت بدن و مشکلات راه رفتن را درمان می‌کند.

تفاوت کاربردهای فیزیوتراپی با کایروپراکتیک

اقداماتی برای پیشگیری، مداخله‌ها و مراقبت‌های توانبخشی در فیزیوتراپی به بهبود وضعیت حرکتی و زندگی وی کمک می‌کنند. در این روش، شرایط فیزیولوژیکی بیمار از طریق روش‌های مختلفی قابل درمان است. علاوه بر درمان ناتوانی‌های حرکتی می‌توان برای بهبود وضعیت عمومی افراد مختلف هم استفاده کرد. برای مثال برخی از تکنیک‌های فیزیوتراپی روی وضعیت تنفس بیمار، وضعیت عصبی، قلبی – عروقی و اسکلتی عضلانی اثر می‌گذارند. همچنین فیزیوتراپیست ممکن است تکنیک‌های فیزیوتراپی را برای افراد پس از عمل جراحی یا خانم‌ها پس از زایمان انجام دهد.

کایروپراکتیک یک روش عملی، غیر تهاجمی و بدون استفاده از دارو است که دستکاری و تراز کردن سیستم اسکلتی عضلانی به ویژه ستون فقرات در این روش انجام می‌شود. در نتیجه عملکرد کلی فرد بهبود پیدا می‌کند. در این روش کایروپراکتیک با استفاده از تکنیک‌های مختلفی به نواحی آسیب‌دیده فشار می‌آورد تا تنش، سفتی و درد از بین بروند. طی فرایند کایروپراکتیک ممکن است یک صدای ترک یا به وجود آمدن ترک را احساس کنید که نشان می‌دهد استخوان یا مفصل دوباره سر جای خود قرار گرفته است.

فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک، کدام یک بهتر است؟

استفاده از هر دو روش برای درمان بیماران مناسب است و نقشی تکمیل‌کننده دارند. برای مثال هر دو روش فیزیوتراپی و کایروپراکتیک، شرایط اسکلتی عضلانی را درمان می‌کنند، سفتی و درد را تسکین می‌دهند و تحرک و عملکرد کلی بخش‌های آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشند. اما با توجه به منشا درد و ناراحتی، درمان می‌تواند متفاوت باشد. اگر علائم ناشی از بیماری‌های ستون فقرات یا عصبی هستند به کایروپراکتیک و اگر علائم ناشی از یک بیماری اسکلتی عضلانی هستند به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت در سعادت آباد 

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *