درمان درد فک بالا بغل گوش

درمان درد فک بالا بغل گوش + علت

درد فک بالا نزدیک گوش دلایل متنوعی مانند اختلالات مفصلی، مشکلات دندانی، سینوزیت و … را شامل میشود. این نوع درد می تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند. برای درمان درد فک، راهکارهایی متناسب با علل ایجاد، مانند درمان‌های دارویی، خود مراقبتی و یا منیپولیشن توسط فیزیوتراپ تجویز می‌شود.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

علت درد فک بالا نزدیک گوش چیست؟

یکی از دلایل شایع درد در فک بالا نزدیک گوش، اختلال در مفصل تمپورومندیبولار است (temporomandibular joint) که به آن TMJ گفته می‌شود. با این حال گاهی ممکن است این درد علل دیگری مانند موارد زیر داشته باشد:

نشانه های درد فک

علائم درد فک بالا بغل گوش، بسته به‌ علت زمینه‌ای ممکن است متفاوت باشد. برخی از علائم رایج شامل موارد زیر است:

علت صدا دادن و تق تق کردن فک

صدای کلیک یا تق‌تق در مفصل فک می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا اختلال TMJ مشکلی است که مفاصل و ماهیچه‌های فک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث درد و ناراحتی در مفصل و ماهیچه‌هایی شود که حرکت فک را کنترل می‌کنند. علائم شایع اختلال TMJ عبارتند از درد فک، صدای کلیک یا تق‌تق فک، مشکل در جویدن و سردرد. 

علت دقیق اختلال TMJ اغلب نامشخص است، اما می‌تواند توسط عواملی مانند دندان قروچه، استرس و آسیب به فک ایجاد شود. بسته به‌شدت بیماری، گزینه‌های درمانی برای اختلال TMJ ممکن است شامل تغییر سبک زندگی، تکنیک‌های مدیریت درد، و مداخلات دندانی یا جراحی باشد.

درمان درد فک بالا بغل گوش

درمان درد در فک بالا نزدیک گوش توسط فیزیوتراپیست با توجه به علت آن انجام می‌شود.َ

علت درد فک هنگام جویدن

درد فک هنگام جویدن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، مشکلات دندانی، مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه، نامرتبی دندان‌ها یا فک، دندان قروچه، استرس و تنش در فک باشد. اما اختلال TMJ یکی از علل شایع درد فک در حین جویدن است.

نورالژی سه قلو

نورالژی سه قلو مشکلی است که با درد ناگهانی، شدید و تیز صورت مشخص می‌شود که اغلب با تحریک خفیف عصب سه قلو، که مسئول احساس در صورت است، ایجاد می‌گردد. درد معمولاً به‌صورت شوک الکتریکی توصیف می‌شود و می‌تواند شدید و ناتوان‌ کننده باشد. تصور می‌شود که نورالژی سه قلو ناشی از تحریک یا فشرده‌ شدن عصب سه قلو است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند فشار عروق خونی بر روی عصب، مولتیپل اسکلروزیس یا تومور باشد.

درد فک یکی از علائم شایع نورالژی سه قلو است؛ زیرا عصب سه قلو منشعب می‌شود تا حس را در فک، گونه‌ها و سایر نواحی صورت ایجاد کند.

درد فک در نورالژی سه قلو
نورالژی سه قلو

به‌طور کلی درد فک در ناحیه بالا و نزدیکی دندان‌ها، علائم مختلفی دارد و درمان درد فک بالا در کنار گوش، بسته به نوع درد و علت بوجود آمدن آن، انجام می‌شود.

کلینیک فیزیوتراپی خانه سلامت (سعید مزین) در سعادت آباد

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *