فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

یکی از چهار رباط اصلی زانو، رباط صلیبی قدامی یا ACL است که با در کنار هم نگه داشتن سه استخوان این مفصل، به تعادل در ایستادن شما کمک میکند. فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود تحرک زانو و بازگرداندن قدرت اولیه آن است. بدین ترتیب روند بهبودی بیمار سریع‌تر شده و فرد می‌تواند خیلی راحت به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد. در این مطلب همراه ما باشید تا همه آنچه را که لازم است درباره فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی بدانید، توضیح دهیم.

شما همچنین میتوانید علت صاف نشدن زانو و یا خم نشدن آن بعد از عمل رباط صلیبی را مشاهده کنید:

چرا انجام تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی ضروری است؟

بدون شک پارگی رباط صلیبی یک آسیب جدی برای زانو است که متناسب با شدت ضربه و آسیب دیدگی، به جراحی و دوره‌های فیزیوتراپی احتیاج دارد. پزشک جراح و فیزیوتراپیست در کنار هم تمریناتی را برای بیمار تجویز می‌کنند تا او بتواند با بازگرداندن توان و قدرت از دست رفته خود به زندگی عادی برگردد.

ویدئو زیر، منیپولیسن زانو توسط مزین:

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی چه مزایایی دارد؟

فیزیوتراپی رباط صلیبی در منزل

رباط صلیبی یکی از چهار رباط اصلی زانو است که نقش مهمی در پایداری و حرکت زانو دارد. پارگی رباط صلیبی می تواند به دلیل آسیب های ورزشی، زمین خوردن یا ضربه مستقیم به زانو رخ دهد. به دلیل ناپایداری در زانو ممکن است رفت و امد به کلینیک یا مرکز فیزیوتراپی برای شما سخت باشد، شما میتوانید با کلیک بر روی دکمه زیر علاوه بر استعلام هزینه فیزیوتراپی در منزل کرج، برای انجام این فرآیند در منزل زمان دقیقی را نیز مشخص کنید. 

۴ مرحله فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی دارای چندین مرحله است که در هفته‌های مشخصی از بعد جراحی انجام می‌شوند. در طول هر کدام از این مراحل، پزشک جراح بر اساس آنالیز‌های فیزیوتراپیست از بیمار، تمرینات خاصی را برای او در نظر می‌گیرد.

اولین مرحله: کمک به بهبودی زانو

مرحله اول فیزیوتراپی با هدف محافظت از زانو و بهبود عملکرد طبیعی آن شروع می‌شود. در نتیجه انتظار می‌رود عضلات چهار سر ران دچار مشکل نبوده و دامنه حرکتی مفصل بازگردانده شود. احتمالا در این مرحله بیمار به عصای زیر بغل احتیاج داشته و از یک بریس کامل زانو استفاده می‌کند. 

دومین مرحله: کنار گذاشتن عصا

پس از کنترل تورم، مرحله دوم با هدف کنار گذاشتن عصا شروع می‌شود. در این زمان شما باید بتوانید خیلی راحت عضله چهار سر ران خود را منقبض کنید. بدین ترتیب از زانوی در حال بهبود محافظت کرده و راه رفتن به صورت عادی را شروع می‌کنید. در این مرحله فیزیوتراپیست استفاده از یخ را پیشنهاد داده و از تحریک الکتریکی عصبی – عضلانی استفاده می‌کند.

سومین مرحله: قوی‌تر شدن

هدف این مرحله از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی این است که پای فرد قوی شود. طوری که در پایان مرحله بتواند از راه رفتن به آهسته دویدن برسد.

چهارمین مرحله: بازگشت به حالت عادی

در این مرحله می‌توانید به صورت معمولی بدوید. البته نباید از خود، کار کشیده و ورزش‌های سطح بالا انجام دهید. هنوز خیلی زود است که بخواهید شروع و توقف‌های ناگهانی یا تغییر جهت‌های زیاد داشته باشید.

فیزیوتراپی درد زانو توسط مزین:

مدیریت آسیب دیدگی رباط صلیبی

آسیب دیدگی رباط صلیبی یکی از مشکلات بسیار جدی زانو است که می‌تواند دامنه حرکتی فرد را با محدودیت‌های زیادی مواجه کند. روش‌های کنترل و بهبود این آسیب دیدگی عبارتند از:

روش‌های فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

استفاده از روش‌های مختلف فیزیوتراپی به نظر و صلاحدید پزشک معالج و شرایط بافت آسیب دیده بیمار بستگی دارد. از این رو ممکن است پزشک روش‌های سنتی فیزیوتراپی را برای بیمار موثر بداند. برای مثال از ریلکس کردن ماهیچه‌ها، طب سوزنی یا درمان بافت آسیب دیده به وسیله گرما استفاده کند. 

شاید هم متد‌های به روزتری مثل شوک الکتریکی، درمان به شیوه مگنت یا درمان با لیزر را پیشنهاد بدهد. در هر صورت بهترین روش درمانی متناسب با وضعیت جسمی و روحی بیمار مشخص می‌شود. هدف هم سرعت بخشیدن به روند بهبودی او است.

نکاتی برای فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی پس از انجام معاینات بدنی و بررسی وضعیت زانو توسط پزشک تعیین می‌شود. هر فیزیوتراپیست طرح و اجرای متفاوتی برای درمان دارد. از طرفی وضعیت جسمانی و دامنه حرکتی بیمار در مشخص کردن تعداد جلسات درمان تاثیر‌گذار است. به طور کلی فیزیوتراپی و توانبخشی پس از عمل رباط صلیبی بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. ممکن است پزشک در ۶ هفته اول از بیمار بخواهد که در هفته سه روز جلسه فیزیوتراپی داشته باشد.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت (مزین)

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *