فیزیوتراپی زانو در منزل

فیزیوتراپی زانو در منزل + هزینه آن

فیزیوتراپی زانو با هدف کاهش درد، افزایش مقاومت و استحکام عضلات زانو انجام می‌شود و برای کسانی که مبتلا به آرتروز زانو هستند، شیوه درمانی بسیار کارآمد و مفیدی است. فیزیوتراپی زانو در منزل از اقدامات موثری است که بدون نیاز به رفت و آمد به کلینیک انجام می‌شود که علاوه بر کاهش درد و ناراحتی موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه بیماران می‌شود. 

شما میتوانید برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان برای خدمات فیزیوتراپی در منزل، با کارشناسان کلینیک فیزیوتراپی مزین تماس حاصل نمایید.

نحوه فیزیوتراپی زانو در منزل

تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی زانو در منزل با استفاده از تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و تمرینات کششی توسط فیزیوتراپی و یا کارشناس فیزیوتراپی انجام می‌شود. در این شیوه فیزیوتراپیست، در منزل حاضر شده و با استفاده از تجهیزات مناسب، به فرد کمک می‌کند تا تمرینات مناسب زانو را انجام دهد. 

بنابراین کسانی که از خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل استفاده می‌کنند نباید نگران کیفیت انجام این فرآیند در منزل باشند. زیرا انجام فیزیوتراپی در منزل نیز همانند فیزیوتراپی در کلینیک از کیفیت بالایی برخوردار است. و شما میتوانید در صورت ناتوانی در جابجایی، به دلیل آسیب زانو از این خدمات به راحتی بهرمند شوید.

فیزیوتراپی زانو در منزل یا کلینیک، کدام مناسب‌تر است؟

فیزیوتراپی زانو در منزل نسبت به فیزیوتراپی در کلینیک مزایای متعددی دارد. اولین مزیت استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل این است که می‌توانید در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید. زیرا لازم نیست برای رفتن به کلینیک هزینه صرف کنید یا زمان طولانی در ترافیک بمانید یا اینکه دنبال جای پارک خودرو باشید. سالمندان و کسانی که محدودیت حرکتی دارند و خارج شدن از منزل برای دریافت خدمات فیزیوتراپی برایشان سخت است، می‌توانند به راحتی از حضور فیزیوتراپیست در منزل بهره ‌ببرند. 

از طرف دیگر محیط منزل تمیز است و لازم نیست نگران انتقال عوامل بیماری‌زا و ابتلا به بیماری‌های مختلف باشید. به خصوص این روزها که احتمال ابتلا به ویروس کرونا زیاد است، می‌توانید با اطمینان خاطر از خدمات یک فیزیوتراپیست ماهر در منزل استفاده کنید. 

مراقبت های بعد از فیزیوتراپی زانو در منزل

بعد از انجام تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی در منزل، به دلیل فشاری که به عضلات اطراف زانو وارد می‌شود، در نواحی اطراف زانو درد ایجاد می‌شود. حتی ممکن است به دلیل فشار به تاندون‌ها و عضله‌ها، زانو متورم شود. برای کاهش این عوارض باید بعد از جلسه فیزیوتراپی استراحت کنید و آب زیادی بنوشید. 

فشار آوردن به زانو بعد از تمرینات فیزیوتراپی درد و ناراحتی را بیشتر می‌کند. مطابق توصیه فیزیوتراپیست می‌توانید بعد از جلسات از کمپرس سرد یا گرم هم استفاده کنید.

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل

یکی از دغدغه‌های متداول متقاضیان فیزیوتراپی در منزل هزینه آن است. واقعیت این است که هزینه تمرینات فیزیوتراپی در منزل ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. 

نوع آسیب زانو، نوع درمان یا تکنیکی که فیزیوتراپیست برای درمان مشکل زانو در نظر می‌گیرد، میزان تخصص و تجربه فیزیوتراپیست و مدت زمان جلسات فیزیوتراپی از مهم‌ترین عواملی هستند که هزینه فیزیوتراپی در منزل را تحت تاثیر قرار می‌دهند. شما میتوانید برای اطلاع از هزینه فیزیوتراپی در منزل با کارشناسان کلینیک خانه سلامت ( سعید مزین) تماس حاصل نمایید:

علت درد زانو چیست؟

پیش از اینکه به بررسی مزایا و ویژگی‌های فیزیوتراپی زانو در منزل بپردازیم، بهتر است بدانیم درد زانو به چه علتی ایجاد می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین دلایل درد زانو است:

۱_ آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین علل درد زانو است که در اثر تخریب غضروف زانو ایجاد می‌شود و باعث التهاب، سفتی و درد مفصل می‌شود.

۲_ آسیب و ضربه به زانو

آسیب‌های مستقیم به زانو و فرورفتگی پشت آن مانند ضربه و ورزش‌های سنگین ممکن است سبب شکستگی استخوان، آسیب به رباط‌ها، کپسول مفصلی یا غضروف زانو شود و درد و ناراحتی ایجاد کند.

۳_ التهاب مفصل مفصل زانو

التهاب مفصل زانو به دلایل مختلف مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی، آرتریت جوانان و… ایجاد می‌شود و موجب ایجاد درد، تورم و محدودیت حرکتی بیماران می‌شود.

۴_ کیست پشت زانو

یکی دیگر از دلایل درد زانو، ایجاد کیست پشت زانو است. کیست، یک توده مایع در پشت زانو است که ناشی از تراکم مایع مفصلی یا تحریک غضروف است و موجب ایجاد فشار و درد در زانو می‌شود. 

سایر دلایل درد و ناراحتی در زانو آسیب به رباط‌های زانو، التهاب پاتلوفمورال، عوارض کمبود ویتامین D، عفونت، تشنج عضلانی و … است. در هر صورت تشخیص و درمان درد زانو باید با بررسی تاریخچه پزشکی و آزمون‌های فیزیکی و تصویربرداری توسط پزشک انجام شود.

قصد داریم در این مطلب اطلاعات کاملی درباره تمرینات فیزیوتراپی در منزل در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید. خدمات فیزیوتراپی زانو در زمینه های زیر در کلینیک مزین نیز، ارائه می شوند:

فیزیوتراپی برای خم شدن زانو

مراقبت های بعد از عمل مینیسک زانو 

علت صاف نشدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

در چه مواردی به فیزیوتراپی زانو نیاز است؟

فیزیوتراپی زانو یک روش غیر دارویی برای مدیریت درد و ناراحتی زانو در مبتلایان به آرتروز، آسیب رباط، کیست زانو و التهاب مفصل زانو است. کسانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند یا به دلیل آسیب و ضربه به زانو محدودیت حرکتی دارند و نمی‌توانند به راحتی فعالیت‌های روزمره را انجام دهند، می‌توانند با انجام تمرینات فیزیوتراپی عضلات پا و زانو را تقویت کنند و درد و ناراحتی را کاهش دهند و به بهبود دامنه حرکتی زانوها کمک کنند. 

از چه فرایندهایی در فیزیوتراپی برای بهبود زانو استفاده می شود؟

روش‌های مختلفی برای فیزیوتراپی زانو در منزل وجود دارد. تمریناتی که برای قوی‌سازی عضلات محیطی زانو هستند، موجب استحکام بیشتر عضلات می‌شود. همچنین تمرینات کششی زانو با استفاده از ابزارهای مخصوص، موجب افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود وضعیت حرکتی عضلات اطراف زانو، و توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود. 

فیزیوتراپی زانو در منزل شامل استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند الکتروتراپی، منیپولیشن، منوال تراپی یا درمان های دست، مگنت تراپی و استفاده از گرما و سرما، حرکات ورزشی و اصلاحی است. این تکنیک‌ها در کاهش درد، التهاب و تورم زانو موثر هستند و قدرت عضلات را افزایش می‌دهند. 

استفاده از دستگاه و مداخله‌های فیزیکی هم می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. به طور مثال دستگاه‌های الکترونیکی و الکترومکانیکی مانند دستگاه‌های تحریک الکتریکی عضلات مانند EMS و لوازم کمکی در بهبود توانایی و عملکرد زانو موثر هستند. 

یکی دیگر از روش‌های موثر فیزیوتراپی در منزل ماساژ است که محدودیت حرکتی مفاصل را از بین می‌برد و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. البته باید دقت داشته باشید روش‌های مناسب فیزیوتراپی زانو در منزل باید توسط فیزیوتراپی و براساس شرایط بیمار و نیازهای درمانی خاص او تعیین شود.

فواید فیزیوتراپی زانو نسبت به دیگر روش‌ها

برای درمان آسیب‌های زانو از روش‌های مختلفی مانند دارو درمانی یا جراحی استفاده می‌شود. مزیت فیزیوتراپی نسبت به دارودرمانی این است که هیچ عارضه‌ای به همراه ندارند و از بازگشت درد زانو به صورت مزمن جلوگیری می‌کند. زیرا تمرینات مختلف فیزیوتراپی موجب افزایش استحکام عضلات می‌شود. 

در حالی که استفاده از دارو فقط باعث تسکین درد می شود و تاثیری در تقویت عضلات ندارد. حتی ممکن است با قطع دارو، درد به همان نسبت یا شدیدتر زانو را درگیر کند. 

از طرف دیگر جراحی زانو هم یک شیوه تهاجمی است که در آخرین مرحله درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی برای از بین بردن درد زانو، این است که فیزیوتراپی یک روش غیر تهاجمی است و با استفاده از روش‌های بدون عارضه مانند سرما و گرما درمانی، الکتروتراپی و ماساژ، انعطاف عضلات را افزایش می‌دهد. بنابراین بیمار درگیر عوارض بعد از جراحی نمی‌شود.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت (سعید مزین)

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *